معاون رییس‌جمهور:

جشن نوروز نباید دولتی برگزار شود

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به رویکرد سازمان میراث‌فرهنگی در نوروز 96 و تعیین شعار «نوروز متفاوت»، گفت: اعتقاد دارم نوروز یک جشن ملی و اجتماعی است و نباید آن را دولتی برگزار کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،صنایع دستی و گردشگری، زهرا احمدی‌پور در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان یزد که با حضور محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث‌فرهنگی ـ، سیدمحمد میرمحمدی ـ استاندار یزد ـ، محمدرضا تابش ـ رییس مجمع نمایندگان استان یزد ـ، فرمانداران شهرستان‌های مختلف این استان، مدیران دستگاه‌ها و اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر استان یزد در محل استانداری این استان برگزار شد، با یادآوری این‌که پیام نوروز صلح و اعتدال است، افزود: آنچه برای ما اهمین دارد، این است که بتوانیم برای نوروز ۹۶ شرایطی فراهم کنیم که ظرفیت‌های هر استان در تعطیلات نوروز مرور شود. در این میان، یزد به‌عنوان یکی از زیباترین استان‌های کشور در نوروز ۹۶ فرصت دارد تا ظرفیت‌هایش مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که یزد بزرگ‌ترین شهر خشتی دنیا است، اظهار کرد: یزد، منحصربه‌فرد است و با همین رویکرد پرونده ثبت جهانی شهر یزد در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درحال آماده‌سازی است و اراده ثبت جهانی این شهر تاریخی در سازمان میراث‌فرهنگی شکل گرفته است.

احمدی‌پور یادآور شد: یزد شهر تاریخ و فرهنگ است. این ظرفیت تاریخی یک چشم‌انداز فرهنگی برای یزد خلق می‌کند و یزد در نقشه‌ شهرهای ایران می‌درخشد.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به مثلث گردشگری یزد، اصفهان و شیراز، اظهار کرد: این مثلث، علاوه‌بر این‌که یکی از ظرفیت‌های گردشگری است، ظرفیت فرهنگی هم محسوب می‌شود، چرا که مردم این سه استان در ادوار تاریخ، سال‌های سال در کنار هم زیست مسالمت‌آمیز داشته‌اند و این به‌عنوان سرمایه‌های آن‌ها همواره جالب توجه بوده است.

احمدی‌پور گفت: این زیست مسالمت‌آمیز قابلیت ادامه پیدا کردن دارد و می‌تواند به‌عنوان شاه‌بیت روابط بین این استان‌ها تداوم یابد.

آمادگی یزد برای میزبانی ۹۷ هزار گردشگر نوروزی

 فاطمه دانش‌یزدی ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد ـ در این نشست با بیان این‌که یزد بهترین و متراکم‌ترین بافت تاریخی را در کل کشور دارد، تاکید کرد: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرونده‌ی ثبت‌جهانی یزد را با جدیت پیگری می‌کند.

او اضافه کرد: یزد بهترین انتخاب برای ثبت‌جهانی بافت تایخی یک شهر است، چراکه این شهر تمام شاخصه‌های ثبت جهانی بافت تاریخی را دارد.

دانش‌یزدی در تشریح ظرفیت‌های مهم این استان در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اظهارکرد: این استان در هر سه حوزه دارای ظرفیت است و در همین راستا، موضوع ثبت‌ملی برخی از آثار شاخص، اعم از میراث ملموس و ناملموس در این استان در دستور کار قرار گرفته، برای مثال «مهارت پخت قطاب یزدی» یکی از موضوعاتی است که ثبت‌ملی آن را دنبال می‌کنیم.

وی به دیگر میراث ناملموس این استان اشاره کرد و افزود: آیین‌های مرتبط با محرم و عزاداری‌های باشکوه مردم مناطق مختلف و شهرهای گوناگون استان یکی از جلوه‌های میراث‌فرهنگی ناملموس است که بسیاری از این آیین‌ها ثبت شده و پرونده‌ی برخی دیگر نیز در دست تهیه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد سپس با اشاره به زیست مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در استان یزد در طول تاریخ، این زیست را نیز جزو میراث ناملموس این استان دانست و یادآور شد: یزد، استان ادیان الهی است که مردم آن سال‌های سال در کنار هم به شکلی مناسب و مسالمت‌آمیز، زندگی کرده‌اند.

وی همچنین به صنایع‌دستی این استان و ظرفیت‌های یزد در حوزه هنرهای سنتی اشاره کرد و افزود: هنرمندان استان یزد زیباترین آثار هنری را خلق می‌کنند.

دانش‌یزدی در ادامه به ظرفیت اسکان مسافر در این استان در تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: در نوروز ۹۶ پیش‌بینی می‌کنیم ظرفیت اسکان در استان به ۹۷ هزار نفر برسد، ضمن این‌که با توجه به حضور ۶۷۰۰ گردشگر خارجی در سال گذشته در این استان، برنامه‌ریزی‌ها برای رشد ورود گردشگر خارجی نیز ادامه دارد.

وی یادآور شد: استان یزد امسال برای پذیرایی شایسته از گردشگران و مسافران نوروزی آمادگی کامل دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید