انتقاد از اجباری نبودن «آزمایش ایدز» پیش از ازدواج

یک متخصص عفونی با انتقاد از اجباری نبودن آزمایش ایدز در مراحل قبل از ازدواج گفت: در انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج تنها آزمایش سیفیلیس به شکل اجباری پیش‌بینی شده و آزمایش ایدز در این فرآیند ضروری نیست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، زهره امین‌زاده متخصص عفونی در نشست «سلامت ازدواج» که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های واکسیناسیون از جمله هپاتیت افزود: درباره بیماری ایدز نیز سال‌هاست در مراحل اول تست‌های خانگی امکانپذیر شده است اما سوال اصلی اینجاست که چرا نباید درباره این بیماری پیشگیری‌های موثری انجام شود؟.

این متخصص عفونی با بیان علل اجباری نشدن آزمایش ایدز به سه فاکتور اشاره کرد و گفت: فاکتورهای اجتماعی، سنت و رفتارهای جوانان، فعالیت‌ها و آموزش‌های اجتماعی و در دسترس بودن امکانات از جمله این فاکتورها هستند.

امین‌زاده با اشاره به پژوهشی که در سال 2012 در یکی از مراکز مشاوره ازدواج بین 2000 زن و مرد انجام گرفته بود، اظهار کرد: این پژوهش در سه گروه سنی زیر 20، 20 تا 29 و بالای 30 سال درباره میزان آگاهی از ایدز انجام شده است که 1072 نفر از این افراد علاقه‌مند بودند تا آزمایش ایدز انجام دهند. 472 نفر نیز به طور کلی از این بیماری آگاهی نداشتند.

این متخصص عفونی با اشاره به اینکه در گروه سنی 20 تا 29 سال بیشترین پاسخ مثبت درباره انجام آزمایش ایدز وجود داشت، تصریح کرد: یکی از سوالاتی که از این افراد پرسیده شد، این بود که «در صورت مثبت بودن جواب آزمایش ایدز با فردی که قصد ازدواج دارید،  زندگی خواهید کرد؟» که پاسخ 534 نفر مبنی بر ادامه زندگی با فرد مبتلا به ایدز بود. 668 نفر از این افراد نیز ادعا کردند که در این زمینه تصمیمی نگرفته‌اند.

امین‌زاده با اشاره به میزان آگاهی از راه‌های پیشگیری از ایدز در این افراد گفت: 450 نفر از اعضای این پژوهش اطلاعی درباره راه‌های پیشگیری از این بیماری نداشتند که این آمار به منزله زنگ خطر است.

امین‌زاده با اشاره به اهمیت دردسترس بودن تست‌های بیماری ایدز ادامه داد: از بین 1005 زن در 14 شهر، در سال 2005 تنها یک‌سوم از این افراد این آزمایش را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به میزان حساسیت تست‌های غربالگری ایدز اظهار کرد: از نظر علمی این تست‌ها دقت بالایی دارند و در مدت 20 تا 30 دقیقه می توانند بالای 98 درصد از موارد ابتلا را شناسایی کنند. در صورت مثبت بودن این تست‌ها فرد بیمار برای انجام آزمایش‌های دقیق‌تر ارجاع داده می‌شود.

این متخصص عفونی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته تست‌های خانگی اطلاع به ایدز با مبلغ 10 تا 15 دلار به راحتی در داروخانه‌ها موجود است، اضافه کرد: اگر بتوانیم در مرحله آموزش و پیشگیری قوی ظاهر شویم، هر فرد می‌تواند اول خودش با استفاده از این آزمایش‌ها نسبت به تشخیص بیماری ایدز اقدام کند.

حوریه شمشیری، محقق و پژوهشگر حوزه سلامت و بهداشت زنان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تربیت و کنترل جنسی فرزندان تصریح کرد: لازم است تا در کنار آموزش‌های جنسی به فرزندانمان «مسوولیت‌» را نیز بیاموزیم. مثلا در زمان بارداری مردان باید نسبت به وضعیت و پیچیدگی خاص همسران خود مسوولیت پذیر باشند.

وی با انتقاد از اینکه کلاس‌های آموزشی پیش از ازدواج تنها شامل آموزش‌های اولیه هستند، ادامه داد: این کلاس‌ها از سال 1370 به تصویب رسیده  واجرایی شدند، اما در بخش آموزشی و مشاوره‌ای، همچنان ضعف‌هایی دارند.

شمشیری با تاکید بر اینکه سن متناسب با ازدواج تنها شامل رسیدن به بلوغ نیست، تصریح کرد: باید به این مساله که پیش شرط ازدواج، رسیدن به بلوغ اجتماعی، روانی و جسمی است، توجه ویژه‌ای داشت.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌های قبل از ازدواج باید شامل موارد مشاوره‌ای مانند مسائل مالی، تعداد فرزندان، مسائل شغلی و سایر برنامه‌های آتی برای زندگی باشد، گفت: متاسفانه در کلاس‌های آموزشی پیش از ازدواج در کشور ما تنها درباره ارتباطات جنسی صحبت می‌شود.

این متخصص به آمار ارائه شده درباره علل طلاق اشاره کرد و ادامه داد: گفته می‌شود که مهم‌ترین علل طلاق در کشور نارضایتی جنسی بین زوجین است، اما به این مساله توجه نمی‌شود که این مشکل معلول نداشتن روابط سالم و صمیمی بین زوجین است.

شمشیری اشاعه «فرهنگ سلامت» را ضروری دانست و تصریح کرد: از نظر دین اسلام نیز ما مسوول سلامت خود هستیم و باید توجه ویژه‌ای به آموزش‌های حوزه سلامت داشته باشیم.

وی با اشاره به ابعاد مختلف سلامت جسمانی، روحی و روانی، اجتماعی و معنوی تصریح کرد: برای تعریف یک انسان سالم باید به همه ابعاد وجودی او توجه نشان دهیم، چراکه همه این بخش‌ها در هم تنیده و غیرقابل تفکیک هستند.

این محقق و پژوهشگر حوزه سلامت و بهداشت زنان با تاکید بر اینکه برای حفظ سلامت، مهم‌ترین اقدام در مرحله پیشگیری باید انجام شود، ادامه داد: مراحل درمان و توانمندسازی در صورت وقوع ضایعه در مراحل بعدی قرار دارند. اگر بخواهیم به شکل فعالانه در حوزه سلامت ظاهر شویم، پیشگیری، مهم‌ترین بخشی از این فرآیند است.

شمشیری با بیان این پرسش که چرا علم با وجود دستاوردهای گسترده‌اش تنها باید متوجه مرحله بعد از وقوع بیماری باشد، اضافه کرد: برای مثال باید در حوزه زنان از قبل برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم که زنان به افسردگی بعد از زایمان دچار نشوند. این اقدامات با تشخیص زودهنگام به ارتقای سلامت کمک خواهند کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید