عباس مشیریان روز دوشنبه به رسانه ها اظهار داشت: زمان مبارزه با آفت ملخ بسته به شرایط آب و هوایی از اواخر فروردین‌ تا اواخر مرداد در مناطق مختلف استان سمنان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ملخ‌های مراکشی، ایتالیایی، شکم بادمجانی و ملخ‌های بومی از گونه‌های ملخ مشاهده‌ شده در استان سمنان است، خاطرنشان کرد: مبارزه با ملخ شکم بادمجانی اکنون در منطقه آهوان شهرستان سمنان آغاز و تاکنون در ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی مبارزه انجام ‌شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه ملخ‌ها از جمله خطرناک‌ترین آفات کلیه محصولات کشاورزی است، گفت: ملخ‌ها به علت تنوع گونه‌ای و تغذیه‌ای می‌توانند به فرآورده‌های زراعی، باغی، مراتع و جنگل‌ها خسارت وارد کنند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که کانون ملخ‌ها دور از مزارع و اغلب در مراتع است، کشاورزان تمایلی به مبارزه با این آفت خارج از مزارع و باغ‌ها ندارند و از این‌رو به‌عنوان آفات عمومی تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه وسعت آلودگی محدود یا تراکم پایین باشد، استفاده از سم‌پاش‌های دستی و شیوه‌های مبارزه ساده مطلوب‌تر است و اگر آلودگی وسیع و گسترده باشد، باید از شیوه‌هایی استفاده کرد که در حداقل زمان حداکثر وسعت آلوده را پوشش دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: روش مناسب برای مبارزه با آفت ملخ بسته به شرایط مختلف آب و هوایی و مرحله زندگی آفت انتخاب می‌شود.

وی یادآور شد: مبارزه با آفت ملخ در دوره ای موفقیت‌آمیز و موثر است که در سنین اولیه پوره گی ملخ که هنوز بالغ نشده اجرا شود.

مشیریان گفت: سال گذشته شهرستان‌های سمنان، دامغان و سرخه بیشترین وسعت مبارزه را داشتند و آرادان نیز کمترین وسعت مبارزه را به خود اختصاص داد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: مبارزه با این آفت با توجه به وسعت عرصه و شرایط خاص منطقه نیاز به مشارکت جدی سایر دستگاه‌های حاکمیتی و تخصیص اعتبارات ویژه  است.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار اراضی باغی، ۱۱۰ هزار هکتار اراضی زراعی و بقیه اراضی در مرحله آیش است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.