به گزارش ایرنا، الهام امین زاده روز شنبه در همایش شهریاران در بهاران در فرهنگسرای کومش شهر سمنان افزود: در منشور حقوق شهروندی دولت مکلف است حقوق و آزادی های مردم و شهروندان را تا آنجا که امکانات کشور اجازه می دهد محترم بشمارد و احترام به حقوق شهرمندی برنامه دولت یازدهم است .
وی ادامه داد: منشور حقوق شهروندی برای اجرای اصول قانون اساسی مطرح شده است و مردم با استفاده از منشور حقوق شهروندی می توانند حقوق خود را مطالبه کنند و تکالیف خود را در مقابل حکومت و در مقابل سایر شهروندان انجام دهند.
دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی یادآور شد: برخی می گویند در این منشور آزادی هایی مطرح شده است که در قانون اساسی آمده، باید در پاسخ به آن ها گفت این منشور برای اجرای اصول فانون اساسی است و یک ارزش حاکمیتی، اخلاقی ، سیاسی و اجتماعی دارد.
وی با تاکید بر اینکه کمتر دولتی مانند دولت یازد با منشور حقوق شهروندی برای خود مسوولیت و تکلیف ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: با استفاده از برنامه مداوم و فراگیرِ حقوق شهروندی به اهدافی مانند شکوفایی اجتماعی، همبستگی اجتماعی، انسجام و مشارکت اجتماعی می توان دست یافت.
امین زاده با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید اجرای حقوق شهروندی را از خود آغاز کرده است زیرا قوه مجریه بیشترین ارتباط را با مردم دارد، حقوق شهرندی را دانستنی، خواستنی و گرفتنی دانست، ادامه داد: این حقوق با معرفت شروع می شود و در عمل پایان می یابد.
وی گفت: شهروندان فعال حقوق شهروندی تک محور و فردمحور نیستند، دیگر محور هستند یعنی به جامعه، ملت و جهان نگاه می کنند زیرا فردگرایی آسیب زا است.
وی ادامه داد: در نقایسه با گذشته، حکمرانی از شخصیت محوری به کیفیت حکمرانی تغییر پیدا کرده است و هم اکنون باید به دنبال آن باشیم تا چگونگی و شیوه حکمرانی را در نظر بگیریم که برای مردم مطلوب باشد.
دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی با بیان این که در اصل به دنبال رضایت بنیادی برای جامعه هستیم ، گفت: رضایت بنیادی این نیست که هوس ها و امیال زودگذر مردم محقق شود.
امین زاده تصریح کرد: اگر مردم در حکومت در ارایه شایستگی هایشان آزاد باشند، از حقوق و از آزادی های آن ها صیانت شود، توسعه در آن کشور تحقق پیدا کند و به مولفه های دینی و فرهنگی آن ملت توجه می شود، در این صورت رضایت محوری در جهت منافع بینادی مردم به وجود می آید.
امروز تفاهم نامه برنامه های منشور حقوق شهروندی در استان سمنان به امضای دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی و محمدرضا خباز استاندار سمنان رسید که در 11 بند اطلاع رسانی و تحقق بهتر اهداف منشور حقوق شهروندی در این استان را دنبال می‌کند.
در این همایش محمدرضا خباز استاندار، احمد همتی نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ،معاونان استانداری، فرماندار و جمعی از مسوولان استان و شهرستان سمنان حضور داشتند و از تعدادی از شهروندان و مسوولان فعال و برتر استان در اقشار مختلف تقدیر شد.
دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی در سفر یکروزه به سمنان، امروز دیدار با آیت الله سیدمحمد شاهچراغی امام جمعه سمنان، بازدید از محله سرداران شهید، دیدار با مردم منطقه حافظ و بازدید از اماکن دیدنی و تاریخی شهر سمنان را در برنامه دارد.
منشور حقوق شهروندی با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی و به‌منظور تدوین «برنامه و خط‌ مشی دولت » ، موضوع اصل 134 قانون اساسی، تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که یا در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی‌شده‌اند و یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آن‌ها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت.
این منشور با حضور دکتر روحانی رئیس جمهوری آذر 95 رونمایی شد.
7341/6026 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.