گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

بیادی: فقر فرهنگی، مشکلی که جمهوری اسلامی را تهدید می کنند/ نیازمند انقلاب و پاکسازی اداری هستیم

حسن بیادی می‌گوید: بعد از جنگ تحمیلی در زمینه فرهنگ در جمهوری اسلامی کوتاهی صورت گرفته است و بزرگ‌ترین خطری که جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند، مشکل فرهنگی است. وی معتقد است برای حل بخش از این مشکلات ما به یک پاک‌سازی و انقلاب اداری نیاز داریم و انقلاب در مسائل اداری حتماً نیاز به بازنگری در قوانین دارد.

حسن بیادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران در خصوص مشکلات متعدد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که انقلاب اسلامی بعد از گذشت نزدیک به 40 سال از عمر خود با آن‌ها روبروست، گفت: مواهب و محاسنی که تفکرات امام و این انقلاب برای کشور ما به ارمغان آوردند به‌سختی به دست آمد، اگر نتوانیم حفظشان کنیم به‌راحتی از دستشان خواهیم داد؛ بنابراین ما باید برای تحقق آرمان‌ها و فرمایشات حضرت امام، مقام معظم رهبری، قانون اساسی و تحقق چشم‌اندازهای توسعه کشور ایستادگی کنیم. هرکسی باید به‌اندازه خودش کوشا باشد و الا به‌راحتی این مواهب را از دست خواهیم داد و در آن دنیا باید پاسخ‌گو باشیم.

بیادی در ادامه در پاسخ به این سؤال که فضای سیاسی کشور را در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری 96 چگونه می‌بینید، اظهار کرد: یکی از مواردی که از اصول مهم امام و وجه تمایز ایشان با مراجع زمان خودشان بود بحث مرجعیت و اجتهاد در حکومت بود. خیلی‌ها به دنبال این هستند که روحانیت و حوزه را به انزوا ببرند و به‌صورت شماتیک درآورند، در مقابل انقلابیون بایستند و آن‌ها را منفعل کنند. آن چیزی که امام از ما می‌خواهد پشتیبانی ولی‌فقیه است. ما اگر پیرو ولی‌فقیه باشیم در هرزمانی مطمئناً آسیب نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: شما ببینید حکومت‌های مشابه ما در دنیا حضور داشتند ولی امروز اثری از آن‌ها نیست. همه دنیا می‌دانند که این ولایت فقه بوده است که توانسته است این لنگر کشتی را حفظ کند ولی اگر ما درحرکت‌هایمان ضعف داشته باشیم شک نکنید خیلی راحت این انقلاب را از دست خواهیم رفت.

این فعال سیاسی اصولگرا بابیان این‌که ما باید با راهکارهای جدید، نظرات امام را به‌روز درآوریم و از آن استفاده کنیم، گفت: آن نظرات به‌روز امام در کلام رهبری وجود دارد. ما نباید نعمت‌هایی که به‌واسطه انقلاب به دست آورده‌ایم را زود فراموش کنیم.

وی ادامه داد: امام در جنگ نشان داد که مشارکت عمومی مردم چه قدر اهمیت دارد، دولت دستش از پول خالی بود اما مردم چگونه توانستند با رهنمودهای امام این جنگ خانمان‌برانداز 8 ساله را تبدیل به دفاع مقدس، فرهنگ و تفکر کنند. بعد از جنگ ما در مسائل فرهنگی کوتاهی کردیم. بسیاری از معضلات ما تنها اقتصادی نیست مشکل اقتصادی را در زمان جنگ هم داشتیم ما ازنظر اقتصادی بعد از جنگ افول نکردیم بلکه پیشرفت‌های نیز داشته‌ایم. بخش زیادی از مشکلات ما به مشکل فرهنگی برمی‌گردد، مردم ما دچار فقر فرهنگی شده‌اند.

دبیر کل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی تأکید کرد: ما در علم شاید پیشرفت کرده باشیم اما علم بدون تربیت فرهنگی ره به‌جایی نخواهد برد حتی آموزش دینی و علمی و اقتصادی بدون تربیت و پرورش به راه به‌جایی نمی‌برد. یکی از معضلات فعلی ما بحث پرورش است؛ متأسفانه جامعه فرهنگی و اجتماعی ما به‌جای پرورش همیشه مشغول آموزش بوده است.

