حضور 25 برند ایرانی در ششمین جشنواره مد و لباس فجر

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: 25 برند ایرانی و اسلامی محصولات خود را در برج میلاد عرضه خواهند کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر امروز( شنبه) با حضور رئیس اتحادیه پوشاک تهران و اصحاب رسانه در محل تالار وحدت برگزار شد. حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: فراخوان ششمین جشنواره مد و لباس فجر برای اولین بار در اذر ماه آماده شد که در نوع خود اتفاق جدیدی بود. برای آماده ساختن فراخوان با بیش از 50 نفر از اساتید این حوزه و انجمن‌ها و تشکل‌های مد و لباس مکاتبه و نظرات آنها اخذ شد که خوشبختانه بسیاری از نقطه نظرات کارشناسان مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: ششمین جشنواره مد و لباس فجر شامل 8 بخش است که اولین و مهمترین بخش که مأموریت اصلی کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز بر آن تأکید دارد بخش طراحی است. مسابقه طراحی امسال شامل چند بخش است و یکی از ویژگی آن نسبت به سال‌های قبل کاربردی شدن لباس‌ها در بخش مسابقه است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: یکی از بخش‌های مسابقه طراحی پارچه است که از مأموریت‌های مستقیمی است که در قانون ساماندهی مد و لباس به آن اشاره شده است در بخش طراحی پارچه بیش از 300 درصد نسبت به دوره قبل افزایش تعداد آثار را داشته‌ایم و حدود بیش از 310اثر را در اولین دوره از جشنواره شاهد بودیم که به دبیرخانه رسید و این نشان‌دهنده اهمیت موضوع پارچه با مبنا و پایه و طراحی ایرانی است.

قبادی با بیان اینکه طراحی کیف و کفش بخش دیگری از این جشنواره است،‌گفت: در این زمینه نیز تعداد آثار قابل توجهی به دستمان رسیده،  بخش طراحی زیورآلات نیز در این دوره از جشنواره مورد توجه ویژه قرار گرفته است چراکه طراحی جواهرات و زیورآلات از موضوعات مهمی که باید در مد ایرانی و اسلامی گنجانده شود تا شاهد نماها و نشانه‌هایی که وارد فرهنگ ما می‌شود و هیچ تطابقی با فرهنگ ما ندارد،‌نباشیم. از سال گذشته مسابقه طراحی زیورآلات را به جشنواره اضافه کردیم و امسال نیز بیش از هزار اثر به این جشنواره رسید که در نوع خود کم‌نظیر است.

وی یکی دیگر از بخش‌های مهم جشنواره مد و لباس فجر امسال را مسابقه طراحی زنده لباس دانست و افزود: این مسابقه از سال گذشته به جشنواره اضافه شد و در این بخش سه ژانر لباس را خواهیم داشت، گروه اول لباس اجتماع بانوان، گروه دوم پیراهن مردانه و گروه سوم محصولات عفاف و حجاب که طراحان در این سه زمینه با هم به رقابت خواهند پرداخت.

قبادی افزود: دو روز اول مسابقه به طراحی لباس اجتماع بانوان، دو روز دوم به طراحی لباس مردان و دو روز سوم مخصوص لباس عفاف و حجاب خواهد بود که حدود 90 گروه برای دو روز اول ثبت‌نام کرده‌اند و هر گروه شامل طراح، الگوساز و دوزنده است که در نهایت طراح برگزیده در این بخش‌ها انتخاب خواهد شد برای گروه‌های دوم و سوم نیز 40 گروه ثبت‌نام کرده‌اند و خوشبختانه شاهد رشد چشمگیر تمام بخش‌ها و مشارکت قابل توجه طراحان برای شرکت در این مسابقه هستیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اظهار داشت: بیش از 5200 اثر به دبیرخانه ششمین جشنواره مد و لباس فجر رسیده است که در این تعداد رشد کیفی قابل توجهی را شاهد هستیم.

