به گزارش خبرنگار مهر، مهدی صمیمیان بعدازظهر چهارشنبه در جلسه شورای اسلامی استان سمنان به میزبانی استانداری سمنان ضمن بیان اینکه ۵۴۹ روستا در استان سمنان وجود دارد، اظهار داشت: ۴۶ هزار خانوار معادل ۱۴۲ هزار نفر در روستاهای استان سکونت دارند.

وی با اشاره به اینکه سمنان ۳۰۸ روستا دارای شورای اسلامی روستا هستند، افزود: فراوانی میانگین سنی اعضای شورای اسلامی روستاهای استان ۴۰ تا ۶۰ سال است و ۲۴ نفر از اعضای شورای اسلامی روستاهای استان سمنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، ۱۳۴ نفر دارای مدرک کارشناسی، ۵۴ نفر مدرک کاردانی، ۲۶۴ نفر مدرک دیپلم و بقیه زیر دیپلم هستند.

اجرای ۹۳ درصد از مصوبات جلسات شورای اسلامی روستاهای استان سمنان

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان بابیان اینکه ۲۵۷ روستا در استان سمنان دارای دهیاری است، گفت: بر اساس ضوابط و قوانین تعیین‌شده دهیار روستاهای بالای یک هزار ۵۰۰ نفر جمعیت باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند، اما برای اعضای شورای اسلامی صرف سواد خواندن و نوشتن و حداکثر دیپلم کافی است و این تناقض در ضوابط مانع از تحقق توسعه و آبادانی در روستاها می‌شود.

صمیمیان خاطرنشان کرد: شورای عالی استان‌ها قابلیت اعطای طرح به مجلس و لایحه به دولت را دارند و باید از این ظرفیت برای رفع نواقص استفاده شود و برای اعضای شورا نیز میزان سواد مانند دهیاری‌ها ملاک و معیار انتخاب باشد.

وی با اشاره به اینکه ۹۳ درصد از مصوبات جلسات شورای اسلامی روستاهای استان در سال گذشته اجرایی شده است، یادآور شد: سال گذشته شورای اسلامی روستاهای استان سمنان ۹۰۲ جلسه برگزار کردند که نتیجه این جلسات تصویب چهار هزار و ۵۹ مصوبه بود و هفت درصد مصوبات جلسات شورای اسلامی روستاهای استان سمنان مغایر با قانون بود.

سه درصد اعضای شوراهای استان سمنان خانم هستند

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان با تأکید بر اینکه ۹۵۸ نفر اعضای شورای اسلامی روستاهای استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیان کرد: سه درصد اعضای شورا خانم و ۹۷ درصد مرد هستند.

صمیمیان ایجاد انگیزه برای شورای اسلامی روستاها را نقشی مهم در پیشبرد اهداف و ایجاد عمران و آبادانی در توسعه روستاها دانست و گفت: نبود ضمانت اجرایی برای مصوبه‌های شورای اسلامی روستاها از دیگر مشکلات پیشرو است که باید سازوکاری تعریف شود تا دستگاه‌های اجرایی برای اجرای مصوبه‌های شورای اسلامی روستاها بیش‌ازپیش همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه آموزش اعضای شورای اسلامی روستاها نکته مهمی است که نباید فراموش شود، اضافه کرد: در سال گذشته سه دوره آموزشی برای اعضای این نهاد برگزار شد و انتظار می‌رود ارائه دوره‌های آموزشی با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط افزایش یابد.

حمایت اقتصادی از شهرداری‌های استان سمنان

عضو شورای اسلامی شهر سمنان و رئیس شورای استان سمنان نیز در این نشست با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا موجب رکود اقتصادی به‌ویژه کاهش ساخت‌وساز، کاهش ارزش‌افزوده و کاهش درآمدی شهرداری و سازمان‌های خدماتی شد، اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود از شهرداری‌ها از محل بسته‌های ملی حمایت اقتصادی شود.

عباس آل‌بویه با تأکید بر اینکه رفع موانع سرمایه‌گذاری و تسهیل در امور اداری و همکاری مسئولین از دیگر راهکارهای خروج از مشکلات اقتصادی ناشی از بحران است، تصریح کرد: شهر سمنان آمادگی دارد تا به‌عنوان آزمونه نسبت به ایجاد مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری اقدام کند.

وی بابیان اینکه رده‌های آموزشی برای اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها، به‌ویژه درزمینهٔ حسابرسی و بودجه در دستور کار قرار گیرد، افزود: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری با توجه به فرسودگی بیش‌ازحد، مورد انتظار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.