به گزارش ایرنا، رونق تولید هوشمندانه ترین شعاری بود که مقام معظم رهبری برای امسال انتخاب کردند چرا که رونق تولید کلمه ای با اقیانوسی از معنا و مفهوم است و عمل به آن یعنی خودکفایی، اقتدار، عزت و شرف ایرانی.
رونق تولید یعنی اشتغال، یعنی رفع بیکاری، امیدافزایی، نشاط آفرینی؛ یعنی غرور یک ایرانی و تحقق این راهبرد در سایه توجه به اقتصاد مقاومتی محقق می شود.
خداوند در قرآن کریم می فرماید از پسِ هر سختی آسانی است و در شرایط فعلی که دشمنان وبدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد شرایط غیرعادی و جنگ اقتصادی هستند، کمی مقاومت و اتکا به داخل رمز پیروزی و رونق تولید است.
مقام معظم رهبری از سال ها قبل با انتخاب شعارهایی مانند «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی»، «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» و «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» سربلندی و سرافرازی کشور را یادآور شدند، توجه به شعار سال های مختلف یک مفهوم واحد و یک کلمه مشترک دارد آن هم اقتصاد مقاومتی است، اما محتوای اقتصاد مقاومتی آن چنان که باید در جامعه تبیین نشد و اکنون رسانه ها به عنوان سربازان جنگ نرم برای تحقق شعار امسال مبنی بر رونق تولید ابتدا باید اقتصاد مقاومتی را در جامعه تبیین کنند.
اگر پای گفت و گو های مردمی بنشینیم مردم هنوز محتوای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید را به درستی کامل و جامع درک نکردند و درک جامع و کامل از این مفهوم موجب تقویت امید و نشاط اجتماعی می شود.
تبیین، آموزش و اطلاع رسانی بیش از پیش مردم نقش مهمی در رونق تولید دارد چرا که رونق زمانی محقق می شود که عرضه و تقاضا باشد و مردم باید به این نقطه برسند که خرید هر کالای ایرانی یعنی اشتغال یک جوان و رونق تولید یعنی رونق و ثبات اشتغال در کشور.
جمعیت بیش از 80 میلیونی ایرانی به شرط خرید کالای ایرانی به خوبی می تواند تامین کننده بازار و رونق تولید باشد.
البته قیمت در خرید کالای ایرانی مهم است، اگر نگاهی تامل برانگیز بر عرضه برخی کالاهای وارداتی داشته باشیم متوجه خواهیم شد برخی کالای خارجی قیمت مناسب دارد و بازار کشور را قبضه کرده، اگر در کشور با تکیه بر دانش بومی، استفاده از مواد اولیه داخلی و با توجه به معیشت مردم کالاهایی با قیمت مناسب تولید شود چرخ تولید می چرخد و رونق تولید ارمغان این چرخش است.

**توجه به اقتصاد مقاومتی پیش نیاز رونق تولید است
رییس مجمع نمایندگان استان سمنان گفت: رونق تولید در دل اقتصاد مقاومتی قرار دارد و برای تحقق شعار سال باید سیاست های اقتصاد مقاومتی به طور کامل و جامع اجرا شود.
احمد همتی افزود: انتخاب شعار سال مبنی بر رونق تولید و تلاش برای تحقق این شعار نقش مهم و اثرگذار در ناکام کردن دشمنان در رسیدن به اهداف شوم‌شان دارد.
وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در حد کلام نیست بلکه یک محتوا و یک پشتوانه علمی دارد، توجه به اصول اقتصاد مقاومتی اهرمی برای رونق تولید است اما این موضوع به خوبی در جامعه تبیین نشده است.
وی ادامه داد: درون زا و برون نگر بودن و مراوده با کشورهای شرق و غرب در لوازم مصرفی و پرهیز از برخورد و گفتار سلیقه ای از اصول منطقی برای رونق تولید است.
همتی با بیان این که بیشترین آمار فرار مغزها در جهان مربوط به ایران است، اظهار داشت: فرار مغزها با درون زا بودن در تناقض است.
وی اضافه کرد: میلیون ها ایرانیِ خارج از کشور علاقه مند به خدمت در کشور هستند و ضرورت دارد برای رونق تولید و درون زا بودن از این ظرفیت ها استفاده کرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان با بیان این که برنامه ریزی، قانونگذاری و مدیریت اجرایی از دیگر رکن های تحقق شعارهای سال است، اظهارداشت: قوانین کشور باید برای حمایت از تولیدکنندگان و بازرگانان وضع شود و در کنار آن ها قشر مصرف کننده نیز مورد توجه قرار بگیرد.

