محمدرضا کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه طی سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای عملیات بیابان‌زدایی در شاهرود اختصاص یافت، ابراز داشت: با توجه به اینکه بالغ‌بر ۵۰ درصد مساحت شهرستان متشکل از نواحی بیابانی است لذا اهمیت این طرح‌ها بیش‌ازپیش خود را نشان می‌دهد.

وی ضمن بیان اینکه این اعتبارات در بخش‌های مختلف شامل نهال‌کاری (۷۵۰ هکتار)، مدیریت هرز آب (۱۰۰ هکتار)، احداث بادشکن زنده (هفت کیلومتر)، ترسیب کربن و سایر فعالیت‌های بیابان‌زدایی هزینه می‌شود، افزود: طبق پیش‌بینی‌ها اجرای این پروژه‌ها اواسط تابستان سال جاری به پایان خواهد رسید.

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود بابیان اینکه طرح‌های نهال‌کاری باهدف احیای پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش در عرصه‌های بیابانی اجرا می‌شود، ابراز داشت: می‌کوشیم تا در این طرح‌ها استفاده از گونه‌های متناسب با اقلیم مانند درختچه تاغ بهره گرفته شود.

کشاورزیان بابیان اینکه طرح‌های مدیریت هرزآب نیز شامل احداث بندهای کوچک در مسیر آبراهه‌ها به‌منظور تأمین رطوبت موردنیاز بذرهای کاشته شده است، در ادامه تصریح کرد: پروژه بادشکن زنده نیز در مناطق بادخیز و با استفاده از گونه‌هایی با سریع رشد احداث می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه ترسیب کربن نیز عنوان برنامه‌ای که به‌منظور جلب مشارکت مردم برای حفاظت از منابع طبیعی در مناطق روستایی اجرا می‌شود، افزود: حفاظت از عرصه‌های ملی، افزایش پوشش گیاهی، حفظ تعادل بین دام و مرتع و همچنین مدیریت صحیح حوزه‌های آبخیز از مهم‌ترین اهداف این مجموعه به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.