وی با اشاره به این‌که بزرگ‌ترین مشکلی که در آینده می‌تواند جمهوری اسلامی را با مخاطره روبرو کند بحث فقر فرهنگی است، خاطرنشان کرد: منظور از فرهنگ مباحث فرهنگی بحثی مانند بی‌حجابی و این‌ها نیست اگرچه حکومت باید مسائل این‌چنینی را به‌گونه‌ای مدیریت کند که مردم آسیب نبینند. شما ببینید در همین کنسرت‌های موسیقی، بحث حقوق‌های نجومی و املاک شهرداری که مطرح شد ما چرا نباید طوری عمل کنیم که این اتفاقات رخ ندهد.

بیادی ادامه داد: فیش‌های نجومی و املاک واگذارشده در شهرداری‌ها (نه‌فقط در تهران) آیا تنها در این 6 ماه اتفاق افتاده است؟ آیا همه این‌ها غیرقانونی بوده است؟ خوب این قانون‌گذار و مجریان امر آیا تابه‌حال خواب بودند؟ چوب این بی‌قانونی‌ها را چه کسی می‌خورد؟ این مردم هستند که از این معضلات ضربه می‌بینند حاصل این رفتارها می‌شود آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، بیکاری و...

وی تأکید کرد: مثلاً یکی از بزرگ‌ترین عوامل آسیب‌های اجتماعی ما بانک‌ها هستند. چرا کسی با آن برخورد نمی‌کند؟ حتماً یک‌باندهای قدرت و ثروت هستند که از این مواهبی که در اختیارشان است بدون در نظر گرفتن آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ما استفاده می‌کنند. به نظر من ما نیاز به یک پاک‌سازی اداری داریم. ما به یک انقلاب اداری نیاز داریم و انقلاب در مسائل اداری حتماً نیاز به بازنگری در قوانین دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا مشکل سیاست را نیز فرهنگ دانست و خاطرنشان کرد: در سیاست هم همین‌طوراست. شک نکنید اگر مسائل فرهنگی‌مان ما حل شود بسیاری از معضلات سیاسی و اجتماعی ما نیز حل خواهد شد. مشکل ما این است که فرهنگ سیاسی‌مان ضعیف شده است وگرنه سیاست چیز بدی نیست. بزرگ‌ترین انسان‌های فرهنگی ما ائمه هستند سیاسی بودن بد نیست نداشتن فرهنگ و تربیت سیاسی بد است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: به نظر من چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا در تربیت نیروهای انسانی با تفکر فرهنگی ضعیف بوده‌اند و یک اصل مهم قرآنی را عمل نکردند که جامعه به این روز افتاده است و آن آیه 3 سوره صف است که می‌گوید «نگویید آنچه را که خودتان عمل نمی‌کنید».

حسن بیادی همچنین در خصوص انتخابات سال 96 گفت: انتخابات 96 مانند انتخابات سال 92 است و هیچ فرقی نخواهد داشت. حتی روحانی هم عوض شود و یک اصولگرا بیاید این اوضاع فرقی نخواهد کرد. ما باید به مسائل فرهنگی جدی نگاه کنیم. ما در این زمینه ازلحاظ ساختاری اشکال داریم. مدیریت‌های ما در فرهنگ، اقتصاد و سیاست جزیره‌ای است ما باید مدیریت‌ها را یکپارچه کنیم تا بتوانیم معضلاتمان را حل کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد جایگاه اندیشه‌های امام خمینی در رسانه‌ها و جامعه امروز، گفت: متأسفانه ازلحاظ ظاهری این اندیشه‌ها در جامعه امروز بسیار کمرنگ است، اما ما هر چه مواهب در کشور داریم، مرهون تفکرات و رفتار امام است. این‌که ما فکر کنیم با رفتن امام ما در انقلاب افول کرده‌ایم، نه این‌گونه نیست. بالاخره ماهیت و خصوصیات زمانه این است که در هر عصری مردم نسبت به همان زمان زندگی می‌کنند. این‌که امام توانسته است حرکتی در جهان ایجاد کند که مردم به این نقطه برسند که می‌شود در مقابل استکبار ایستاد، این خود حرکت بزرگی است.

وی در پایان افزود: کشور عراق یک‌زمانی علیه ما بود ولی در حال حاضر بزرگ‌ترین اتوبانشان به نام امام خمینی (س) است. تفکر بسیج که بزرگ‌ترین تفکر انقلاب اسلامی است در حال حاضر در عراق به‌عنوان «حشد الشعبی» مطرح است که از طرف یک مرجع شیعه به نام آیت آلله سیستانی حمایت می‌شود. این‌یک الگو است؛ بنابراین یک الگوی بسیج در دنیا شکل‌گرفته است که می‌تواند حکومت‌های استبدادی را تغیر دهد و در مقابل افکار انحرافی بایستد. این تأثیرات، تأثیرات کمی نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.