20 کاربرد لیمو در منزل

برای پاکسازی و تمیز کردن خانه گرفته تا حذف بو، لیمو سرآمد هر چیزی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کاربرد لیموترش در خانه بسیار زیاد است و به سرعت تبدیل به بخشی از زندگی‌روزمره‌ی شما می‌شود. هنگامی که شما این 20 کاربرد خانگی فوق‌العاده‌ای را که لیمو دارد، یاد بگیرید، هرگز دست از آن‌ برنخواهید داشت!

۱. وسایل آشپزخانه را تمیز کنید.

تخته‌ی آشپزخانه به مرور به یک محیط عالی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌های مضر تبدیل می‌شود. خوشبختانه لیمو باکتری‌ها و بوی ناشی از باکتری‌ها را به سرعت از بین می‌برد. پس از پایان شستشوی تخته‌ی آشپزخانه، نیمی از یک لیمو را روی آن بمالید و اجازه بدهید ۳۰ دقیقه همان‌طور بماند، سپس آن را آبکشی و خشک کنید.

۲. از شر چربی‌ها خلاص شوید- یکی از بهترین کاربردهای لیمو!

چربی‌های انباشه شده روی پیشخوان آشپزخانه، ظروف یا هر جای دیگری را به راحتی می‌توان با مالیدن نصف یک لیمو روی آن ناحیه و سپس پاشیدن کمی نمک روی آن حذف کرد. اجازه بدهید مدتی همان‌طور بماند، چربی به راحتی از بین خواهد رفت. از بین بردن روغن یکی از بهترین کاربردهای لیمو است.

۳. بوی بد ظروف نگهدارنده‌ی پلاستیکی را از بین ببرید. 

ظروف نگهدارنده‌ی پلاستیکی که دوباره قابل استفاده هستند اغلب بو می‌گیرند و به نظر می‌رسد که این بو ابدا از بین نمی‌رود. خیلی راحت ظرف را با ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد آب لیمو پر کنید و از شر این بوی بد خلاص شوید.

۴. با استفاده از لیمو یخچال‌تان همیشه بوی تازگی خواهد داشت.

تمام کاری که برای خوشبو شدن یخچال باید انجام بدهید این است که چند تکه پوست لیمو درون آن بگذارید. برای از بین بردن بوی بد، این روش تاثیری بهتر از جوش شیرین دارد. این یکی از بهترین کاربردهای لیمو است!

۵. رنده را به راحتی تمیز کنید.

تمیز کردن رنده‌ای که با آن پنیر رنده کرده‌اید می‌تواند بسیار دشوار باشد، به خصوص اگر بلافاصله پس از اتمام کارتان آن را نشوئید. اگر روی رنده‌تان مقداری پنیر چسبیده است و هر چه تلاش می‌کنید نمی‌توانید رنده را کاملا تمیز کنید، در یک ظرف آب و آب لیمو به نسبت ۵۰-۵۰ بریزید و سپس رنده را داخل آن قرار دهید. بعد از حدود پانزده دقیقه به راحتی می‌توانید آن را تمیز کنید.

۶. کروم و استیل ضدزنگ‌ را با آب لیمو برق بیندازید.

برق انداختن کروم و ظورف استیل یکی از موثرترین و شگفت‌آورترین کاربردهای لیمو است که اغلب آدم‌ها آن را نادیده می‌گیرند. بافت نرم و سایش‌دهنده‌ی لیمو باعث می‌شود که برای پاک کردن کروم، استیل ضدزنگ و بسیاری از دیگر فلزات عالی باشد.

۷. لیمو یک دئودورانت طبیعی است.

استفاده از لیمو زیر بغل‌تان کمی پس از حمام گرفتن یا دوش گرفتن، نیاز به استفاده از دئودورانت را ازبین می‌برد. اگر در شرایطی هستید که باید سریعا خانه را ترک کنید و هر چه می‌گردید نمی‌توانید اسپری‌تان را پیدا کنید، به سادگی کمی آب لیمو زیر بغل‌تان بمالید.

 

۸. لکه‌ها را از روی ناخن‌های‌تان پاک کنید.

بالا رفتن سن، سیگار کشیدن و آسیب‌دیدگی و استهلاک می‌تواند ناخن را زرد رنگ و لکه‌دار کند. برای بازگرداندن روکش طبیعی ناخن‌های‌تان خیلی راحت به مدت ۱۵ دقیقه آنها را در یک فنجان حاوی آب و آبِ یک لیمو قرار بدهید تا خیس بخورد. پس از اتمام این مدت، برای ناخن‌های پای‌تان نیز از همان آب استفاده کنید، به این ترتیب از شر باکتری‌ها و بوی نامطبوع خلاص می‌شوید و ناخن‌های‌تان نیز سفید خواهند شد.

۹. سفیدک و کپک را از بین ببرید.

سفیدک و کپک می‌توانند کم‌کم لباس‌ها را از بین ببرند، اما با استفاده از لیمو چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.  از بین بردن سفیدک و کپک یکی از بهترین کاربردهای لیمو است. با استفاده از آب لیمو و نمک خمیر درست کنید، آن را روی سفیدک بگذارید و لباس را را جلوی آفتاب بگذارید تا خشک شود.

۱۰. زدودن و پاکسازی زیورآلات

پاکسازی جواهر یکی از کاربردهای فوق‌العاده‌ی لیمو است، به ویژه هنگامی که قرار است گوشواره‌های‌مان را تمیز کنیم. زیورآلات‌تان را در یک مخلوط ۵۰/۵۰ از آب لیمو و آب قرار بدهید. یک ایده‌ی عالی دیگر این است که گوش‌تان را پس از درآوردن گوشواره با آب لیمو تمیز کنید.

