به گزارش ایرنا، علی اصغر مجد روز شنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در سالن یادگار امام (ره) با بیان این که بر اساس گزارش ایستگاه های باران سنجی، شهرستان در سال گذشته حدود 30 درصد با کاهش بارندگی روبرو بود ، افزود: پیش بینی می شود امسال حداقل بین 45 تا 50 درصد کاهش بارندگی را نسبت به میانگین سال های قبل شاهد باشیم.
وی با بیان این که نیاز آبی دشت دامغان به ویژه مصرف آب آشامیدنی و صنعت یک نیاز جدی است، اظهار داشت : انتقال آب از سرشاخه های شمالی این شهرستان به داخل دامغان یکی از اولویت های مهم است.
وی انتقال آب از سرشاخه های شمالی این شهرستان را از اولویت های مهم در تامین آب اعلام و اضافه کرد : پیش بینی می شود در افق 1410، این شهرستان نیازمند 37 میلیون متر مکعب آب است.
وی یادآور شد : دامغان دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است که متوسط بارندگی سالانه این شهرستان به طور میانگین 110 میلی متر است.
مجد با بیان این که به دلیل برداشت های بی رویه هر ساله شاهد کاهش و افت آب های سطحی به میزان 55 سانتی متر دردشت دامغان هستیم، گفت: با ادامه این روند در آینده شاهد 32 میلیون متر مکعب کسری مخزن روبرو می شویم.
فرماندار دامغان با بیان این که در زمان حاضر دستکم هزار و 100 حلقه چاه کشاورزی، آشامیدنی و صنعتی در این شهرستان مورد بهره برداری قرار می گیرد، افزود: 81 درصد از این آب ها در بخش کشاورزی، 11 درصد در بخش آب آشامیدنی شهری و روستایی و هشت درصد هم در بخش صنعت مصرف می شود.
مجد اجرای شبکه آبیاری و زهکشی پایین دست دامغان، احداث سد مخزنی دامغان، احداث پنج طرح تغذیه مصنوعی و احداث بند خاکی را از جمله اقدامات این شهرستان اعلام و اضافه کرد: برای کنترل و مدیرت کمبود آب و استفاده بهینه از آب های موجود، طرح تعادل بخشی نیز در این شهرستان اجرایی شده است.
فرماندار دامغان در ادامه کمبود آب آشامیدنی روستایی را یکی دیگر از مشکلات این شهرستان عنوان کرد و گفت: مجد،در ادامه با بیان این که تاکنون 13 جلسه اقتصاد مقاومتی در این شهرستان با حضور دستگاه های اجرایی برگزار شده است، گفت: توجه به سد مخزنی دامغان، تغییر الگوی کشت، تامین سهم آورده دولت در بخش صندوق حمایت از بخش کشاورزی، ایجاد زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری در معادن جنوب دامغان، مشکلات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ترمیم اعتبارات آبخیز داری و تسریع در واگذاری پروژه های نیمه تمام از جمله اقدامات شهرستان دامغان به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی است.
فرماندار سرخه هم با ارائه گزارشی از اقدامات این شهرستان در تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: تامین آب آشامیدین با کیفیت، بهسازی محور تهران - مشهد، اصلاح و احداث واریانت محور سرخه به سمنان، احداث اقامتگاه های بوم گردی در شهر و روستا، ایجاد نمازخانه ایجاد توقفگاه ها، تامین آب شهرک صنعتی، تامین آب ناحیه صنعتی لاسجرد، احداث و راه اندازی پست 63 کیلو ولت شهرک صنعتی از جمله برنامه ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی دراین شهرستان است.
علی محمدمویدی زاده اضافه کرد : ارتقا مسیر فیروزکوه به سرخه، تکمیل طرح تقاطع همسطح ورودی های غربی سرخه، گاز رسانی به واحدهای مرغداری و ایجاد مجتمع اداری از مهم ترین نیازهای این شهرستان است.
در این نشست از 46 دستگاه اجرایی برتر استان در برگزاری طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن 95 به روش اینترنتی تجلیل شد.
7470/6026/
خبرنگار:علیرضا عربی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.