دست‌اندازهای ترامپ برای گردشگری ایران

تابستان امسال به گفته راهنمایان سفر تورهای ورودی از رونق چندانی برخوردار نبوده است و گردشگران خارجی مانند سال‌های گذشته از سفر به ایران استقبال نکرده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، روزنامه گسترش تجارت نوشت: براساس آمارهای غیررسمی که در گزارش‌های گذشته به آنها پرداختیم در فصل بهار نیز افزایش چندانی را در سفر گردشگران خارجی به ایران شاهد نبوده‌ایم که به گفته راهنمایان تورهای ورودی گرمای هوا دلیل اصلی استقبال سرد گردشگران خارجی برای سفر به ایران بود. به هر روی گرمای هوا در اواسط تابستان به اوج رسید و مگس‌های سفید هم مسئله‌ای برای رشد گردشگری ورودی ایران شد. مسیر کلاسیک گردشگری ایران که مقصدهای اصفهان، شیراز، یزد، تهران و کرمان را شامل می‌شود در تابستان آب و هوای گرمی دارد و بسیاری از گردشگران خارجی تمایلی به تجربه گرمای شدید هوا را هنگام سفر ندارند. اعمال تخفیف‌های مناسب در فصل کم‌سفر در مسیر کلاسیک مانند شیراز و یزد نیز می‌تواند آمار حضور گردشگران خارجی در این فصل را افزایش دهد. در این میان اسپانیایی زبان‌ها بیشترین و فرانسوی زبان‌ها کمترین تمایل را برای حضور در کشورمان نشان داده‌اند.
برای بررسی آمار سفر گردشگران خارجی به ایران در تابستانی که گذشت، به سراغ ۴ نفر از راهنمایان سفر قدیمی رفتیم که به ۴ زبان اصلی و بین‌المللی دنیا مسلط هستند، به هر روی زبان‌های انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی و فرانسوی بیشترین گردشگر را در دنیا به خود اختصاص داده و گردشگری ایران نیز هنوز به آن سطح از تخصص نرسیده که راهنمایان سفر مسلط به دیگر زبان‌های فرعی را آموزش دهد. گزارش سفرهای ورودی گردشگران خارجی و آمارهای غیررسمی این گردشگران خارجی را از زبان راهنمایان سفر تورهای ورودی بخوانید:


استقبال آلمانی زبان‌ها بیشتر از انگلیسی زبان‌ها 

به نظر می‌رسد استقبال آلمانی زبان‌ها از سفر به ایران بسیار بیشتر از انگلیسی زبان‌ها بوده، البته آلمانی‌ها بیشتر به کوهنوردی در ایران علاقه‌مند هستند و دماوند یکی از کوه‌های مورد علاقه آلمانی زبان‌هاست، تابستان نیز بهترین فصل برای کوهنوردی بوده و آلمانی زبان‌ها از این فرصت استفاده کرده و به ایران سفر می‌کنند تا کوهپیمایی کنند. 
حسین عبادتی، راهنمای تورهای ورودی اظهار کرد: در تابستانی که گذشت من راهنمای ۱۵۰ گردشگر انگلیسی و آلمانی زبان بودم و هدایت ۱۰ تور ورودی را بر عهده داشتم که ۲ تور از آنها انگلیسی زبان و ۸ تور آلمانی زبان بوده‌اند. او با بیان اینکه تمامی تورهایی که تابستان راهنمایی آنها را بر عهده داشته، تورهای گروهی کوهنوردی بوده‌اند، گفت: بیشتر تورهای کوهنوردی نیز به مقصد علم‌کوه و دماوند برگزار شدند. به‌طور کلی کوهنوردی بیش از دیگر حوزه‌های طبیعت‌گردی با استقبال روبه‌رو بوده و خلاف دیگر حوزه‌های گردشگری رونق چشمگیری در این فصل پر سفر داشته است. عبادتی با اشاره به اینکه طبیعت‌گردی در کشور ما همواره در حال گسترش است، بیان کرد: طبیعت ایران ناشناخته است و گردشگران خارجی اطلاعات چندانی درباره آن ندارند؛ به همین دلیل با توجه به اینکه به‌تدریج شناخت و اطلاعات بیشتری درباره جاذبه‌های طبیعی ایران در شبکه‌های مجازی و از سوی رسانه‌ها ارائه می‌شود، گردشگران بیشتری به طبیعت‌گردی در ایران گرایش پیدا می‌کنند. او درباره اقداماتی که دولت باید در زمینه توسعه گردشگری انجام دهد؛ گفت: همین که دولت در طبیعت جاده‌سازی نکند، ساخت‌وساز نکند و به طبیعت‌گردان اجازه برگزاری تورهای ورودی و داخلی را بدهد، کافی است و به جز اینکه در طبیعت از حیوانات و چهارپایان برای حمل بار طبیعت‌گردان استفاده شود؛ امکانات دیگری نیاز نداریم. طبیعت‌گردی نیاز به هتل ۵ستاره و اقامتگاه لوکس ندارد. این فعال جهانگردی با اشاره به زیان‌های پدیده mass tourism (گردشگری انبوه) برای طبیعت‌گردی در ایران بیان کرد: متاسفانه تورهای سفر در ایران به روش گردشگری انبوه برگزار می‌شوند و در این تورها ظرفیت تحمل مکان‌های طبیعی رعایت نمی‌شود به‌طوری که گاهی شاهد هستیم در یک هفته بیش از ۵هزار گردشگر از دماوند بازدید می‌کنند و این امر موجب آسیب رسیدن به محیط‌زیست این کوه می‌شود.