قبادی گفت: بخش علمی و دانشگاهی بخش دیگری از جشنواره سال جاری است که بیش از 190 مقاله، پایان‌نامه و طرح پژوهشی را در این بخش دریافت کرده‌ایم خوشبختانه دانشگاه‌ها به سمت نیازمحوری در حال حرکت هستند و سمت و سوی پایان‌نامه‌ها در جهت پاسخ به نیازها است. امسال مقالات میان‌رشته‌ای را نیز به جشنواره اضافه کرده‌ایم و موضوعاتی مانند انضباط اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، رنگ در لباس و روانشناسی لباس را نیز در بخش مقالات گنجانده‌ایم. همچنین 32 نشست تخصصی نیز در این جشنواره برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: بخشی که بسیار باعث خوشحالی برگزارکنندگان جشنواره مد و لباس امسال شده است بخش کودک و نوجوان است که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد به گونه‌ای که بالغ بر 350 اثر در بخش کودک و نوجوان به دستمان رسیده است که تعداد این آثار به گونه‌ای است که ظرفیت برگزاری نمایشگاه مجزا در این زمینه را دارد و امیدواریم برای سال 96 بتوانیم نمایشگاه مستقل لباس کودک و نوجوان را برگزار کنیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در خصوص بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر گفت: 4 روز آخر جشنواره بخش بین‌الملل را شاهد خواهیم بود که در این بخش دو غرفه از کشور فرانسه،‌کشورهایی مانند ویتنام، تونس، مراکش و نمایندگانی از روسیه شرکت خواهند داشت که بیشتر در بخش محتوایی فعالیتشان را ارائه می‌دهند.

قبادی افزود: برخی از برندهای خارجی علاقه‌مند بودند تا در این جشنواره شرکت کنند اما کارگروه با آنها موافقت نکرد که کاملا هدفمند و هوشمندانه بود چرا که ما معتقد هستیم نباید از ظرفیت ارائه لباس‌های ایرانی و اسلامی برای معرفی برندهای خارجی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: رونمایی از سند لباس حلال در افتتاحیه بخش بین‌الملل جشنواره انجام خواهد شد، خوشبختانه مد و لباس ایرانی و اسلامی در حال فراگیر شدن است و باور ملی در حال شکل‌گیری است در همین راستا استان‌های بسیاری در زمینه برگزاری جشنواره پیش‌قدم شده‌اند و امیدواریم تا پایان سال تعداد جشنواره‌های استانی به 52 نمایشگاه برسند و همزمان با ششمین جشنواره مد و لباس فجر در تهران 15 نمایشگاه استانی را نیز خواهیم داشت.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در خصوص عرضه محصولات ایرانی و اسلامی گفت: علاوه بر تهران در 10 استان دیگر  عرضه محصولات ایرانی و اسلامی را خواهیم داشت که این فروشگاه‌ها با پوستر مشترک مشخص می‌شوند از این تعداد 500 فروشگاه در تهران و 2 هزار فروشگاه در سراسر کشور خواهد بود.

قبادی ادامه داد: بخش صنعت شامل پارچه ایرانی و بخش مسابقه لباس مردان است که تلاش شده است از طرفیت‌های ایرانی در این زمینه استفاده شود و ارتباطی میان اجزای تولید‌کننده لباس برقرار شود. ششمین جشنواره مد و لباس فجر 3 تا 10 اسفند ماه در سه نقطه تهران شامل تالار وحدت، برج آزادی و برج میلاد برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش ویترین ملی را امسال در تالار وحدت و برج میلاد خواهیم داشت که ظرفیت و توان تولید داخلی را به نمایش می‌گذارند در بخش ویترین ملی 18 مجموعه دیگر به جزء مجموعه‌هایی که سال گذشته معرفی شده‌اند به نمایش در خواهند آمد همچنین در برج میلاد 25 برند امکان عرضه و نمایش محصولاتشان را خواهند داشت. همچنین موضوع با افتخار ساخت ایران که با همکاری اتحادیه پوشاک آغاز شده است 450 لوح این نشان در جشنواره مد و لباس امسال تحویل اعضاء داده خواهد شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در خصوص استفاده از لباس‌های ایرانی و اسلامی و ترویج آنها توسط هنرمندان گفت: هم اکنون اکثر هنرمندان یک طراح را در کنار خود دارند و با شاخص‌های کلی که در اختیار طراحان گذاشته شده است سعی می‌کنند برای طراحان لباس‌هایی را منطبق با اصول طراحی کنند که خوشبختانه این شاخص‌ها امسال به صورت دقیق و جزئی‌تر پیش‌بینی و ابلاغ شده است به گونه‌ای که شاهد بودیم امسال پوشش و لباس هنرمندان در جشنواره فیلم فجر ارتقای قابل توجهی نسبت به سال گذشته پیدا کرده بود شاید تنوع رنگی لباس هنرمندان کم بود اما بر اساس طراحی حرفه‌ای پیشرفت خوبی کرده بود.

