بیماری های حاد لثه دلیلی بر وجود دیابت نوع 2 هستند

مطالعه جدید نشان می دهد بیماری حاد لثه ممکن است نشانه وجود بیماری دیابت نوع۲ باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این مطالعه نشان می دهد از هر ۵ فرد مبتلا به بیماری حاد لثه یک نفر مبتلا به دیابت نوع۲ بوده و از آن مطلع نیست.

به گفته محققان این یافته ها بیانگر این مطلب است که مطب دندانپزشک ممکن است محل خوبی برای تشخیص بیماری دیابت یا پیش دیابت باشد.

دکتر ویجناند تیو، سرپرست تیم تحقیق از مرکز دندانپزشکی آمستردام هلند در این باره می گوید: «بدانید که وخیم شدن سلامت دهان، بخصوص لثه ها، می تواند نشانه مشکلاتی نظیر دیابت باشد.»

وی در ادامه می افزاید: «تشخیص زودهنگام و درمان هردو مشکل لثه و دیابت مانع از بروز مشکلات آتی می شود.»

دیابت یک اپیدمی جهانی است. طبق برآوردها در سال ۲۰۱۰، ۲۸۵ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت بودند. به گفته محققان پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۵۵۲ میلیون نفر افزایش یابد. همچنین گمان می رود یک سوم افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود مطلع نیستند.

به گفته تیو، «پریودنتیت»، عفونتی که منجر به التهاب لثه ها و تخریب استخوان های محافظ دندان ها می شود، نیز از عوارض دیابت بشمار می آید.

مطالعه فعلی شامل بیش از ۳۰۰ فرد با درجات مختلف پریودنتیت و همچنین لثه های سالم بود. در حدود ۱۲۵ نفر مبتلا به پریودنتیت خفیف تا ملایم و ۸۰ نفر مبتلا به پریودنتیت حاد بودند. لثه بقیه افراد سالم بود.

محققان قندخون تمامی شرکت کنندگان را با استفاده از آزمایش موسوم به «هموگلوبین A۱c» آزمایش کردند.

محققان دریافتند ۵۰ درصد گروه دارای مشکلات حاد لثه مبتلا به پیش دیابت و ۱۸ درصد مبتلا به دیابت نوع۲ بودند. در گروه مبتلا به بیماری خفیف تا ملایم لثه، ۴۸ درصد دارای علائم پیش دیابت و ۱۰ درصد مبتلا به دیابت نوع۲ بودند.

به گفته محققان، افراد مبتلا به دیابت قادر به مقابله با التهاب و عفونت نیستند. علائم هشداردهنده بیماری لثه عبارتند از خونریزی لثه ها، کنار رفتن لثه ها، دندان های حساس، شل شدن دندان ها، بوی بد دهان و وجود مزه بد در دهان.

 

دیدگاه تان را بنویسید