نشانه های بیماری اوتیسم را بهتر بشناسیم

اوتیسم یک اختلال مغزی است که توانایی فرد را برای برقراری ارتباط با دیگران محدود می کند. برای اولین بار در خردسالان مشاهده می شود که از طیف خفیف تا شدید این بیماری وجود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در ادامه به نشانه های اوتیسم در کودکان اشاره می کنیم.

حرکت مکرر(تکان خوردن یا در حال چرخش)، اجتناب از تماس با چشم یا لمس فیزیکی، تاخیر در یادگیری، تکرار کلمات یا عبارات. این مهم است که توجه داشته باشید که این علائم می تواند در کودک بدون اوتیسم نیز رخ دهد.

نشانه های هشدار دهنده سال اول در یک کودک:

به صدای مادر پاسخ نمی دهد، به نام خودش واکنش نشان نمی دهد، از دید مردم پنهان می ماند، به نشانه های اجتماعی از طرف دیگران لبخند یا پاسخی نمی دهد. بچه هایی که اوتیسم ندارند می توانند بیش از حد این رفتارها را انجام دهند. اما بهتر است در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های هشدار دهنده سال دوم:

نشانه های اوتیسم در سال دوم در یک کودک بیشتر قابل توجه می باشد. در حالی که کودکان دیگر در حال شکل گیری اولین کلمات خود و اشاره کردن به چیز هایی که می خواهند، هستند یک کودک اوتیسم جا می ماند. نشانه های اوتیسم عبارتند از: نگفتن تک واژه ها در ۱۶ ماهگی، وانمود به بازی نکردن در ۱۸ ماهگی، نگفتن عبارت دو کلمه ای در ۲ سالگی، از دست دادن مهارت زبان، در هنگام بزرگسالی نسبت به مواردی مانند پرواز هواپیما در بالای سر بی علاقه می شود.

علائم ونشانه های دیگر:

افراد مبتلا به اوتیسم گاهی اوقات ممکن است علائم فیزیکی ازجمله مشکلات گوارشی از قبیل یبوست و مشکل خواب داشته باشند.  کودکان ممکن است هماهنگی ضعیف عضلات بزرگ مورد استفاده برای اجرای کارها و کوهنوردی و یا عضلات کوچکترشان را از دست بدهند. حدود یک سوم افراد مبتلا به اوتیسم نیز تشنج دارند.

اوتیسم چگونه روی مغز تاثیر می گذارد:

اوتیسم روی قسمت هایی از مغز که احساسات، ارتباطات و حرکات بدن را کنترل می کند تاثیر می گذارد. برخی از کودکان با اوتیسم سر و مغز بزرگ غیر منتظره دارند، که ممکن است به دلیل رشد مشکلات مغزی باشد. به ارث رسیدن ژن غیر طبیعی از طریق خانواده به تصویب رسیده است. محققان امید دارند یک راه برای تشخیص اوتیسم از طریق اسکن مغز پیدا کنند.

غربالگری اولیه برای اوتیسم:

بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم تا پیش دبستانی و مهد کودک تشخیص داده نمی شوند به همین دلیل دستورالعمل برای غربالگری همه کودکان در نه ماهگی برای تاخیر در مهارت های اساسی لازم است.

معاینات ویژه مورد نیاز اوتیسم  :

۱۸ ماهگی، ۲۴ ماهگی، همین طور برای کودکان با رفتارهای نگران کننده و یا سابقه خانوادگی از اوتیسم  این معاینات مورد نیاز است.

تشخیص مشکلات گفتاری:

در معاینات منظم، دکتر توضیح خواهد داد که چگونه کودک خود را در پاسخ به صدای خود، لبخند و یاعبارت دیگر مورد بررسی قرار دهید. اگر در پاسخ گفتار مشکل و یا تاخیر داشته باشد شما را به یک متخصص گفتار درمانی می فرستند و ممکن است سنجش شنوایی لازم  باشد، اکثر کودکان مبتلا به اوتیسم در نهایت صحبت می کنند اما خیلی دیرتر از دیگران. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است در آواز خواندن، آهنگ و یا راه رفتن مشکل داشته باشند.

تشخیص ضعف مهارت های اجتماعی:

مشکل مربوط به افراد دیگر نشانگر مهم یک اختلال اوتیسم باشد. یک روانشناس با آموزش های ویژه می تواند در اسرع وقت مشکلات اجتماعی را شناسایی کند. کودکان ممکن است به دنبال جلوگیری از نگاه دیگران و حتی پدر و مادر خود باشند، آنها ممکن است مشتاقانه بر روی یک شی تمرکز کنند در حالی که دیگران را برای مدت زیادی در اطراف خود نادیده می گیرند.

 

دیدگاه تان را بنویسید