** رونق تولید با افزایش مشارکت مردمی
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: افزایش مشارکت مردمی، ساماندهی واردات و صادرات و تکیه بر بخش خصوصی موجب رونق تولید، اشتغالزایی و بهبود معیشت مردم می شود.
سیدحسن حسینی شاهرودی افزود: کمبود درآمد دولت، کاهش فروش نفت و وقوع حوادث غیرمترقبه در کشور چالش هایی را در زمینه اقتصادی ایجاد کرده که رفع آن به رونق تولید وابسته است.
وی ادامه داد: دشمنان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره در طول تاریخ شدیدترین تحریم ها را بر کشور تحمیل کردند اما ایران نشان داده هر وقت در تنگنا قرار گرفته با تلاش مضاعف و تکیه بر دانش داخلی، به توسعه، رونق، تولید علم و ثروت و اشتغالزایی برای جوانان دست یافته است.
وی اظهار داشت: امسال با وجود کاهش فروش نفت و کاهش بودجه کشور، بخش قابل توجهی از بودجه کشور به منظور رفع مشکلات 24 استان سیل زده کشور در نظر گرفته شد.
حسینی شاهرودی ادامه داد: بر اساس تجربه تکیه بر داشته های بومی موجب پیشرفت کشور شده و هر گاه امید به بیرون از کشور دوخته شود چالش های امنیتی، سیاسی و اقتصادی بیشتر می شود، امید است در شرایط امسال کشور با تکیه بر ظرفیت مردمی و بخش اقتصادی کشور به شکوفایی برسد.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: مسوولان دستگاه های اجرایی با پرهیز از بخشی نگری و داشتن نگاه جامع تسهیل کننده و بازوی بخش خصوصی به منظور رونق تولید باشند.

**تصویب قوانین حمایتی لازمه رونق تولید
دادستان عمومی و انقلاب مرکز سمنان اظهار داشت: تحقق شعار رونق تولید برای سال 98 نیازمند حمایت سه قوه است و تصویب قوانین حمایتی دارای ضمانت اجرایی نقش مهم و کمک کننده به بخش خصوصی برای رونق تولید دارد.
حیدر آسیابی اضافه کرد: تصویب قوانین بدون ضمانت اجرایی و بدون توجه به بودجه امسال نه تنها موجب رونق تولید نمی شود بلکه نارضایتی عمومی را به دنبال دارد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز سمنان، تعریف مشوق تولید، توجه به صادرات و ایجاد توازن در واردات و کمک به تامین مواد اولیه را از عوامل اثرگذار در رونق تولید عنوان کرد.

** کمک به تولید از راه پرهیز از اسراف
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با اشاره به شعار امسال گفت: تحقق شعار «رونق تولید» با پرهیز از اسراف و استفاده درست از منابع محقق می شود.
آیت الله سید محمد شاهچراغی افزود: مسوولان با صرفه جویی در زمینه های مختلف مانند استفاده از کاغذ و نصب بنر در زمینه رونق تولید تلاش کنند.
شاهچراغی با بیان اینکه واردات در حد ضرورت باشد، ادامه داد: واردات محصولات خارجی که مشابه آن در داخل تولید می شود ضربه به تولیدکنندگان کشور است.
نماینده ولی فقیه در استان سمنان اظهار داشت: رونق تولید یکی از مبانی اقتصاد مقاومتی برای حل و فصل مسائل کشور است و ضرورت دارد مسوولان برای تحقق شعار سال بیش از پیش تلاش کنند.

** تسهیل فعالیت بخش خصوصی ضرورتی برای رونق تولید
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: تحقق شعار سال مبنی بر رونق تولید نیازمند تفسیر مثبت از قوانین و مقررات به منظور رفع موانع و تسهیل در تولید در بخش خصوصی است.
حشمت الله عسگری افزود: بانک، بیمه و مالیات اهرم های رونق تولید محسوب می شوند و به منظور تحقق شعار سال باید رفتار متفاوتی در پیش بگیرند تا موانع رفع و تسهیل در تولید صورت گیرد.
وی ادامه داد: حفظ وضع موجود تولید و اشتغال فعلی بسیار مهم است، در کنار این امر، باید به افزایش ظرفیت تولید و واگذاری ها در امور بانکی توجه داشته باشیم.
عسگری با بیان اینکه تولید بیشتر کاهش قیمت و ایجاد فرصت های شغلی و حضور بیشتر در بازارهای جهانی را به همراه خواهد داشت، اضافه کرد: با اختیاراتی که در استان وجود دارد، می توان کارهایی به مراتب بزرگ تر انجام داد، پس نیاز است از اختیارات خود به خوبی استفاده کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری بیان کرد: کنترل تورم، ایجاد اشتعال و توسعه صادرات همه از مجرای تولید بیشتر میسر می شود.

**در سال رونق تولید به تولیدات فرهنگی توجه شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: در سال رونق تولید در کنار تولیدات اقتصادی، تولیدات فرهنگی نیز مد نظر قرار بگیرد.
حبیب الله خجسته پور اضافه کرد: رسانه ها و مطبوعات نقش مهمی در تولیدات فرهنگی به منظور تببین جامعه برای رونق تولید در بخش اقتصادی دارند و ضرورت دارد مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی از سربازان تولیدکنندگان فرهنگی حمایت کنند.
وی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی استان سمنان با گرفتن اشتراک روزانه و هفتگی مطبوعات از تولیدات محصولات فرهنگی حمایت کنند.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.