بهترین تغذیه برای مادران شیرده

طبیعت در دوران بارداری و شیردهی از نوزاد حمایت می‌کند و حتی مادرانی که تغذیه و سلامت آنها در خطر است نیز می‌توانند شیردهی کافی داشته باشند. به این مطلب توجه نمایید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، شیرمادر طوری طراحی شده که بدون کمترین تلاشی از جانب شما بهترین تغذیه را برای نوزادتان فراهم می‌کند.

با این حال، کیفیت شیرمادر منعکس کننده رژیم غذایی اوست.

ما می‌دانیم که برخی ترکیبات شیر برحسب آنچه مادر می‌خورد تغییر می‌کند.

هنگامی که مادر رژیم غنی از چربی‌های غیراشباع می‌خورد، چربی‌های غیراشباع بیشتری نیز در شیر او وجود خواهد داشت، هنگامی که اسیدهای چرب ناسالم ترانس بیشتری می‌خورد نیز در شیرش به مقدار بیشتری وارد می‌شود.

سطح برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز تحت تاثیر رژیم غذایی مادر قرار می‌گیرند.

به طور کلی بهتر است مادر شیرده همان اصول رژیم غذایی دوران بارداری را در دوران شیردهی نیز رعایت کند.

کافئین و الکل باید محدود شوند زیرا آنها در شیرمادر وارد می‌شوند و نشان داده شده که روی رفتار نوزاد تاثیر دارند.

مادران شیرده هرچند به مقدار کمتری نسبت به بارداری، اما هنوز برای دو نفر غذا می‌خورند.

شما باید برای دریافت 500 کیلو کالری اضافه برنامه‌ریزی کنید، شامل 20 گرم پروتئین اضافی نسبت به زمانی که باردار نبودید- در حدود آنچه از یک فنجان ماست ساده کم چرب یا یک ساندویچ کوچک مرغ دریافت می‌کنید.

اگر نگران کاهش وزن پس از بارداری هستید، به یاد داشته باشید که هرگونه کاهش وزنی باید تدریجی باشد، مجبور نیستید کالری دریافتی خود را شدیدا محدود کنید زیرا شیردهی بسیاری از آنها را برای شما می‌سوزاند.

همچنین مهم است که دریافت کلسیم و فسفر را بالا نگهدارید– روزانه 1200 میلی‌گرم از هرکدام – در غیر این صورت این عناصر از استخوان‌های شما برداشت می‌شود که منجر به استئوپروز خواهد شد.

نوشیدن روزانه سه لیوان هشت اونسی1 شیر کمچربی یا بدون چربی ، 24 گرم پروتئین، 300 تا400 کالری اضافه و بیشتر کلسیم و فسفر اضافی که نیاز دارید را فراهم می‌کند که معادل خوردن روزانه 3 تا 4 جانشین از محصولات لبنی مانند ماست یا پنیر است.

فسفر همچنین به مقدار فراوان در محصولات غنی از پروتئین مانند ماهی، گوشت، حبوبات و آجیل نیز وجود دارد.

اگر لبنیات کافی مصرف نمی‌کنید، کلسیم کمی کم‌یاب‌تر خواهد شد، اما کلسیم درخمیر سویا، بروکلی، سبزی‌های برگ سبز و ماهی‌هایی نظیر سالمون و خال مخالی می‌تواند یافت شود.

با دکتر  خود درباره کافی بودن کلسیم رژیم غذایی‌تان صحبت کنید و در صورت کمبود از مکمل‌های کربنات کلسیم برای جبران کمبود مصرف لبنیات استفاده کنید. 

 

رژیم‌های خاص

زنانی که از رژیم‌های خاص پیروی می‌کنند لازم است برای اطمینان از متعادل بودن رژیم‌شان برای شیردهی با پزشک خود مشورت کنند.

گیاهخواران مخصوصا نسبت به کمبود ویتامین12 B آسیب پذیرند چون این ویتامین در منابع گیاهی پروتئین یافت نمی‌شود.

در سال 2001، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها هشداری را بیان کرد مبنی بر دو مورد کمبود ویتامین 12 B در نوزادانی که توسط مادران گیاهخوار شیردهی شده بودند.

این نوزادان تاخیر رشد شدید داشتند که تنها بخشی از آن به وسیله مکمل ویتامین 12 B جبران شد.

هر مادر شیردهی که گیاهخوار است باید مکمل 12 B  دریافت کند، و باید رژیم خود را با پزشکش بازبینی کند تا اگر تعدیل‌های دیگری نیز لازم است انجام شود. 

رژیم غذایی شما، معده کودک شما

گاهی غذایی که شما میخورید ممکن است روی سیستم گوارشی نوزادتان شما تاثیر بگذارد.

هر بچه‌ای دچار نفخ می‌شود اما برخی از آنها ممکن است در پاسخ به برخی از غذاهایی که مادران‌شان می‌خورند گاز و ناراحتی‌های روده‌ای را تجربه کنند.

کولیک، شرایطی که با گریه‌های طولانی و تحریک‌پذیری شناخته می‌شود، در برخی از موارد با قطع مصرف شیرگاو توسط مادر بهبود می‌یابد.

معمولا خوب است باز هم کمی محصولات لبنی مانند ماست و پنیر مصرف کنیم، مخصوصا در حجم کم.

اما نوشیدن شیرهای بدون لاکتوز کمکی نخواهد کرد، چون پروتئین موجود در شیرگاو موجب واکنش‌های حساسیتی و آلرژیک می‌شود نه لاکتوز.

در حالیکه تئوری‌های زیادی در باره غذاهایی که در رژیم مادر موجب ایجاد گاز در نوزاد شیر خوار می‌شوند وجود دارد، هیچ مدرکی مبنی بر اجتناب از هیچ غذای خاصی وجود ندارد.

بعضی از مادران در می‌یابند که عدم مصرف غذاهایی که در آنها ایجاد گاز و ناراحتی می‌کند می‌تواند مشکل را در نوزادان‌شان نیز کاهش دهد.

سعی کنید رژیم‌تان را تعدیل کنید و اگر مشکل برطرف نشد برای مشورت با پزشک‌تان تماس بگیرید.

 

دیدگاه تان را بنویسید