دست‌اندازهای ترامپ برای گردشگری ایران 

به دلیل موانعی که ترامپ در ماه‌های گذشته برای سفر به ایران ایجاد کرده و از سوی دیگر، اعمال سختگیری‌های مقامات ایرانی در صدور روادید امریکایی‌ها، سفر آنها به ایران مدتی کاهش یافت، اما چندی است دوباره راهنمایان سفر شاهد حضور پررنگ گردشگران امریکایی هستند. 
مهرداد اعتمادی، راهنمای سفر انگلیسی زبان گفت: پس از اقدام ترامپ و ایجاد محدودیت برای سفر ایرانی‌ها به امریکا، مقامات ایرانی نیز در صدور روادید امریکایی‌ها سختگیری کرده و سفر امریکایی‌ها به ایران کاهش یافت. او افزود: اکنون ایران نیز در صدور روادید برای امریکایی‌ها کمتر سختگیری می‌کند و شاهد حضور گردشگران امریکایی بیشتری در کشورمان هستیم. اعتمادی درباره میزان سفر امریکایی‌ها و انگلیسی زبان‌ها در تابستان به کشورمان بیان کرد: فصل تابستان ۴تور انگلیسی زبان را راهنمایی کردم که تعداد کمی شهروند امریکایی بین آنها حضور داشتند. گروه‌هایی که راهنمایی آنها را بر عهده داشتم به ترتیب ۲۰، ۷، ۲۲ و ۱۲ نفری بودند. وی با بیان اینکه تورهای ورودی فعالیت خود را پیش از آیین تاسوعا و عاشورا تمام می‌کنند، گفت: به‌دلیل تعطیلی تمامی سایت‌های گردشگری، تورها در این ایام دچار مشکل می‌شوند مگر آنکه توری به منظور آشنایی گردشگران خارجی با آیین عاشورا برگزار شود. این راهنمای سفر انگلیسی زبان افزود: حضور گردشگران خارجی در تابستان امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است.