قبادی افزود: کارگروه ساماندهی مد و لباس این آمادگی را دارد که اگر گروه‌های مرجع درخواست داشته باشند با آنها همکاری در زمینه طراحی لباس‌های ایرانی و اسلامی داشته باشند گروه‌های مرجع مانند هنرمندان، ورزشکاران، فوتبالیست‌ها و رجال سیاسی و خانواده‌هایشان در این گروه قرار می‌گیرند.

وی در خصوص برگزاری شوی زنده لباس، گفت: حذف این موضوع را در کشور اعلام کرده‌ایم چرا که به اعتقاد ما انجام و عدم انجام هر کاری نیاز و ضرورت به اتکای قانون دارد تصور ما این بود که با اسناد و مدارک موجود این موضوع قابل انجام است اما در گام‌های بعدی متوجه شدیم که در اسناد بالادستی نفی این موضوع وجود دارد و اتفاقات و حواشی که برای این موضوع به وجود آمد و ورود جدی تهاجم فرهنگی در این بخش باعث شد از اجرای آن منصرف شویم.

 در ادامه این نشست ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک در خصوص قیمت بالای محصولات مد و لباس ایرانی و اسلامی گفت: لباس‌های وارداتی که از اروپا و ترکیه وارد کشور می‌شود با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسد که البته بالا بودن قیمت محصولات ایرانی و اسلامی باید با راهکارهایی تعدیل و قابل دسترس برای عموم شود. در بخش‌هایی مانند مالیات، بیمه و تأمین اجتماعی دولت برنامه‌هایی دارد تا از تولیدکننده حمایت کند و در حوزه پارچه نیز تلاش شده است تولید‌کننده‌ها بتوانند از پارچه‌های داخلی استفاده کنند.

رئیس اتحادیه پوشاک تهران خاطر نشان کرد: بر اساس تصمیمی که اخیراً در وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شد تصمیم گرفته شده است که از ورود کالاهای خارجی به کشور به صورت جدی جلوگیری به عمل آید و کلیه واردات پوشاک باید از طریق نمایندگی شخصیت‌های حقوقی ثبت و سفارش شود هم اکنون شاهد هستیم بخشی از محصولات به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شود که ممکن است حتی فرار مالیاتی داشته باشند تلاش ما این است که با ممانعت از فعالیت این گروه و حمایت از تولیدکنندگان هزینه‌های تولید را کاهش دهیم تا محصولات قابل دسترس برای عموم باشد.

وی همچنین در خصوص استفاده از لباس‌های ایرانی اسلامی توسط هنرمندان و رجال سیاسی گفت: دستورالعملی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس تهیه و به تمام سازمان‌ها ابلاغ شده است مبنی بر اینکه تمام هنرمندان، هنرپیشه‌ها و رجال سیاسی با هر فردی که در نهادی مسئولیت دارد باید از پوشش‌های ایرانی و اسلامی استفاده کند. همچنین تک تک تولید‌کننده‌ها و فروشگاه‌ها در بخش تولید و عرضه باید مطابق همین استانداردها محصولات خود را تولید کنند.  حتی در تبلیغات محصولات نیز باید این موضوع لحاظ شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید