این بیماری ساده می تواند باعث مرگ کودکتان شود!

والدینی که کودک دارند حتما توصیه ها درباره بیماری اسهال که برخی مواقع شدت آن باعث مرگ کودکان می شود، را فرا گیرند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فاطمه فاقعی، کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم اظهار داشت: مصرف مکمل زینک می تواند شدت، مدت و تکرار مجدد اسهال را تا چند ماه کاهش بدهد.

وی عنوان کرد: بیماری اسهال یکی از علل اصلی مرگ و میر کودکان در سراسر جهان است، از دست دادن مایع روده ای ناشی از اسهال که ممکن است کم آبی شدید با علایمی مانند خشکی دهان، افزایش تشنگی، عدم اشک هنگام گریه کردن، چشم های فرو رفته، کاهش در ادرار کردن ( بیشتر از 6 ساعت از آخرین ادرار گذشته باشد)، عدم تعادل الکترولیت ها و شوک و حتی در موارد شدید مرگ ، به دنبال داشته باشد.

فاقعی گفت: بنابراین تأمین آب و الکترولیت از طریق پودر او آر اس (ORS) نقش حیاتی دارد. همچنین باید به این نکته دقت کرد، مایعاتی مانند چای، نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه به علت غلظت سدیم نامناسب ممکن است در کودکان باعث بدتر شدن وضعیت بیماری شود.

وی ادامه داد: همچنین بیمار باید از خوردن مواد غذایی با محتوای چربی زیاد و فرآورده های لبنی (به جز ماست ) پرهیز کند و در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند باید تعداد دفعات شیردهی افزایش پیدا کند. از طرفی موادی مانند سیب زمینی، برنج، گندم و حبوبات می توانند در بهبود بیماری کمک کننده باشند.

فاقعی تاکید کرد: مطالعات نشان می دهد مکمل روی می تواند شدت و مدت اسهال را کاهش دهد و همچنین از تکرار مجدد بیماری تا چند ماه جلوگیری کند، بر این اساس سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند،کودکان زیر 6 ماه روزانه 10 میلی گرم و کودکان 6 ماه تا 5 سال روزانه 20 میلی گرم به مدت 10روز از مکمل زینک استفاده کنند. در صورت وجود بیماری های زمینه ای باید با پزشک مشورت شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید