انتقال آب دریای خزر، اشتغال، برخورد قانونی با احتکار، اقدام غیرقانونی مجلس، استان تحت تاثیر کرونا، پیام تلخ انتخابات و کرونا، مهمان‌های ناخوانده، پرهزینه بودن غفلت از واقعیت‌ها و پرهیز از خرافه گرایی از جمله موضوع‌هایی بود که مطبوعات محلی استان سمنان در هفته گذشته به آن‌ها پرداختند.

هفته‌نامه کویر امروز

« هفته نامه کویر امروز » استان سمنان یکی از نشریه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان با قلم حسن سبحانی به مطلبی با عنوان « اقدام غیرقانونی مجلس » پرداخت.

در  این مطلب آمده است: امسال گزارش نهایی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۹ کل کشور بر خلاف گزارش‌های سال‌های پیش این کمیسیون که عمدتا تصویب می شد، مورد تصویب قرار نگرفته است از این حیث رد شدن کلیات لایحه بودجه ۱۳۹۹ در جلسه علنی مجلس منحصر به‌فرد می نماید.

اقدام معناداری که بیانگر ادراک مجلسی‌ها از بهم ریختگی مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه است.

از سوی دیگر و از آنجا که بر اساس ماده ۹۶ آئین نامه داخلی مجلس مصوبات قابل تغییر یا اصلاح و یا ارجاع به کمیسیون نمی باشد.. تصمیم غیر رسمی مجلس مبنی بر ارجاع مجدد لایحه رد شده بودجه ۱۳۹۹ مصوبه مجلس  به کمیسیون تلفیق بدعتی آشکار در قانونگذاری، خلاف قانون و مانع از اعمال اصلاحات حداقلی در بودجه ۱۳۹۹ شده است.

روزنامه بیان مردم

روزنامه « بیان مردم » نشریه استان سمنان است که در هفته گذشته موضوع‌ انتقال آب دریای خزر، اشتغال و برخورد قانونی با احتکار را مورد اشاره قرار داد.

از مسائل مهمی که در هفته گذشته مورد توجه این روزنامه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « با خواستن و گفتن؛ حل این مشکل نمی‌شود » نوشته رضا قدس است.

در این مطلب آمده است: امروز همه از خودی و غیرخودی- شهروند درجه یک و دو- هیئت حاکمه و محکومه، می‌دانند که یکی از بزرگ‌ترین معضلات جامعه، مسئله بیکاری است که فکر می‌کنم احتیاج به این نباشد که وارد جزئی‌ترین تبعات این بیکاری و فجایع ممتد مربوط به آن شویم.

کار با خواستن و شعار تامین نمی‌شود. باید کارخانه‌ای علم شود، مزرعه‌ای احداث شود، طرحی به راه بیفتد تا کار و اشتغال ایجاد گردد- کارخانه و مزرعه و طرح هم به سرمایه نیاز دارد و فکر. سرمایه هم نزد سرمایه دار است، سرمایه‌دار هم حتی بیش از آن که به فکر سود سرمایه‌اش باشد، اول به فکر امنیت خود سرمایه است و امنیت سرمایه، همان مطلبی است که در همان اول انقلاب، همه دست به دست هم دادیم و از بینش بردیم.

چون سرمایه دار امروزی هم این تجربه را به چشم خود دید که چگونه حاصل یک عمر زحمت طرف را از چنگش در آوردن و خودش را هم آواره کردن- سرمشق گرفته که بی سر و صدا پولش را دلار کند و ببرد یک گوشه‌ی دنج دنیا. یا گاهی آن‌قدر برای سرمایه سپرده‌گذاران بانکی نقشه می‌کشند و گوششان را می‌پیچانند که سپرده گذاران بانکی مجبور می‌شوند سپرده را از بانک بگیرند و تبدیل به ارز و طلا نموده، در گوشه‌ای پنهان کنند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: حفظ اعتبار و حیثیت اجتماعی سرمایه و سرمایه‌دار است. این شعارهای بی پایه دیگر فایده‌ای ندارند. دولت با وضع قوانین موزون به نفع اکثریت جامعه باید سرمایه‌دار را کنترل کند.

بنابراین تنها راه ایجاد اشتغال، احترام به سرمایه مولد است و سرمایه‌دار، حالا اگر سرمایه‌دار خلاف کرده، محاکمه‌اش کنید. شدیدترین سخت‌گیری‌ها را درباره‌اش اعمال کنید. خودش را محاکمه کنید نه سرمایه‌اش را!

روزنامه پیام

«روزنامه پیام» استان سمنان در هفته‌ای که گذشت مطالبی چون استان تحت تاثیر کرونا، پیام تلخ انتخابات و کرونا، مهمان‌های ناخوانده، پرهزینه بودن غفلت از واقعیت‌ها، پرهیز از خرافه گرایی و احتکار را مورد اشاره قرار داد.

یکی از موضوع های مهمی که در این روزنامه مورد توجه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « احتکار نام دیگر ویروس کرونا » به قلم محمد علیان است.

در این مطلب آمده است: هفته اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشورمان و اخلال در شبکه‌های حمل و نقل و... روزهای پرالتهاب را با استرس و اضطراب همگانی پشت سر گذاشتیم که این بیماری واگیردار عین مهمان ناخوانده در برخی مکان‌های عمومی و خصوصی جا خوش کرد. به طوری که عین برق و باد به دیگر شهرهای دیگر هم سرایت کرد و همه دولتمردان را به تعجب و حیرت واداشت که چگونه با این ویروس خطرناک مقابله کنند و لذا در این چند روز تعدادی از هموطنان عزیز ما را در کام مرگ فرو برد و هشداری جدی بود به متولیان ذیربط حوزه بهداشت و درمان کشور که طرح فوری آماده باش بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز درمانی اعلام شده در این روزهای بحرانی که دنیا درگیر این ویروس کشنده می‌باشد متاسفانه گروهی از محتکران ناجوانمرد که در پی نان حلال و پاک نبودند، از فرصت استفاده کرده درقشر نجیب کسبه شریف حتی داروخانه‌های خصوصی و دولتی با نفوذ اجتماعی، به انبارها چنگ انداخته ماسک، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده را کمتر از چند ساعت تخلیه و در مکان دیگری احتکار و در بازار سیاه با چندین برابر قیمت اصلی آن هم مخفیانه با واسطه به فروش رساندند که در این آشفته بازار سود هنگفت عایدشان شد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: هر چند که از طریق نهادهای دولتی تا اندازه‌ای در مراکز پرجمعیت شهرها، ماسک و مایع ضدعفونی توزیع شد، اما بازار تقاضا و کمبود همچنان احساس می‌شود با توجه به اینکه برخی نورچشمی‌ها برای سلامتی خود و خانواده از مزایای «کیف مخصوص دولتی» یعنی مقابله با این ویروس برخوردار شدند ولی دیگران برای تهیه این لوازم بهداشتی همچنان سرگردان داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مرکز فروش هستند تا با پرداخت چندین برابر قیمت اصلی خریداری نمایند.

امید است دولتمردان نسبت به اشباع بازار و کوتاه نشدن دست دلال‌ها و واسطه‌ها و معرفی به مقامات محترم قضایی هر چه سریع‌تر اقدام نموده و صدای گوشخراش و ناهنجار فرصت طلبان و آشوبگران بخش اقتصادی کشور در نطفه خفه و سلطان دیگری از نوع ماسک و... برنخیزد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.