در استان اردبیل؛

بقعه شیخ صفی الدین اولین مقصد گردشگران خارجی

مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل با اشاره به اینکه مقصد اصلی گردشگران خارجی به استان اردبیل بازدید از مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی است، افزود: عامل سفر مسافران و گردشگران داخلی نیز به دلیل اقلیم و طبیعت بکر و زیبای این استان است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کریم حاجی‌زاده در نشست خبری خود در آستانه هفته گردشگری در اردبیل با گرامیداشت 5 مهر به عنوان روز جهانی جهانگردی افزود: شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی و گردشگری، گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه است که به نظر می‌رسد در حوزه توسعه باید به اصل گردشگری به عنوان عنصر پایداری در این بخش توجه شود. 

وی با بیان اینکه برگزاری هر رویداد گردشگری نیازمند سه مولفه پول، همراهی مردم و مساعدت و مشارکت دستگاه‌های مختلف است، گفت: مشارکت بنیادین در همه زمینه‌ها اتفاق افتاده که قطعا بر اساس این مطالعات اقتصاد مبتنی بر گردشگری می‌تواند زمینه تحول را در جامعه فراهم کند چرا که اقتصاد گردشگری امروز 50 درصد اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل با اشاره به وجود 223 مرکز اقامتی در استان گفت: آمار دقیقی از ورودی گردشگران نداریم ولی می توان گفت: 12.5 درصد ورودی مسافران خارجی به استان اردبیل افزایش یافته و شیب  ورودی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی به استان اردبیل رو به افزایش است. 

حاجی‌زاده به افزایش 12.5 درصدی ورودی گردشگران خارجی به استان اردبیل در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سه ماهه اول امسال 700 نفر از کشورهای اروپایی در هتل‌های این استان اقامت کردند. 

وی با اشاره به حضور گردشگران خارجی در استان افزود: مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به دلیل اینکه جزو آثار ثبت جهانی به حساب می آید بیشتر مورد توجه گردشگران خارجی قرار دارد بطوریکه این مجموعه هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب کرده و اولین مقصد گردشگران خارجی در استان اردبیل به شمار می رود.
 
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل در حالت عمومی گردشگران داخلی نیز با توجه به اقلیم و طبیعت استان مقصد گردشگری خود را آب‌های گرم و دیدنی‌های این استان قرار دادند که بعد از آب‌های گرم پل معلق و روستاهای هدف گردشگری با حجم بالایی از بازدید گردشگران روبه‌رو شده است.
 
حاجی زاده با اشاره به اینکه اردبیل از گذشته به دلیل اقلیم و طبیعت بکری که دارد بهار و تابستان شاهد مسافران و گردشگران بیشماری بوده است، یادآور شد: انتظار می رود با فراهم کردن برخی زیرساخت ها در استان بتوانیم شاهد جذب گردشگر در فصل های سرد سال نیز باشیم بطوریکه در سالهای اخیر با برگزاری جشنواره های زمستانی به هدف نزدیک شده ایم. 

وی رویدادهای ورزشی در استان را حائز اهمیت دانست و گفت: در فصل زمستان رویدادهای ورزشی متنوع از اتومبیلرانی و رالی کوهستان گرفته تا کوهنوردی و اسکی می تواند در این استان اتفاق بیفتد و باعث جذب گردشگران بیشماری شود بطوریکه در این رابطه پیشنهاداتی به هیات‌های ورزشی کشور کرده‌ایم. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به روستاهای هدف گردشگری و بوم گردی در استان گفت: در سطح استان 12 روستای هدف گردشگری داریم که از بین آنها در حوزه بوم‌گردی "کزج" با استقبال بی‌نظیر گردشگران در تابستان امسال روبه‌رو شده است. بطوریکه شهرستانهای گرمی و خلخال از ظرفیت های خوبی در حوزه بوم گردی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل گفت: در استان اردبیل حدود ۱۶ هزار نفر صنعتگر صنایع دستی دارای پروانه تولید مشغول به فعالیت هستند و نزدیک به ۲۵ هزار نفر دیگر نیز در سطح استان در این حوزه فعالیت می‌کنند که تا به حال امکان ثبت پروانه تولید برای این صنعتگران در سامانه برای آنها میسر نشده است.   

به گزارش ایسنا، کریم حاجی‌زاده اظهار کرد: حوزه صنایع دستی استان اردبیل جزو آن استان‌هایی است که توانسته فراتر از توان نیروهای پرسنلی و اعتبارات دولتی ظاهر شود و اخذ سه نشانه ملی جغرافیای از عملکردهای شاخص در این حوزه در سال‌های گذشته است. سیاست سازمان میراث فرهنگی نیز در حوزه صنایع دستی نیز حل مشکلات زیرساختی و بنیانی در این حوزه است.   

وی ادامه داد: ۵۲ رشته در سطح استان در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند که در مجموع، از این تعداد ۱۶ رشته شاخص وجود دارد که در آن‌ها حرفی برای گفتن داریم و عمدتا آن رشته‌ها که برای ما حائز اهمیت است، این رشته ها شامل وَرنی، گلیم، جاجیم، معرق و منبت چوب، صنایع تلفیقی چوب، تولید محصولات چرمی، سراجی سنتی، ملیله نقره و مس و ورشوسازی، زیورآلات سنتی و ... است و به‌تازگی در حوزه قلم‌زنی روی فلزی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم و موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت شده‌ایم.   

حاجی‌زاده تاکید کرد: سال گذشته، ۱۰ نشانه ملی جغرافیایی در کل کشور، تدوین و صادر شده که از مجموع این ۱۰ نشان، سه نشان جغرافیایی برای جاجیم خلخال، وَرنی مغان و گلیم عنبران در استان اردبیل کسب شده است که این یک کارنامه بزرگ برای ما در این حوزه محسوب می‌شود. امسال تشکیل پرونده نشانه جغرافیایی برای ملیله اردبیل در روزهای پایانی‌اش است و تا پایان مهرماه این نشانه جغرافیایی به سرانجام خواهد رسید و علاوه بر آن، کسب نشان جغرافیایی برای معرق نمین و مرصع سنگ خلخال را در دستور کار داریم.    

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل گفت: درباره بین‌المللی کردن نشان‌های جغرافیایی نیز اقداماتی انجام شده و تلاش می‌شود تا پایان سال میلادی، حداقل پرونده‌های ملی که تا اینجا کسب کرده‌ایم، اعلام وصول شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید