به گزارش ایرنا، سید محمد صادق رضویان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این مرحله از مرمت کار برداشت خاک اطراف محوطه مجموعه، نمایان سازی و انجام بندکشی جداره ها و اجرای سنگفرش اطراف مسجد انجام شد و پیش از این کار مرمت بام این مسجد با انجام برداشت کاهگل فرسوده پشت بام و اجرای دوباره آن و اصلاح ناودان‌ها انجام شده بود.
رضویان گفت: این بنا یکی از آثار ارزشمند معماری دوره خوارزمشاهیان است و در مساحتی حدود 820 متر مربع به صورت 2 ایوانی ساخته شده و متشکل از 2 ایوان شمالی و جنوبی، 2 ایوانچه در طرفین ایوان‌ها، شبستانی در ضلع شرقی ایوان جنوبی و شبستانی به قرینه آن در ضلع غربی، 2 رشته رواق در طرفین صحن، اتاق گنبد دار چهار گوش در ضلع غربی ایوان شمالی و سردری مزین است.
سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی افزود: با توجه به شیوه معماری، نقشه 2 ایوانی و پوشش ایوان ها و تزیینات بنا از جمله تلفیق کاشی‌های فیروزه ای و لاجوردی و مقایسه آن با 2 بنای تاریخ‌دار دوره خوارزمشاهیان یعنی مسجد جامع گناباد و مسجد ملک زوزن، تاریخ ساخت مسجد جامع تاریخی فرومد به اوایل قرن هفتم هجری قمری نسبت داده می شود.
روستای هدف گردشگری فرومد در انتهای شرقی شهرستان میامی و در مسیر میامی به سبزوار واقع است و مسجد جامع این روستا با شماره 345 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.