اگر به نیشابور آمدید...

اگر به نیشابور آمدید، تامل کنید؛ صبحش دل‌انگیز است و خاکش گیرا؛ مرزها معنایی ندارد، اما اینجا کسانی خفته‌اند که یادبودشان مست از شعر و عرفانت می‌کند، اینجا دشتی دارد که می‌توان در آن مجنون شد و بینالود کوهی که استوار بر این سرزمین، سایه‌اش مستدام است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  شهرستان نیشابور یکی از شهرهای گردشگری ایران است، در این گزارش به بخشی از مناطق گردشگری آن اشاره می‌کنیم.

مناطق گردشگری و دیدنی نیشابور را می‌توان به دو دسته اکوتوریسم و طبیعت این منطقه و همچنین مناطق گردشگری فرهنگی و تاریخی تقسیم کرد که آرامگاه مشاهیر نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری

 باغ آرامگاه خیام مثال‌زدنی است، وقتی از پله‌ها به سوی بنای یادبود می‌روی کوزه، کوزه لبریز می‌شوی و حتی سنگ‌ها زیر پایت شعر می‌خوانند، ستارگان در شبِ آرامگاه، انگار در مامن خود آرام گرفته‌اند، ناخودآگاه زمزمه می‌کنی «اجرام که ساکنان این ایوانند / اسباب تردد خردمندانند» 

آرامگاه شیخ فریدالدین عطار نیشابوری

نزدیکی باغ آرامگاه خیام، مقبره عطار نیشابوری است؛ اینجا سیمرغ لانه کرده، وقتی به آرامگاه شیخ قدم می‌گذاری؛ آینه، آینه مرغ‌های طلب می‌بینی؛ اینجا انعکاس فریادهایی از کوه قاف، شنیدنی است

 که می‌گوید: « چون شما سی مرغ اینجا آمدید / سی درین آیینه پیدا آمدید »

آرامگاه کمال‌الملک

آرامگاه این نقاش شهیر در نزدیکی مقبره عطار است؛ او در سال 1319 هجری شمسی درگذشت؛ طراح بنای یادبود کمال الملک نیز همانند بنای یادبود خیام، مهندس هوشنگ سیحون بوده است.

بقعه امامزاده محمد محروق و ابراهیم

در سوی دیگر باغی که در آن بنای یادبود خیام است، بنای مذهبی با کاشیکاری معرق دیده می‌شود که این مکان محل دفن امامزاده محمد محروق و ابراهیم است.

آرامگاه فضل بن شاذان

آرامگاه فضل در 6 کیلومتری شرق نیشابور قرار دارد؛ فضل‌بن شاذان یکی از متکلمان و متفکران بزرگ تشیع به شمار می‌رود. 

آرامگاه سعیدبن سلام مغربی

اینجا هم حال و هوای خود را دارد، ایوان‌های چهار ضلع بنا هرکدام درگاهی برای ورود به داخل بقعه دارند؛ آجرکاری این بنا و کتیبه کاشی به خط ثلث در زمینه لاجوردی در داخل گنبد، زیبایی مثال‌زدنی به آن بخشیده است؛ وقتی به اینجا وارد می‌شوی معمولا بیش از آنچه فکر کنی در آن توقف و تامل خواهی کرد.

قدمگاه رضوی و کاروانسرای قدمگاه 


حدود 24 کیلومتری شرق نیشابور، مجموعه تاریخی –  مذهبی قدمگاه رضوی واقع شده است، این مکان گردشگری هر ساله تعداد زیادی زائر و مسافر را پذیراست.

دهکده و مسجد چوبین

دهکده و مسجد چوبی را خیلی‌ها می‌شناسند، این مجموعه با بناهای چوبی که دارد نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده، آلاچیق، رستوران، کتابخانه و... همه و همه از چوب هستند، جالب آن که این بنای زیبا با معماری خاص خود در مقابل زلزله‌های 7 یا 8 ریشتر مقاوم است؛ این مجموعه حدود 7 کیلومتری نیشابور قرار دارد و توسط زنده‌یاد مهندس حمید مجتهدی ساخته شده است.

بازار سرپوشیده

ساخت اولیه این بازار به دوره صفوی باز می‌گردد و تنها بازار سرپوشیده استان است، در خود این بازار نیز بناهای قدیمی مانند گرمابه مرمر وجود دارد؛ گرچه حالا دیگر در حجره‌های آن انواع مشاغل دیده می‌شود، اما هنوز برخی مشاغل بومی و سنتی نیز در این بازار به چشم می‌خورد؛ لذت دیدن این مشاغل از نزدیک فراموش‌نشدنی است.

سایت موزه باستان شناسی شادیاخ

شادیاخ در جنوب شرقی آرامگاه عطار از سال 1378 مورد کاوش‌های باستان‌شناسی قرار گرفته است، گردشگرانی که به اینجا می‌آیند مبهوت می‌شوند، گواین که تاریخ از زبان خاک آن سخن می‌گوید.

کاروانسرای شاه عباسی

این کاروانسرا با بافت قدیمی زیبایی که دارد، به رباط شاه عباسی نیز معروف است و 24 حجره دارد؛ کاروانسرای نیشابور در دوره صفویه ساخته شده است؛ در حجره‌های این بنای زیبا صنایع دستی، فیروزه‌تراشی، سازهای منطقه نیز دیده می‌شود، حوض زیبای وسط بنا و درخت‌های بلند آن کنار حجره‌های زیبای داخل آن حتما توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

طبیعت نیشابور

«حَبَّذا از هوای نیشابور/ که بُوَد مایهٔ نشاط و سُرور» این مطلع گواه آب و هوای خوب نیشابور است، طبیعت این شهرستان نیز سرمست از همین هواست؛ مناطق طبیعت‌گردی نیشابور بسیارند؛ اردوگاه شهید رجائی باغرود، مناطق دیزباد علیا، بوژان، درود، گرینه، خرو، بار و ... طبیعت مثال‌زدنی دارند.

در هر فصل که به این مناطق پا بگذاری شکوه وصف‌ناپذیر و دیدنی طبیعت آن‌ها مسحورت خواهد کرد، بهار که می‌آید شکوفه‌ها طربناک از شاخه درختان باغاتِ این مناطق به تو لبخند می‌زنند و گیاهان نورس به آغازی دیگر تو را دعوت خواهند کرد.

اما از دیگر جاذبه‌ها و مناطق گردشگری، تاریخی و مذهبی می‌توان به مسجد جامع نیشابور که از بناهای با ارزش دوره تیموری است، نام برد.

 گنبد کلیدر، ستون‌های یادبود خیام که به دست توانمند استاد اخویان از اساتید برجسته آجرتراش ساخته شده است؛ آب انبار بازار نو، بنای چشمه علی، گنبد آجری بزرگ مهرآباد و... نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

مرزها معنایی ندارد، اما اگر به نیشابور آمدید، تامل کنید... ما سال‌هاست هنوز که هنوز است، هر صبح که آفتاب طلوع می‌کند، زمزمه می‌کنیم «در نشابورم و جویای نشابور هنوز...» اینجا خفتگانش نیز بشکوه هستند، حقا که در این خاک باید آرام قدم نهاد و تامل کرد «هرجا که قدم نهی تو بر روی زمین / آن مردمک چشم نگاری بوده است» 

 

دیدگاه تان را بنویسید