علیرضا آشناگر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: استان سمنان کویری است اما هر گوشه آن گنجی برای ثروت‌آفرینی و تحقق شعار سال یعنی جهش تولید است که باید از آن‌ها استفاده شود.

وی تصریح کرد: بر خلاف برخی استان‌های کشور مانند استان‌های شمالی که ظرفیت توسعه آن‌ها به گردشگری و یا کشاورزی محدود می‌شود، استان سمنان با توجه به موقعیت راهبردی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های معدنی، گردشگری، فرهنگی و کشاورزی، قابلیت خاص و نهفته توسعه‌ای برخوردار است.

آشناگر با اشاره به اینکه سمنان نقطه تلاقی چهارراه ارتباطی شمال - جنوب و شرق - غرب  است، بیان کرد: این مقوله سمنان را به یکی از پرترددترین استان‌های کشور تبدیل کرده است، ظرفیتی که می‌توان از آن برای رونق اقتصادی و تحقق شعار سال بهره برد.

وی به موقعیت جغرافیایی سمنان اشاره و خاطرنشان کرد: همجواری با هشت استان کشور و نزدیکی به پایتخت از دیگر ظرفیت‌های این استان برای مبادله کالاها در راستای جهش تولید و توسعه است.

استاندار سمنان، با بیان اینکه پهنه وسیع جغرافیایی این استان مزیتی برای تحقق شعار سال است، ادامه داد: وجود اراضی بلامعارض، امکان واگذاری زمین به واحدهای تولیدی و صنعتی در استان را فراهم می‌سازد.

وی اضافه کرد: ۲۴ شهرک و ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی و ۲ فرودگاه از دیگر ظرفیت‌های استان سمنان برای تحقق شعار سال در بخش صنعت است.

استان سمنان قابلیت جذب سرریز سرمایه پایتخت را دارد

آشناگر با بیان اینکه به طور معمول سرمایه مازاد پایتخت به استان‌های همجوار سرریز می‌شود، ابراز داشت: یکی از این استان‌ها سمنان است که با وجود قابلیت‌های یاد شده باید برای آن ظرفیت‌سازی شود.

وی به ضرورت برنامه‌ریزی و بسترسازی برای سرریز سرمایه پایتخت در استان سمنان تاکید و بیان کرد: با توجه به اراضی بلامعارض، مجموعه‌های غیرصنعتی استان می‌تواند به عنوان انبارداری واحدهای بخش صنعت تهران فعالیت کند.

استاندار سمنان یادآور شد: قابلیت‌های صنعتی فرصت‌های اشتغال‌زایی را در این استان افزایش داده است.

معدن، گردشگری و کشاورزی فرصت‌های تحقق جهش تولید 

وی با تاکید بر لزوم توجه رونق و توسعه اقتصاد معدنی استان سمنان، تصریح کرد: وجود ۶۰۹ معدن در استان به عنوان یکی از معدن خیزترین استان‌های کشور نقطه قوتی برای تحقق شعار سال است، ظرفیتی که برای شکوفایی آن باید برنامه‌ریزی اصولی و تسهیل‌گری در سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

آشناگر به تنوع مواد معدنی در معادن سمنان اشاره کرد و ادامه داد: برخی از مواد معدنی در استان منحصر به فرد است و می تواند محور توسعه اقتصادی این استان را رقم بزند.

وی با بیان اینکه سمنان از سوی دیگر دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی قابل توجه است، خاطرنشان کرد: تنوع اقلیمی این استان زمینه گردشگری کویر و طبیعت‌گردی را فراهم ساخته است، مساله‌ای که در بسیاری از کشورهای جهان از آن برای ارزآوری بهره‎‌ می‌برند.  

وی افزود: بناهای تاریخی و آثار گردشگری در هشت شهرستان سمنان از جاذبه‌های بزرگ برای جذب علاقه‌مندان داخل و خارج کشور به این استان با هدف تولید ثروت است.

آشناگر با بیان اینکه فرصت‌های جهش تولید در سمنان به گردشگری و معدن این استان ختم نمی‌شود، اظهارداشت: تفاوت اقلیم در شهرستان‌ها، سمنان را به یکی از استان‌های توانمند در تولید محصولات کشاورزی تبدیل کرده که توسعه گلخانه‌ها برای تحقق شعار سال در این بخش مد نظر است.

تعامل مطلوب مردم با سرمایه گذاران

استاندار سمنان به تعامل مطلوب شهروندان این استان با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی اشاره و بیان کرد: ایجاد نشدن مشکلات برای صاحبان سرمایه از سوی شهروندان همواره سبب رضایتمندی فعالان بخش اقتصاد و بخش خصوصی شده است

به گفته وی، این مساله ظرفیت کمی نیست، چرا که آسودگی خیال برای سرمایه‌گذاران یکی از ضرورت‌ها در فعالیت آنان است.

وی نظام اداری سمنان را مشوق سرمایه گذاران در بخش‌های مختلف برشمرد و گفت: این استان در ارایه خدمت به شهروندان موفق به کسب عنوان برتر در شاخص میزان رضایتمندی مردم از بخش اجرایی شده است که نشان از روان بودن چرخه اداری استان سمنان است.

آشناگر اضافه کرد: دستگاه‌ قضایی و نیروهای انتظامی و امنیتی در کنار دستگاه اجرایی استان سمنان در تامین رضایتمندی مردم نقش موثری داشته اند و در ایجاد مشوق‌ها سرمایه‌گذاری تاثیرگذار بود.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های یاد شده، اولویت‌های توسعه‌ای استان سمنان مشخص شده و باید به سمت بهره‌برداری از آن‌ها رفت که البته موانعی نیز در این مسیر وجود دارد.

استاندار سمنان تاکید کرد: معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف برای تحقق شعار سال و رونق و توسعه هر چه بیشتر این استان در دستور کار است.

 استان سمنان بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده و ۸۱۳ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی دارد.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در این بخش فعالند.

سمنان با داشتن ۶۰۹ معدن از نظر تعداد رتبه پنجم و در شاخص استخراج رتبه ۶ کشور است و از ۷۲ ماده معدنی شناسایی شده در کشور ۴۲ ماده معدنی در این استان وجود دارد.

سمنان با داشتن ۶۰۰ کیلومتر از مسیر تهران به مشهد یکی از پر ترددترین استان‌ها در محور شرق به غرب کشور به ویژه در تعطیلات نوروزی و تابستانی و مناسبت‌ها و شاهد عبور بیش از ۲۰ میلیون مسافر در سال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.