تاریخ ملل و تمدن‌ها از دیرباز درگیر صحنه‌های جنگ و انقلاب‌های متعددی بوده که هرکدام بخش مهمی از گنجینه خاطرات جمعی و گاه افتخارات آن ملت را به دوش می‌کشد. کشور ما نیز به ویژه در قرن اخیر،  از این قاعده مستثنی نبوده است.

لزوم ثبت این وقایع مهم تاریخی بر همه روشن است. زیرا این وقایع همواره درسی مهم و اساسی برای آیندگان محسوب می‌شود. یکی از مستندترین روش ها در ثبت تاریخ دوره معاصر، ثبت خاطرات کسانی است که این رویدادهای مهم را به چشم دیده‌اند.

«پرستوهای مهاجر دانشگاه» کتابی است که حماسه آفرینی جوانان سمنانی را روایت می‌کند. بسیاری از این جوانان دانشجویانی بودند که درس را رها کرده و در جبهه‌ها به راه وطن شهید شدند.
این کتاب شامل ۳۳ روایت مختلف می‌شود که استفاده از عناصر گوناگون در بازآفرینی روایت‌ها ، آن‌ها را به داستان، داستانک و خاطره شبیه کرده ولی درون مایه روایت‌ها عین حقیقت است. ایستادگی، صبوری و حماسه آفرینی مظلومانه مادران این شهدا نیز در این کتاب محوریت دارد.

این کتاب به سفارش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان سال ۱۳۹۷ از انتشارات صریر تهران در ۱۲۵ صفحه به  چاپ رسیده است.

قسمتی از کتاب

دشمن شکست خورده پس از شش سال نبرد نابرابر هوای بازپس گیری مهران به سرش زده بود و پاتک سختی را شروع کرده بود.

سه گردان امام رضا (ع) از سمنان، کربلا از شاهرود و گردان فلق از مشهد تیپ ۲۱ امام رضا (ع) را تشکیل می‌دادند که به منظور جلوگیری از حمله دشمن و تصرف تپه رضاآباد آماده عملیات بودند.

مهران قصه‌های زیادی بر در و دیوار خود نوشته بود. خانه‌های ویران شده، اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های به جا مانده، تپه‌های خاک، همه و همه از مقاومت و دلیری مردان این سرزمین حکایت می‌کرد.

آن زمان عزم بچه‌ها جزم شده بود تا این همه مظلومیت را به رشادتی وصف ناپذیر تبدیل کنند. در آغاز عملیات، گردان امام رضا (ع) با گردان موسی بن جعفر (ع) به اهداف از قبل تعیین شده رسیدند. بچه‌ها به رزم مشغول بودند. لحظه به لحظه بر تلفات دشمن افزوده می‌شد اما نوعی ترس و نگرانی هم در دل کسانی که از ماجرا مطلع شده بودند سایه افکنده بود. خطر این بود که طرفین گردان فلق و کربلا با آن همه رشادتی که به خرج داده بودند، موفق به عبور از موانع دشمن نشده و در دشت رضاآباد زمین گیر شده بودند.

درباره نویسنده

علی دولتیان شاعر و نویسنده سمنانی متولد ۱۳۳۴است. اولین مطلب ادبی وی در سال ۱۳۵۳ در یکی از مجلات آن زمان به چاپ رسید و در سال بعد در مسابقات دانشجویی داستان نویسی دانشگاه فردوسی مشهد مقام اول را کسب کرد، به علاوه داستان «گمشده» وی مقام اول مسابقه داستان نویسی قلم معلم را کسب کرد.

دولتیان سالها به عنوان دبیر انجمن شعر وادب سمنان بوده است.
همچنین داستان طنز «بخاری» و «نمره نوزده» را در مجله تخصصی تربیت از انتشارات وزارت آموزش و پرورش به چاپ رسانده است. به علاوه داستانی از وی با عنوان عروسی به عنوان داستان برگزیده جشنواره ادبی طنز گرمسار معرفی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.