چندی پیش خبری مبنی بر اینکه کشف  زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در چاه شیرین سمنان دروغ است و یوزپلنگ از پارک ملی توران شاهرود به این منطقه منتقل شده، در فضای مجازی خبرساز شد.

منطقه شکارممنوع چاه شیرین با وسعت ۶۸ هزار و ۲۸۰ هکتار در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سمنان واقع است و گونه های جانوری نظیر کل و بز، قوچ و میش، پرندگان شکاری کبک، تیهو، باقرقره و کبک دری را در خود جای داده است.

گزارش‌های غیر رسمی از ۵۰ سال گذشته حاکی از وجود یوزپلنگ آسیایی در منطقه شکارممنوع چاه شیرین بوده است، اما هیچ تصویری مبنی بر وجود این حیوان در حیات وحش ثبت نشده بود و به دلیل ثبت نشدن تصویر و نبود مدرک مبنی بر زیست یوزپلنگ آسیایی در منطقه چاه‌شیرین شهرستان سمنان، این منطقه به عنوان زیستگاه منتخب یوز، در برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد UNEP ثبت نشده بود ، تا اینکه بعد از گذشت سال‌ها، محیط‌بانان موفق به ثبت تصویر و کشف زیستگاه جدید یوزپلنگ آسیایی در منطقه شکارممنوع چاه شیرین سمنان شدند که این رخداد منجر به ثبت این زیستگاه جدید در برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد شد.

اثبات منطقه حفاظت شده چاه شیرین به عنوان زیستگاه یوز پلنگ آسیایی در برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، مزایای زیادی از جمله بهره مندی از حمایت‌های مالی در عرصه بین المللی برای حفاظت از این گونه ارزشمند را به همراه دارد.

چاه شیرین سمنان زیستگاه جدید یوزپلنگ آسیایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: افرادی که ادعا می‌کنند یوزپلنگ‌ها به منطقه چاه‌شیرین سمنان منتقل شده است، علم کافی ندارند و از متخصصان نیستند.

امیر عبدوس عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: حیات وحش قابلیت جابه‌جایی ندارد و علاوه بر این گوشت‌خواران برای خود قلمرو انتخاب می‌کنند و به گونه‌های دیگر اجازه ورود به قلمروشان را نمی‌دهند  و این گفته براساس مقالات علمی و تحقیقات انجام شده در سطح جهانی اثبات شده است.

وی ادامه داد: انتقال یوز پلنگ به منطقه چاه شیرین سمنان حرف افراد تحصیل کرده و آشنا به دنیای حیات‌وحش نیست چرا که حیات وحش در قلمرو خود با تغذیه از طعمه‌ها زنده است و انتقال آن ها برابر با مرگشان است.

وی ابراز داشت: در طول ۴۰ سال گذشته آثار یوز مانند ردپا، در منطقه مشهود و بومیان محلی و دامداران و محیط بانان حضور یوز در منطقه چاه شیرین را گزارش کرده بودند اما چون مدرک وجود نداشت و فقط شواهد بود امکان معرفی و ثبت نداشت.

عبدوس یادآور شد: بعد از گذشت سال‌ها، چندین فیلم یک دقیقه‌ای از یوزپلنگ‌های آسیایی در منطقه چاه‌شیرین توسط فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان و ۲ محیط‌بان تهیه شد و در روز ملی یوزپلنگ ایرانی از آن رونمایی شد.

وی اضافه کرد: کشف زیست‌گاه یوزپلنگ آسیایی در منطقه چاه‌شیرین سمنان موجب خوشحالی متخصاصان و علاقه‌مندان محیط زیست شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: در کشور یک تجربه ناموفق از انتقال یوزپلنگ وجود دارد که گواه عدم موفقیت در انتقال یوز و تایید چاه شیرین به عنوان زیستگاه یوزپلنگ است.

وی خاطرنشان کرد: مرگ یوزپلنگ رهاسازی شده در پارک گلستان ظرف مدت یک ماه نمونه تجربه ناموفق رهاسازی و انتقال یوزپلنگ است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: رهاسازی گونه حیات وحش یک منطقه در منطقه‌ای دیگر ریسک و اشتباه است، چرا که حیات وحش اجازه زیست گونه‌ای دیگر در قلمرو خود را نمی‌دهند و حیوان کشته می‌شود.

یوزپلنگ گونه‌ای در خطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند.
منطقه توران یا خارتوران در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

۷۳۴۲/۷۴۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.