سرهنگ عباسعلی ترحمیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، کمتر از چهار درصد عرصه های جنگلی است که مردم باید برای حفظ و حراست از این عرصه های بسیار ارزشمند کوشا باشند و از تخریب آن بپرهیزند.
وی با بیان این که استان سمنان اقلیمی خشک و نیمه خشک دارد، اظهارداشت : در روز طبیعت بیشتر مردم به سمت نقاط شمالی و جنگلی استان سفر می کنند که می توان استفاده از پارک های جنگلی را جایگزین سفر به جنگل ها کرد.
وی تصریح کرد : در استان سمنان 16 پارک جنگلی با مساحت 555 هکتار وجود دارد که این پارک های جنگی محلی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت است و مردم می توانند با رعایت نکات ایمنی و با آسیب نرساندن به عرصه های طبیعی، از اوقات خود لذت ببرند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان سمنان یادآور شد : برخی از نقاط استان مانند مهدیشهر، شاهرود، میامی و قسمتی از دامغان به شدت مستعد آتش سوزی است و مردم باید در این مناطق توجه ویژه ای داشته باشند و در صورت سفر به این منطقه، نکات ایمنی را رعایت کنند.
ترحمیان مشکل اصلی در روز طبیعت را استفاده نا به جای برخی از مردم از طبیعت ذکر کرد و افزود : در بسیاری از موارد با سهل انگاری کوچکی، آتش بزرگی در طبیعت به وجود می آید.
وی اضافه کرد: در روز سیزدهم فروردین سال 95 حدود 12 آتش سوزی در 2هزار مترمربع در عرصه های منابع طبیعی استان سمنان رخ داد، که بیشتر آن در اثر بی دقتی مردم رخ داده بود.
وی تاکید کرد : مردم به جای تخریب طبیعت، باید از آن استفاده مفید داشته باشند و از کارهایی مانند قطع درختان، قطع شاخه های درخت، رها سازی ته سیگار و زباله در طبیعت خودداری کنند.
وی با بیان این که یکی از مشکلات اصلی در این روز، خاموش نکردن آتش پخت و پز است، ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که در صورت روشن کردن آتش به طور حتم آن را خاموش کنند و در پایان کار خود از خاموش بودن آن اطمینان پیدا کنند.
وی افزود : همچنین مردم باید از ریختن ظروف پلاستیکی و به ویژه شیشه ای در عرصه های منابع طبیعی خودداری کنند، زیرا با گرم شدن هوا و تابش نور آفتاب، ظروف شیشه ای به صورت ذره بین عمل خواهند کرد و موجب آتش سوزی خواهند شد.
ترحمیان اضافه کرد : نیروهای یگان ویژه از بیست و پنجم اسفند 95 تا پانزدهم فروردین 96 در عرصه های منابع طبیعی حضور دارند و برای روز سیزدهم فروردین 15 پایگاه مهار آتش سوزی در استان پیش بینی شده است که انتظار می رود مردم با نیروهای این اداره کل همکاری داشته باشند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: مشارکت مردم در امر حفاظت از عرصه های منابع طبیعی بسیار مهم است و مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف، تصرف و آتش سوزی در جنگل و مراتع، مراتب را در سریع ترین زمان ، از طریق تلفن گویا امداد جنگل و مرتع به شماره 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش کنند.
به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
7341/6026
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.