علل بروز چاقی در کودکان چیست؟

یک کارشناس تغذیه گفت: تغییر الگوی غذایی مهم ترین علل بروز چاقی در کودکان است.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، امروزه چاقی دوران کودکی و نوجوانی به صورت یک مشکل سلامت همگانی درآمده و به سرعت روبه افزایش است. چاقی در سنین کودکی می تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود به طوری که 40 تا 90درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج خواهند برد. با پیشگیری از این معضل جهانی می توان از چاقی در بزرگسالی و پیامدهای ناشی از آن جلوگیری کرد.
 
ابراهیم مهدوی کارشناس تغذیه اظهار کرد: تعادل نداشتن انرژی بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده می‌تواند منجر به چاقی در کودکان شود. تغییر الگوی غذایی مهم ترین علل بروز چاقی در کودکان است زیرا امروزه الگوی غذایی کودکان به سمت مصرف غذاهای پرانرژی و ناسالم رفته است.
 
مهدوی تصریح کرد: غذاهایی با قند بالا و با مصرف فست فودها، نوشابه های گازدار، موادقندی و شیرین و مصرف کم میوه و سبزی می تواند منجر به افزایش وزن کودکان و نوجوانان شود.
 
این کارشناس تغذیه، بی‌تحرکی را عامل دیگر بروز چاقی در کودکان دانست و گفت: باتوجه به شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی، میزان فعالیت بدنی کودکان کاهش یافته است. گذراندن ساعت های طولانی برای تماشای تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری، استفاده از تبلت و رایانه منجر به کاهش تحرک کودکان شده است.
 
مهدوی در مورد پیامدهای این معضل جهانی گفت: دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، سکته، اختلال عضلات اسکلتی و کبد چرب مهم ترین پیامدهای اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان است. برای جلوگیری از بروز عارضه چاقی در کودکان و نوجوانان مقدار روغن و شکر موجود در غذای مصرفی خانواده باید کاهش یابد.
 
وی خاطرنشان کرد: افراد خانواده باید هر روز در کنار کودکان صبحانه بخورند تا کودک به صبحانه خوردن عادت کند. ترغیب کودکان به خوردن میوه با تزیینات متنوع، استفاده از میان وعده های سالم و پیاده روی در روزهای تعطیل می تواند به کاهش خطر چاقی در کودکان و نوجوانان کمک بسیاری کند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید