بهروز اسودی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در سمنان گفت: مواد معدنی برای فرآوری به آب زیاد نیاز دارد و اگر آب وجود نداشته باشد، فرآوری و در نتیجه، صادرات این مواد با مشکل مواجه می شود.
از 72 ماده معدنی شناسایی شده در کشور بیش از 42 ماده در استان سمنان شناسایی شده و بر اساس آمار کشوری، سمنان در داشتن ذخایر موادمعدنی مختلف مانند سلستین، سولفات سدیم و کرومیت، رتبه های اول تا پنجم کشور را دارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ادامه داد: زمانی که صحبت از معدن می شود همه به دنبال اکتشاف و استخراج مواد معدنی هستند، در صورتی که فرآوری مواد معدنی، دانش بنیان کردن و صادرات آن مغفول مانده است.
وی ادامه داد: فرآوری مواد معدنی در مسیر ایجاد ارزش افزوده از این ماده اولیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لازمه آن آب است، اما تا کنون برای فرآوری مواد معدنی در استان سمنان کار قابل توجه نشده است.
وی یکی از دلایل اصلی فرآوری نشدن مواد معدنی در استان سمنان را ضعیف بودن ساختارهای زیربنایی عنوان کرد و گفت: ساختارهای زیربنایی استان مانند برق، گاز و آب بسیار ضعیف است.
اسودی افزود: با فرآوری مواد معدنی می توان ارزش افزوده آن را بسیار بالا برد، به طوری که اگر برخی از مواد معدنی استان سمنان فرآوری شود، بیش از 50 برابر ارزش افزوده آن ماده افزایش می یابد، اما تا کنون حتی رشد یک برابری در ارزش افزوده مواد معدنی استان سمنان اتفاق نیفتاده است.
وی یکی دیگر از دلایل فرآوری نکردن مواد معدنی در استان سمنان را فاصله زیاد معادن عنوان کرد و گفت: بیشتر معادن استان سمنان در مناطق دورافتاده و دست نیافتنی قرار دارد و دسترسی به آن ها آسان نیست.
وی ادامه داد: حدود 70 درصد از صادرات استان سمنان را صادرات صنایع معدنی تشکیل می دهد و باید بر روی مواد معدنی مانند مس ، کرومیت، منگز و آهن که دارای حجم کم و ارزش افزوده بالا هستند سرمایه گذاری شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: سال گذشته در مجموع 302 میلیون دلار از استان محصولات مختلف صادرات شد که بر اساس آمار گمرک سمنان بیش از نصف صادرات و حدود 122 میلیون دلار آن مربوط به صنایع معدنی بوده، اما با بررسی دیگر گمرک ها مشخص شد که صادرات موادمعدنی استان سمنان بیش از این میزان و در حدود 70 درصد از کل صادرات استان سمنان است.
در استان سمنان 520 معدن فعال وجود دارد که این تعداد تا آخر سال 95 به 540 معدن فعال می رسد.
استان سمنان از ذخایر غنی و متنوع معدنی از قبیل معادن گچ، سولفات سدیم، سنگ آهک، سنگلاشه، گرانیت، مرمریت، سنگ آهن، نمک، بوکسیت، سلستین، زئولیت، زغالسنگ، باریت، طلا، مس، کائولن، کرومیت، روی و فلورینو برخوردار است.
حدود 95 درصد سلستین، 15 درصد سولفات سدیم، 20 درصد کرومیت و 15 درصد زغال سنگ کشور نیز از معادن استان سمنان تامین می شود.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.