مهارت‌های زندگی، مهمترین اصل آموزش در مقابله با اعتیاد است

یک روانشناس بالینی در رابطه با بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: اصل بحث مبارزه اجتماعی با مواد مخدر آموزش به پدران و مادران و توانمندسازی آنان در برابر واکنش‌های فرزندانشان برای مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مینا کریم‌زاده افزود: مهارت‌های زندگی مهمترین اصل آموزش در مقابله با اعتیاد است باید به والدین آموزش داد که این مهارت ها شامل چیست؟.


وی با بیان اینکه منظور از مهارت‌های زندگی آن است که فرد در رابطه با خود، جامعه و دیگران مسئولانه برخورد کند و تصمیم‌گیری‌های صحیح در مواقع پرخطر داشته باشد، اظهار کرد: فردی که مهارت‌های زندگی را یاد می‌گیرد، بدون اینکه به خود یا دیگران صدمه بزند، مسئولیت‌پذیر می‌شود و در برابر مشکلات بهترین عکس‌العمل نشان می‌دهد.


این روانشناس بالینی ادامه داد: باید به پدر و مادرها آموزش دهیم و آنها را توانمند سازیم به عنوان مثال در گذشته زنان در هنگام آشپزی در خصوص مسائل زندگی صحبت می‌کردند تا مشکلات را برطرف کنند و یا اینکه وقتی کودک با پدرش به خرید می‌رفت، یاد می‌گرفت که چطور هنگام خرید چانه بزند ولی در شرایط کنونی اکثر کودکان از این امکانات محرومند.


 کریم‌زاده با اظهار تاسف از اینکه امروزه نوجوانان فقط برای ورود به دانشگاه تلاش می‌کنند، اضافه کرد: بنابراین جوان‌هایی را خواهیم داشت که از نظر عملی هنوز کودک هستند،در وهله اول اجتماعی شدن مبارزه با اعتیاد خود پدرومادرها باید این مهارت‌ها را یاد بگیرند و دوم اینکه همان‌طور که به بچه‌ها ریاضی و جغرافیا فرا می گیرند، مهارت‌های زندگی را هم آموزش دهیم.


وی ، مهارت‌های دوست‌یابی، برقراری ارتباط اجتماعی، «نه» گفتن، تفکر نقد و تصمیم‌گیری را از مواردی دانست که برای مقابله با اعتیاد مهم است و باید والدین و نوجوانان و جوانان آموزش ببینند.


کریم‌زاده با اشاره به اینکه اگر والدین با این مهارت‌ها آشنا باشند و فرزندان خود را می توانند با این مهارت‌ها مسلح کنند تا میزان انحراف آنها کم شود،تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت‌های پیشگیری از اعتیاد، مهارت قاطعیت است، مثلا در هنگام فشار همسالان، «نه» بگوید.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، به گفته وی، والدین باید بدانند که روزی فرزند ما نیز در معرض تعارف مواد مخدر قرار می‌گیرد و در آن روز ما کنار او نیستیم و او در یک آزمون سخت قرار می‌گیرد، در این زمان مهم‌ترین چیزی که فرزند ما را حفظ می‌کند، آموزش مهارت‌های زندگی است.


این روانشناس بالینی از مسوولان و دست اندکاران امر مبارزه با مواد مخدر خواست، بسترهای آموزش والدین در تمامی سطوح مختلف را فراهم کنند تا همه بصورت عمومی با اظهار نظرات کارشناسان و صاحب نظران برای مقابله با اعتیاد استفاده کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید