گردشگران به چه دلیل به ایران می آیند؟

نشست تخصصی گردشگری کم شتاب ، مفاهیم و راههای تحقق توسعه پایدار در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ناصر رضایی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این نشست با تاکید بر اینکه پیچیدگی گردشگری هماهنگی  درامور مربوط به آن را دشوار کرده است، افزود:  براساس تحقیقات انجام شده 53 درصد از گردشگران  بین المللی  با اهداف تفریحی به ایران سفر  میکنند. 27 درصد از آنان برای گردشگری مذهبی، سلامت و اموری از این دست وارد کشور می شوند. 

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تهران 14 درصد از گردشگران نیز برای امورحرفه ای و کسب و کار 6 درصد برای امور دیگر سفر به ایران را انتخاب می کنند.  

وی افزود: گردشگری می تواند  آثاری در مقصد به همراه داشته باشد . این آثار ممکن است ابعاد مختلفی داشته باشد . به طور مثال گردشگری باعث افزایش پنج درصدی انتشار گازهای گلخانه ای می شود که باید آثار سو این صنعت را  با مدیریت گردشگری پایدار کاهش دهیم.  

رضایی با اشاره به نامگذاری سال 2017 به نام گردشگری پایدار برای توسعه از سوی سازمان جهانی گردشگری ، اظهار داشت: گردشگری کم شتاب، واکنش به فشردگی زمان و فضا در جامعه پرسرعت  امروز است و سرعت کمتر ، به روز بودن و تمرکز بر جوامع از ویژگیهای  این نوع گردشگری است.  

جاودان یکی از اساتید دانشگاه نیز در ادامه این نشست با  اشاره به  ابعاد گردشگری کم شتاب  گفت:  کم شتابی با درنظر گرفتن آهستگی زمان، کیفیت فعالیت های کم شتاب  و کیفیت زمانی خدمات، کیفیت تعامل با رعایت تعامل اجتماعی ،فرهنگ پذیری و کیفیت تعامل گردشگر و میزبان  از ابعاد این نوع گردشگری هستند.  علاوه بر آن اعتبار و اصالت،  مسئولیت پذیری  و عاطفه و احساس  ابعاد دیگر مفهوم گردشگری کم شتاب هستند.  

 وی درپایان تصریح کرد: گردشگری کم شتاب می تواند تسهیلگر توسعه پایدار در جوامع باشد.

منبع: ستاد خبری دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته

دیدگاه تان را بنویسید