به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، با افزایش شمار افراد نام‌نویسی شده فضای استان سمنان نیز بیشتر با روحانیت این آئین معنوی درگیر شده و همه تلاش می‌کنند که از این قافله معتکفان جا نمانند.

از طرفی دیگر نیز خادمان اعتکاف نیز رفته‌رفته برنامه‌های نهایی خود را در این زمینه انجام داده و مساجد را آماده میزبانی از میهمانان خدایی می‌کنند.

اعتکاف، سنت پیامبر است/معتکفان راهیان ملکوت‌اند

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان و امام‌جمعه سمنان آئین معنوی اعتکاف را یکی از سنت‌های پیامبر گرامی اسلام دانست و گفت: معتکفان راهیان ملکوت‌اند.

آیت‌الله سید محمد شاهچراغی در دیدار با اعضای ستاد اعتکاف شهرستان سمنان اظهار داشت: اعتکاف فرصتی مغتنم برای انسان برای خلوت باخداست.

وی اعتکاف را عبادتی اثرگذار و یکی از سنن پیامبر گرامی اسلام دانست و اضافه کرد: باید تمام تلاش متصدیان اعتکاف بر خدمت‌رسانی مناسب به معتکفان باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با تأکید بر اهمیت مشارکت خیران در برگزاری هر چه‌بهتر آئین معنوی اعتکاف اضافه کرد: خیران استان سمنان نیز می‌توانند با کمک به برگزاری این آئین معنوی در ثواب آن سهیم باشند.

1000 متقاضی اعتکاف در سمنان ثبت‌نام کردند/برگزاری آئین اعتکاف در 6 مسجد شهرستان سمنان

مسئول ستاد مردمی اعتکاف شهرستان سمنان نیز در این دیدار با اشاره به آخرین آمار از نام‌نویسی‌ها در آئین اعتکاف امسال گفت: تاکنون بیش از یک هزار متقاضی حضور در آئین معنوی اعتکاف در شهرستان سمنان نام‌نویسی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی افزود: پیش‌بینی می‌شود تعداد افراد نام‌نویسی شده در این آئین معنوی شهرستان سمنان به بیش از یک هزار و 300 نفر نیز برسد.

وی با اشاره به اینکه همه تمهیدات لازم برای برگزاری آئین اعتکاف در شهرستان سمنان اندیشیده شده است افزود: آیین معنوی اعتکاف در 6 مسجد شهر سمنان برگزار خواهد شد.

به گفته مسئول ستاد مردمی اعتکاف شهرستان سمنان، نام‌نویسی شهروندان سمنانی برای حضور در این آئین از طریق سایت اعتکاف شهرستان انجام می‌شود.

طرح زلال قرآن در آئین اعتکاف شاهرود برگزار می‌شود/مساجد شاهرود آماده برگزاری اعتکاف است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهرود نیز ضمن اشاره به اینکه برنامه‌های قرآنی در اعتکاف تحت عنوان زلال قرآن برگزار می‌شود گفت: یکی از این برنامه‌ها تصحیح قرائت نماز توسط اساتید قرآنی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید عبداللهیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه تلاوت اذان در مراسم‌های اعتکاف شهرستان شاهرود توسط قاریان ممتاز قرآن کریم صورت می‌گیرد اظهار داشت: در مراسم‌های اعتکاف ختم جمعی قرآن کریم که به‌صورت ترتیل است نیز برقرار است.

امام‌جمعه موقت شاهرود از برگزاری مسابقات کتبی مفاهیم سوره‌های مبارکه حجرات و انسان خبر داد و افزود: در پایان به نفرات برتر مسابقه جوایزی نفیس اعطا خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای طرح زلال قرآن در این آئین گفت: در این طرح 30 نفر از اساتید و قاریان ممتاز برادر و خواهر به مساجد مجری اعتکاف اعزام می‌شوند.

عبداللهیان با اشاره به اینکه امسال 60 مبلغ و مبلغه به مناسبت اعتکاف به مساجد شهری و روستایی شاهرود اعزام می‌شوند اضافه کرد: از این تعداد 55 نفر مبلغ و 5 نفر مبلغه‌اند.

وی افزود: این تعداد مبلغان به 50 مسجد شهری و روستایی شهرستان شاهرود اعزام می‌شوند.

امام‌جمعه موقت شاهرود با اشاره به اینکه وظیفه اصلی این مبلغان آشنایی دادن معتکفان به مسائل و احکام است خاطرنشان کرد: بیان احکام اعتکاف برای معتکفان از دیگر وظایف اصلی مبلغان است.

وی ضمن اشاره به اینکه 7 نفر از این مبلغان را افراد غیربومی تشکیل می‌دهند گفت: در ایام اعتکاف اعزام 3 نفر متخصص به مساجد خواهیم داشت.

عبداللهیان یکی از ویژگی‌های اعتکاف را فرار از ولایت‌های باطل به‌سوی ولایت‌های راستین نامید و گفت: ارتقا جایگاه مسجد و ایجاد انس همیشگی با مسجد از دیگر اهداف اصلی اعتکاف است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهرود میزبانی از معتکفان را افتخاری بزرگ برای برگزارکنندگان این مراسم معنوی دانست و گفت: مساجد در میزبانی از معتکفان اهتمام ویژه داشته باشند.

وی افزود: هیئت‌امنای مساجد با همکاری اعضای ستاد اعتکاف می‌بایست فضای مناسبی را برای ثبت‌نام عموم مردم از اقشار مختلف جامعه فراهم آورند تا شاهد حضور چشمگیر معتکفان در این آیین معنوی باشیم.

تشکیل کمیته‌های 4 گانه برای برگزاری اعتکاف در دامغان

امام‌جمعه دامغان نیز از تشکیل چهار کمیته فرعی در ستاد اعتکاف این شهرستان خبر داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد حسینیان اضافه کرد: برای برگزاری هر چه‌بهتر آئین اعتکاف امسال در شهرستان دامغان، چهار کمیته فرهنگی، اجرایی، تدارکات و امنیتی ایجادشده است.

وی عنوان کرد: اعضای این کمیته‌ها با برگزاری منظم جلسات و پی گیری اجرای آن، برای برگزاری هر چه‌بهتر آئین معنوی اعتکاف در شهرستان دامغان تلاش می‌کنند.

امام‌جمعه دامغان از آماده بودن مساجد این شهرستان در همه شهرهای آن برای برگزاری آئین معنوی اعتکاف در روزهای آینده خبر داد.

6 مسجد در گرمسار برای مراسم اعتکاف مهیا شده است

امام‌جمعه گرمسار گفت: 6 مسجد در شهرستان گرمسار برای مراسم اعتکاف مهیا شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی مهدی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، ضمن تبریک پیشاپیش به مناسبت ولادت حضرت (ع) اظهار داشت: مراسم معنوی، فرهنگی و سیاسی اعتکاف در سال 96 در 6 مسجد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های فرهنگی برنامه‌ریزی‌شده در اعتکاف افزود: 4 مسجد صاحب‌الزمان در منطقه قلعه‌نو، علی بن ابی‌طالب در منطقه سیادت، زینبیه در منطقه لجران و مسجد ساروزن ویژه بانوان مهیا شده است.

امام‌جمعه گرمسار با تأکید بر اهمیت ویژه برگزاری این مراسم خاطرنشان کرد: 2 مسجد جامع واقع در مرکز گرمسار و مسجد حسین بن علی واقع در منطقه بیسکوران برای آقایان معتکف مهیا شده است.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام آقایان در دو رده سنی زیر 18 سال و بالای 18 سال انجام می‌شود تصریح کرد: برنامه‌های فرهنگی برای این دو قشر در دو رده سنی متفاوت برگزار می‌شود و هرکدام در یک مسجد مستقر هستند.

مهدی نژاد از ثبت‌نام رایگان دانش آموزان در اعتکاف خبر داد و گفت: حضور جوانان و نوجوانان در این مراسم از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است و برای تشویق این افراد در مراسم معنوی اعتکاف دانش آموزان را رایگان ثبت‌نام می‌شوند.

وی هزینه ثبت‌نام اعتکاف برای هر نفر را 30 هزار تومان اعلام کرد و اذعان داشت: درصورتی‌که افراد معمولی بضاعت مالی نداشته باشند برای شرکت در اعتکاف هزینه‌ای از آنان دریافت نمی‌شود و مبلغ نذورات مردمی و خیرین جایگزین هزینه این افراد می‌شود.

امام‌جمعه گرمسار مراسم اعتکاف را یک سنت دیرینه دانست و گفت: ایران همواره از تهاجم‌های فرهنگی دشمنان در امان نیست و همواره دشمنان با یک توطئه جدید وارد میدان می‌شوند و اعتکاف نیز یکی از مهم‌ترین صحنه‌هایی است که دشمنان با تبلیغات سو وارد آن می‌شوند.

وی همچنین با تأکید بر احکام مهم اعتکاف خاطرنشان کرد: حضور متوالی معتکف به مدت 3 روز کامل در مسجد از احکام مهم اعتکاف است و احکام شخص محرم و شخص روزه‌دار نیز جزئی از احکامی است که بر شخص معتکف واجب می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 609290
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.