به گزارش ایرنا، محمود قنبری روز پنجشنبه در نشست توسعه مشارکت های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در تالار اجتماعات این شورا، افزود: امروز بحث مواد مخدر و معتاد پیچیده است و روز به روز هم به جهت منافعی که دارد، پیچیده تر می شود.
وی از اعتیاد به عنوان منشا همه فسادها یاد کرد و گفت: موضوع مواد مخدر از قبل پیروزی شکوهمند انقلاب در کشور وجود داشت و امری عادی بود و مبارزه با مواد مخدر ظاهری بوده است.
وی با اشاره به کشف بیش از هفت تن انواع مواد مخدر در سال 95، در این استان و بیش از 700 تن در کشور، افزود: در حالی که کشور افغانستان سالانه بیش از هفت هزار تن مواد مخدر تولید می کند و کشورهای دیگر اطراف ما نیز کشت خشخاش را دنبال می کنند، در این بین، ایران به عنوان تنها کشوری است که برای مقابله با مواد مخدر اقدام جدی دارد.
معاون استاندار سمنان با اشاره به تأثیر رونق تولید و افزایش اشتغال در کاهش مصرف مواد مخدر، اظهار کرد: جوانان بسیاری به دلیل بیکاری و نداشتن اشتغال و نبود فرهنگ ‌سازی مطلوب در شرایط سنی خاصی به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.
قنبری با بیان این که پیشگیری از مصرف مواد مخدر صنعتی در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار دارد، گفت: جوانان نیروهای انسانی آینده در این نظام هستند و مصرف مواد مخدر آنان در کشور سبب نابودی قدرت نیروی انسانی می‌شود که این مهم از سوی دشمنان قسم خورده نظام برای دستیابی به اهداف خود برنامه‌ریزی شده است.
وی با توجه به این‌که معتاد در قانون به عنوان یک بیمار شناخته شده باید همه زیرساخت‌هایی که برای درمان این بیماری وجود دارد شناسایی و به‌کار گرفته شود و در این میان یکی از پایه‌های اساسی آن داشتن آمار برای برنامه‌ریزی صحیح است، گفت: باید بانک اطلاعاتی و یا فهرستی از اسامی بهبود یافتگان استان در قالب کتابچه ای تهیه و افراد شناسایی شده در قالب گروه های پنج تا هفت نفر دسته بندی و دستگاه های ذیربط آنان را مورد حمایت و پشتیبانی، مهارت آموزی و سایر برنامه ها قرار دهند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان با تاکید بر داشتن نگاه مثبت در این موضوع و تسهیل در کارها برای حمایت از افراد بهبود یافته، یادآور شد: دستگاه های اجرایی باید با هم افزایی و همدلی، حمایت و پشتیبانی بیشتری از بهبود یافتگان داشته باشند تا بتوانیم گام های موثری در این راه برداریم.
قنبری با بیان این که همه برنامه ریزی ها برای بهبود یافتگان باید در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باشد تا منویات و شعار امسال رهبر معظم انقلاب محقق شود، اضافه کرد : باید از بهبود یافتگان حمایت و کارآفرینان در این زمینه را تشویق کرد تا با به کار گرفتن بهبود یافتگان، مانع بازگشت دوباره آنها به سوی این بلای خانمان سوز بشوند.
وی با اشاره به وجود حدود 233 موسسه خیریه و سازمان های مردم نهاد در استان سمنان، گفت: باید از ظرفیت این مراکز خیریه و موسسات نیز برای ایجاد شغل برای بهبود یافتگان استفاده و بهره گیری کرد.
معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان افزود: باید تلاش کنیم تا جامعه هدف در سال 96، مشخص و دستگاه های اجرایی نوع حمایت و خدمات را دسته بندی و اعلام کنند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان گفت: سالی که رهبرمعظم انقلاب به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گذاری کرده اند، عزم مسوولان نیز برای ایجاد شغل در جامعه است و باید بتوانیم برای بهبود یافتگان مواد مخدر نیز شغل ایجاد کنیم.
محمد حسین همتی افزود: اگر از این قشر غفلت کنیم عوارض جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت چرا که فرد معتاد می تواند در بخش های مختلف امنیتی، اجتماعی، آسیب های اجتماعی هزاران مشکل ایجاد کند.
وی اضافه کرد: همه دستگاه های اجرایی ذیربط کمک کنند تا شغل کم هزینه برای این قشر ایجاد کنیم و بتوانیم با استفاده از تسهیلات بانک ها و موسسات آنان را توانمند و به چرخه زندگی سالم برگردانیم.
دراین نشست درباره بهره گیری از ظرفیت مراکز خیریه، موسسات و مشارکت مردم برای حمایت از بهبود یافتگان مواد مخدر، ایجاد اشتغال در قالب کار آفرینی، ایجاد بانک اطلاعاتی و تشکیل کمیته فنی برای بررسی مسائل مختلف آنان مطالبی ارایه شد.
52 مرکز درمانی سوء مصرف مواد مخدر در استان سمنان زیر نظارت دانشگاه علوم پزشکی فعالیت دارد.
7470/6026/
*خبرنگار: علیرضا عربی **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.