چگونگی مواجهه با حوادث تروریستی از سنین کودکی تا بزرگسالی

یک روانشناس نحوه بیان کردن حوادث تروریستی از جمله حادثه تروریستی تهران را برای کودکان قبل از سن دبستان و بعد از سن دبستان و همچنین بزرگسالان مطرح کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهدی بیاتی در خصوص نحوه بیان  حادثه تروریستی دو روز گذشته تهران برای کودکان پیش از سن دبستان گفت: کودکان قبل از سن دبستان به لحاظ سنی و شناختی قادر به درک این حادثه نیستند و به همین دلیل نباید آنها را با این مسئله مواجه کرد زیرا باعث ایجاد فضای منفی در ذهن کودک می‌شود. برای کودکان قبل از سن دبستان باید حوادث تروریستی یا هر حادثه‌ای از این دست را به عنوان یک بازی مطرح کرد.

این روانشناس در ادامه در خصوص نحوه توضیح حادثه تروریستی دو روز گذشته تهران برای کودکان بعد از سن دبستان نیز گفت: پس از وقوع چنین حوادثی کودکان بعد از سن دبستان را باید به صورت حقیقی با واقعیت مواجه کرد. باید به این کودکان گفته شود که امکان وقوع چنین حوادثی در تمام دنیا وجود دارد و باید از طرح مسائل دور از واقع، دروغگویی و داستان جلوه دادن این حوادث برای کودکان بعد از سن دبستان جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به علت آنکه کودکان حضور گسترده‌ای در فضای مجازی دارند از بسیاری واقعیت‌ها آگاه می‌شوند. به همین دلیل طرح مسائل دور از واقع در چنین شرایطی برای آنها موجب بی‌اعتمادی در آنان می‌شود. به همین دلیل باید حوادثی از این دست را به عنوان یک واقعیت قابل رویداد برای کودکان بعد از سن دبستان مطرح کنیم.

این روانشناس در ادامه در خصوص بحران‌هایی که بزرگسالان بعد از وقوع چنین حوادثی به آن دچار می‌شوند، گفت:‌ ایران در منطقه‌ای قرار دارد که مردم همواره پیش بینی وقوع چنین مسائلی را می‌کنند و به دلیل آتش افروزی‌های منطقه خاورمیانه وقوع این حوادث دور از انتظار نیست، اما به علت آنکه هیچ گاه احتمال وقوع چنین حوادثی از سوی مسئولان در کشور مطرح نشده، در صورت وقوع چنین حوادثی مردم دچار شوک می‌شوند. اگر امکان وقوع این حوادث توسط مسئولان در کشور طرح موضوع شود، مردم پس از این حوادث بهتر می‌توانند با مسئله کنار بیایند و کمتر دچار ترس می‌شوند.

این روانشناس تاکید کرد: مردم باید بدانند با وجود آنکه امنیت در کشور وجود دارد، اما وقوع چنین حوادثی امکان دارد، تا پس از وقوع این حوادث دچار شوک نشوند. هم اکنون شاهد آن هستیم که به علت آنکه همواره در کشور از امنیتی بسیار بالا صحبت می‌شد، پس از وقوع این حادثه در مردم شوک خطرناکی ایجاد شده و همواره احساس می‌کنند که این امنیت دچار مخاطره شده است.

این روانشناس ادامه داد: مردم باید بدانند در کشورهای بسیار توسعه یافته با سیستم‌های امنیتی قوی نیز چنین مسائلی رخ داده است اما به علت آنکه مسئولان این کشورها هیچ گاه ادعای امنیت ۱۰۰ درصدی نداشته‌اند مردم آگاهانه‌تر با این مسائل برخورد کردند زیرا اطلاع رسانی‌های دقیقی در این حوزه برایشان صورت گرفته بوده است.

بیاتی ادامه داد: پذیرفتن گروه‌های تروریستی و مطرح کردن آنها باعث می‌شود مردم در مقابل این حوادث مقاوم شوند و در زمان وقوع حادثه راحت‌تر با مسئله کنار بیایند اما این در حالیست که وقتی ما دائما وقوع چنین حوادثی را کتمان می‌کنیم، با وقوع یک اتفاق هر چند جزئی مردم دچار بحران‌های حاد می‌شوند به ویژه آنکه در چند وقت اخیر تمامی مشکلات مردم از جمله مشکلات اقتصادی و ... با داشتن امنیت توجیه شده است و امروز مردم گمان می‌کنند که این امنیت فرو ریخته و دچار بحران شدند.

وی در پایان گفت: باید موقعیت منطقه خاورمیانه را به مردم خاطرنشان کنیم و به آنها آمادگی وقوع حوادث را با اطلاع رسانی‌های دقیق بدهیم تا پس از وقوع حوادث شاهد ایجاد بحران‌های روحی روانی کمتری در بین مردم باشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید