در این مطلب آمده است: خانه‌تکانی سنتی است که از دیرباز در ماه‌های پایانی سال برای استقبال از بهار انجام می شود که بر گرفته از تازگی و نو شدن می‌باشد.
افراد خانه‌های خود را از گرد و خاک پاک می‌کنند ولی نباید فراموش شود که خانه‌تکانی اصلی تغییر و تحول در رفتارها ، پاک شدن دل‌ها از کینه‌ها وکدورت‌ها است و ایرانیان از دیر باز این سنت زیبا را به پا می‌دارند .
پاکیزگی پیش از آن که، اهمیت جسمانی و سلامت برای جسم و بدن انسان داشته باشد، روی روح و روان انسان مؤثر است. خانه‌تکانی بیشتر به شستن و تمیز کردن لوازم خانه مثل فرش و لباس و همچنین خریدن وسیله‌های نو و تعمیر کردن وسایل مربوط می‌شود.
خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. انبیا و پیغمبر اسلام دعوت کننده مردم به نظافت و پاکیزگی بوده اند و این یک اصل مسلم در تمامی تعالیم ادیان الهی است.دین اسلام همواره بر نظافت و رعایت بهداشت تأکید داشته است و به متحول شدن و رنگ تازه بخشیدن به زندگی اهمیت زیادی قائل می‌باشد.
نظافت و زیبایی در اسلام یک اصل است که در روایات هم بر آن تأکید شده و پاکیزگی از صفات انبیا است و مسلمانان و تمام ادیان بر این اصل تأکید دارند.زمانی که خانه‌تکانی می‌کنید متوجه می‌شوید که بسیاری از وسایلی که مدت‌ها بلااستفاده بوده و کاربردی نداشته اند در کنار خود جمع کرده اید و اکنون زمان آن رسیده است که به زندگی خود تغییری بدهید و حتی وسایل اضافی خود را ببخشید که این عمل خود روحیه بخشیدن را در فرد قوت می‌بخشد و او را از وابستگی به مال زیاد رها می‌کند.
انباشتگی بیش از حد وسایل زندگی، بلاتکلیفی و فشار در ذهن افراد به وجود می‌آورد و بی‌نظمی نیز او را آشفته کرده و دچار خمودگی و افسردگی می‌کند. ذهن انسان به طور طبیعی طوری خلق شده که پیوسته می‌خواهد نظم و انضباط به خود بدهد و انسان در محیط‌های منظم کارآمدی بیشتر و مفیدتر دارد. به خصوص آن که دیده می‌شود افراد در محیط‌های شلوغ احساس کلافگی بیشتری کرده و غمگینی و افسردگی بیشتری احساس می‌کنند. انسان وقتی که محیط خود را تکراری و پر از رخوت ببیند سعی می‌کند با تحولاتی جدید در زندگی، این احساس را از خود دور کند. بنابراین تغییر دکوراسیون خانه و اقدام به پاکیزگی و خانه‌تکانی از جمله سنت‌هایی است که افراد برای ایجاد تحولات روحی و روانی در خود و خانواده شان اجرا می‌کنند.
خانه‌تکانی روحیه کار دسته جمعی را در میان افراد یک خانه بالا می‌برد و به آنها آموزش می‌دهد خانه‌تکانی و مسئولیت پاکیزه نگه داشتن خانه نباید تنها بر دوش یک نفر باشد و بهتر است سایر اعضای خانواده با هم همکاری کرده و به طور دسته جمعی خانه‌تکانی کنند.
7339/6026/
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.