فرانسوی‌ها دیگر پیرو مد ایرانگردی نیستند 

آمار گردشگران ورودی حاکی از آن است که تابستان امسال فرانسوی‌ها علاقه خود را به سفر به ایران از دست دادند. گرمای تابستان در ایران یکی از دلایل آن است، اگر گردشگران فرانسوی جست‌وجویی کرده و متوجه مگس‌های سفید در کشور شده باشند که سازمان‌های متولی برای مقابله با آنها به چند نوار زرد روی درختان بسنده کرده‌اند، مسلم است علاقه خود را به ایران به‌طور کامل از دست داده‌اند. مجتبی برزویی، راهنمای سفر انگلیسی و فرانسوی زبان با اشاره به اینکه ۷۰ آژانس گردشگری در کشورمان در زمینه تورهای فرانسوی زبان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: تعداد گردشگران فرانسوی در تابستان بسیار اندک بوده و می‌توان گفت تابستان ایران فصل کم سفر گردشگران فرانسوی به شمار می‌رفت. او با بیان اینکه تعداد گردشگران فرانسوی در تابستان ۵ تا ۱۰ درصد از فصل‌های پرسفر است، تاکید کرد: به‌دلیل گرمای هوای ایران در تابستان فرانسوی‌ها تمایل چندانی به سفر به ایران ندارند و به‌طور کلی من در مدت مورد بررسی هیچ تور فرانسوی زبانی را راهنمایی نکردم و تنها هدایت یک گروه ۷ نفری از امریکایی‌ها را بر عهده داشتم که سفر آنها نیز به ایران کاهش چشمگیری یافته است. در مقابل برزویی با اشاره به افزایش سفر چینی‌ها بیان کرد: ۳ گروه ۲۰ تا۳۰ نفری از چینی‌ها و یک گروه ۲۰ نفری از هنگ‌کنگ به کشورمان سفر کردند و به نظر می‌رسد تمایل چینی‌ها برای سفر به ایران افزایش یافته است.

رونق سفر گردشگران اسپانیایی

در همین حال، در مقایسه با دیگر گردشگران خارجی، به نظر می‌رسد اسپانیایی زبان‌ها تمایل بیشتری برای سفر به ایران داشته و حضور بیشتری در ایران داشته‌اند. سعید صفایی، راهنمای سفر اسپانیایی زبان اظهار کرد: به‌طور کلی سفر اسپانیایی‌ها به ایران نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته و اگرچه نمی‌توان آمار رسمی ارائه داد، اما امسال سال پرکاری برای من و برخی از همکارانم به‌عنوان راهنمای تورهای اسپانیایی زبان بود. او با بیان اینکه تورهای اسپانیایی تا اواخر مهر نیز برگزار شده و سفر اسپانیایی زبان‌ها به ایران همچنان ادامه دارد، گفت: تنها یک ماه از ۶ ماه گذشته را بیکار بودم و از عید نوروز تا کنون من راهنمایی ۳۰۰ اسپانیایی زبان را بر عهده داشتم. تابستان نیز ۱۰۰ تا ۱۲۰ گردشگر اسپانیایی زبان را هدایت کردم و استقبال اسپانیایی زبان‌ها از سفر به ایران بسیار خوب بود. صفایی با اشاره به تعطیلات اسپانیایی‌ها بیان کرد: اسپانیایی‌ها از فروردین تا اردیبهشت و از مرداد تا مهر تعطیل هستند و در این ماه‌ها سفر آنها به ایران افزایش می‌یابد. او با اشاره به اینکه ۲۵ تا ۳۰ نفر راهنمای گردشگری در زمینه هدایت تورهای اسپانیایی زبان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: تمامی این راهنمایان سفر مانند من راهنمای حدود ۳۰۰ نفر گردشگر اسپانیایی زبان در امسال بوده‌اند. این راهنمای سفر اسپانیایی زبان با اشاره به فعالیت غیر قانونی برخی از آژانس‌های گردشگری گفت: متاسفانه برخی از آژانس‌های گردشگری از افرادی که کارت راهنمای سفر ندارند برای هدایت تورهای خود استفاده می‌کنند یا اینکه تورهای خود را بدون راهنمای سفر برگزار می‌کنند.

سخن آخر

بهترین گزینه برای جذب گردشگران خارجی در فصل تابستان که البته فصل پر سفر به شمار می‌رود فعال کردن مقصدهای گردشگری سردسیر برای پذیرایی و اسکان گردشگران خارجی است تا گرمای هوا مزاحم حضور آنها نباشد. از سویی دیگر گردشگری باید به اندازه‌ای مقوله جدی و دغدغه مسئولان تلقی شود که مشکلاتی مانند مگس‌های سفید را رفع کرده و امکانات سرمایشی ویژه‌ای در فصل گرما برای گردشگران در نظر بگیرند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید