مردم استان سمنان که این روزها همانند بسیاری از هموطنان مان درگیر میهمان ناخوانده ای به نام کرونا هستند همت گماردند تا با ماندن در خانه زنجیره انتقال ویروس کرونا را شکست دهند و کانون گرم خانواده شان را از آن مصون دارند.

مردم نقاط مختلف استان سمنان همه ساله با برگزاری آیین‌های مختلفی مانند سمنو پزان، نوروزخوانی و پختن آش و توزیع در بین همسایگان به استقبال از نوروز می‌رفتند، اما امسال به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در خانه‌ها ماندند و آیین‌ها را با رنگ و بوی توصیه بهداشتی و آرزوی سلامتی برگزار کردند.
نوروزخوانی امسال در دیباج دامغان با گوشزد نکات بهداشتی برگزار شد. نوروزخوانی آیینی است که ۲ یا سه نفر از اهالی روستا با طبل و دهل نوای شادی را در روستا طنین‌انداز می‌کنند و با رفتن پشت در اهالی روستا نوید نوروز می‌دهند و از اهالی خانه چشم‌روشنی می‌گیرند.
چشم‌روشنی می‌تواند خوراکی مانند شیرینی، محصولات تولیدی روستا یا عیدی (وجه نقد) باشد.
از دیگر آیین‌های جذاب مردم در برخی مناطق استان سمنان آیین ورمزی است.
ورمزی در واقع به فردی گفته می‌شود که اولین قدم در سال نو را به خانه می‌گذارند و برای اهالی خانه مهم است که چه شخصی اولین بار وارد خانه شود و بر همین اساس اولین مهمان را برای خود خوش یمن یا بد یمن می‌دانند.
برای اینکه فردی خوش قدم اول سال وارد خانه شود شب عید بزرگ خانواده استخاره می‌کند و اگر استخاره برای شخص مورد نظر خوب آمد بعد از تحویل سال شخص که به او ورمزی هم گفته می‌شود  با آیینه، آب و قرآن وارد خانه می‌شود و چهار کنج خانه به معنای روشنایی کمی آب می‌ریزد و از صاحب خانه عیدی می‌گیرد.
اما از مهم‌ترین و خاطره‌انگیز ترین آیین عید نوروز در جای جای کشور و استان سمنان دیدو بازدید و عیدی گرفتن در عید است و امسال مردم به منظور شکست ویروس کرونا با ماندن در خانه سلامتی را به یکدیگر هدیه می‌دهند.
بسیاری از اهالی استان سمنان امسال با خود عهد بسته اند تا با ماندن در خانه ها، مجاهدان سلامت در مراکز درمانی را یاری بخشند و امید دارند که بعد از شکست ویروس کرونا بار دیگر کانون های گرم فامیلی و دوستانه خود را تشکیل داده و لحظات ماندگاری را رقم زنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.