۱۱. آب لیمو یک مایع‌ سفیدکننده‌ی طبیعی است.

چرا از سفیدکننده‌های تجاری که پر هستند از مواد شیمیایی مضر استفاده کنیم، وقتی که می‌توانیم خیلی راحت از آب لیمو به جای آنها استفاده کنیم. به جای مایع سفیدکننده، ۲/۱ فنجان آب لیمو را به مواد شستشودهنده‌تان اضافه کنید.

۱۲. با استفاده از لیمو مصرف نمک‌تان را کاهش دهید.

طعم ترش، حس چشایی شما را تحریک می‌کند، درست مثل خوراکی‌های شور. بنابراین آب لیمو یکی از بهترین جایگزین‌ها برای نمک است. برای داشتن غذایی سالم‌تر و مزه‌ی عالی از مرکبات به عنوان چاشنی استفاده کنید.

۱۳. همیشه برنج را به بهترین نحو طبخ کنید.

وقتی این کاربرد لیمو را یاد بگیرید، دیگر برنج‌تان را با آن روش همیشگی طبخ نخواهید کرد. یک قاشق چای‌خوری آب لیمو به یک قابلمه برنج در حال جوش اضافه کنید؛ به این ترتیب دانه‌های برنج اصلا به هم نمی‌چسبند. آب لیمو تضمین می‌کند که هر بار برنجی قد کشیده و عالی آماده کنید.

۱۴. سبزیجات پلاسیده را دوباره تر و تازه کنید.

کاهوی نرم شده و پژمرده را می‌توان تنها با یک کاسه آب یخ و آب نیمی از یک لیمو دوباره تر و تازه کرد. آب لیمو کمک می‌کند تا کاهو آب بیش‌تری جذب کند، و تردتر شود. نگران نباشید، طعم و مزه‌ی آن اصلا تغییر نخواهد کرد!

۱۵. سبزیجات را با استفاده از آب لیمو بشورید.

تمام انواع محصولات کشاورزی، چه ارگانیک باشند و چه نباشند، باید به طور کامل شسته شوند تا تمام باکتری‌ها حذف شوند. سالم‌ترین راه برای این‌که سبزیجات را از شر آفت‌کش‌ها و آفات خلاص کنید این است که آنها را در مخلوطی از آب لیمو و آب به نسبت ۵۰-۵۰ بشورید.

۱۶. عطر لیمو گربه‌ها را فراری می‌دهد.

اگر شما فضایی در خانه دارید که می‌خواهید از دست بچه گربه‌ی خانگی‌تان دور بماند پس آب و آب لیمو را از هر کدام به میزان ۵۰ درصد مخلوط کنید و آن فضا را با این ترکیب مرطوب کنید. دور نگه داشتن حیوانات خانگی یکی از بهترین کاربردهای لیمو شناخته شده است. هر چند ساعت یک بار آن فضا را با ترکیب آب و آب لیمو مرطوب کنید تا گربه‌ها جرات نزدیک شدن به آن‌جا نداشته باشند. این روش حتی روی بعضی سگ‌ها هم موثر است.

۱۷. با استفاده از لیمو دستگاه بخورتان را تمیز کنید.

هنگامی که حس کردید دستگاه‌ بخورتان بوی بدی گرفته است، سه تا چهار قاشق‌ چای‌خوری آب لیمو به آب اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که بوی بد فورا از بین برود.

۱۸. قلموهای نقاشی‌تان را نرم کنید.

اگر قلم‌مو‌های‌تان خیلی خراب شده‌اند و به وسیله‌ی رنگ آسیب دیده‌اند، پس این ترفند را امتحان کنید. کمی آب لیمو را روی گاز جوش بیاورید و قلم‌موهای‌تان را درون آن بگذارید. شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید که قلم‌موها به مدت ۱۵ دقیقه همان جا بمانند. سپس آنها را با آب و صابون آبکشی کنید. قلم‌موها بعد از خشک شدن تقریبا نو به نظر خواهند رسید.

۱۹. لیمو بهترین ماده برای فراری دادن مورچه‌ها است.

مورچه‌ها و بسیاری از انواع دیگر حشرات، همگی از عطر و بوی مرکبات نفرت دارند. کمی آب لیمو داخل یک بطری اسپری‌دار بریزید و جلوی پنجره‌ها و در ورودی آن را اسپری کنید. چند بار اسپری کردن آب لیمو حشرات را فراری می‌دهد و مانع از ورود آنها به خانه می‌شود. این یکی از کاربردهای تعجب‌آور لیمو است، اما واقعا تاثیر می‌گذارد.

۲۰. با استفاده از لیمو مایکروویوتان را تمیز کنید.

ماهیت اسیدی ملایمی که لیمو دارد باعث می‌شود که برای تمیز کردن چرک و کثیفی در هر جایی از خانه، بسیار عالی عمل کند. تمیز کردن مایکروویو یکی از بهترین کاربردهای لیمو در این میان است. خیلی راحت نیمی از یک لیمو را در یک کاسه آب بریزید و کاسه را درون مایکروویو بگذارید و با حداکثر قدرت به مدت ۱۵ دقیقه حرارت بدهید. اجازه دهید که بخار برای مدتی بماند و سپس مایکروویو را مثل همیشه تمیز کنید. خواهید دید که این بار زحمت کمتری برای تمیز کردن آن خواهید کشید.

منبع: بازده

 

دیدگاه تان را بنویسید