ازدواج سفید را انکار نکنیم!

نفی مقوله ازدواج سفید انکار یک واقعیت اجتماعی است.در تمام دنیا زندگی بدون هرگونه تعهد با نام های متفاوت وجود دارد. در کشور ایران نیز تا قبل از انقلاب اسلامی زندگی بدون تعهد نام جداگانه ای داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اما در دو دهه اخیر با توجه به افزایش میزان طلاق و کاهش سن بیوه گی و همچنین دشواری های موجود برای ازدواج دائمی از سوی برخی از جوانان،در جامعه ازدواج سفید در حال افزایش است.

سن بیوگی در کشور به حدود کمتر از 17 سال و افزایش آمار بیوه های جوان و از آنجا که زندگی مجدد برای این افراد به لحاظ محدودیت های موجود فرهنگی و اجتماعی که در جامعه وجود دارد،ازدواج سفید در بین این گونه از جوانان افزایش پیدا کرده است. به طور کلی زندگی هر مرد و زن بدون هرگونه تعهد و ثبت در شناسنامه را ازدواج سفید نامیده می شود.
متاسفانه برخی از کارشناسان اقدام به نفی چنین همزیستی را نموده اند.با توجه به تاکید ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری و همچنین هشدار ایشان نسبت به موضوع ازدواج سفید،نفی آن از سوی برخی از کارشناسان نشان گر انکار یکی از آسیب های اجتماعی جامعه می شود.متاسفانه همین انکارها باعث افزایش آمارآسیب های اجتماعی شده است.چراکه امروز با وجود شبکه های اجتماعی موبایلی آسیب های اجتماعی را انکار نمود.

ازدواج سفید در جامعه به سه شکل وجود دارد. بیوه های جوان با مردان متاهل:این گونه ازدواج ها به گونه ای است که بیشتر به دلیل تنوع طلبی برخی از مردان شکل می گیرد.اما بیوه های جوان به دلیل عدم بازگشت به کانون خانواده مجبورند چنین ازدواج هایی را قبول کنند.
دومین نوع ازدواج سفید مربوط به جوانان بالای 30 سال با زنان بیوه.این جوانان به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی نمی توانند ازدواج دائمی انجام دهند و مسئولیت پذیر شوند.

ازدواج زنان بیوه پولدار با جوانانی که به سن ازدواج نرسیده اند و یا اینکه برای ازدواج بسیار جوان و خام هستند.در این سه شکل از همزیستی می توان افراد متعددی را نشانه گذاری کرد.
در حال حاضر ازدواج مردان متاهل با زنان بیوه و جوان و همچنین زنان بیوه پولدار با پسرهایی که از لحاظ مالی و اقتصادی در شرایط ضعیفی هستند،بیشترین آمار در ازدواج های سفید را به خود اختصاص داده اند.90 درصد از بیوه های جوان اجبار به تشکیل زندگی به این صورت را دارند.

آمار ازدواج دائمی حالت نزولی خواهد داشت و همچنین فروپاشی خانوارها و به خطر افتادن کیان آن دچار خواهد شد.به علاوه این که جوانان دیگر رقبتی برای ازدواج های سالم و دائمی نخواهند داشت.
متولی رسیدگی به چنین موضوعاتی،وزارت ورزش و جوانان است.این وزارتخانه به جای نفی این اقدام باید درصدد تشکیل کارگروه هایی در رابطه با رسیدگی به مشکلات زنان بیوه باشد.همچنین با حمایت از بیوه های جوان اقدام به ایجاد شغل برای چنین افرادی کند.رسانه ها نیز به نوبه خود بایستی به این قشر افراد به گونه ای دیگر نگاه کند.تا به الان وزارت ورزش و جوانان تنها انکار چنین ازدواج هایی را در دست کار خود قرار داده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید