گردشگران امریکایی نگران از دست دادن سفر به ایران

رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: «ترامپ» احساس ناامنی می‌کند، درحالی‌که ما به امنیت کشورمان صد درصد اطمینان داریم و سطح آن را به حدی بالا برده‌ایم که بدون هیچ مشکلی برای اتباع ۱۹۰ کشور دنیا در فرودگاه ویزا صادر می‌کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حدود یک هفته پیش وقتی  رییس‌جمهور آمریکا دستور منع صدور ویزا برای اتباع هفت کشور از جمله ایران را صادر کرد که تحت تاثیر آن بسیاری از شهروندان ایرانی در راه آمریکا و یا در فرودگاه‌های این کشور سرگردان شدند، وزارت خارجه کشورمان واکنش نشان داد و اعلام کرد، «ضمن احترام به مردم آمریکا و تمایز میان آن‌ها و سیاست‌های خصمانه‌ی دولت ایالات متحده، برای حمایت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدودیت‌های توهین‌آمیز ایالات متحده بر اتباع ایران، اقدامات متناسب حقوقی، کنسولی و سیاسی معمول خواهد داشت.»

مجید تخت‌روانچی ـ معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه - نیز تاکید کرد که «برای صدور ویزای اتباع آمریکا، براساس اقدام متقابل عمل خواهد شد و ساز و کاری در وزارت خارجه تعبیه شده است تا این موضوع را دنبال کند.»

اما در مقابل محمدجواد لاریجانی ـ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ـ با رد این ایده که باید در مقابل اقدام ترامپ، ایران نیز از ورود آمریکایی‌ها به کشور جلوگیری کند، گفته که «این یک پاسخ متقارن است، ولی خیلی جالب نیست.»

او با اشاره به جمعیت علاقمند آمریکایی برای سفر به ایران که اتفاقا بیشتر از جامعه علمی و دانشگاهی این کشور هستند، تاکید کرد که باید مقابل اقدام ترامپ پاسخ «رسمی»، ولی «دقیق» داشته باشیم که در عین «صریح» و «قاطع» بودن، اما «غیرمتقارن» باشد.

طبق تازه‌ترین گزارشی که کمپانی  Forward Keys با نظارت و تحلیل روزانه‌ ۱۶ میلیون رزرو هواپیما در سراسر جهان منتشر کرده، گردشگران آمریکایی ۱۰.۷۷ درصد از بازار گردشگری خارجی ایران را تامین می‌کنند که در سال گذشته رشد ۹.۳ درصدی را در سفر به ایران ثبت کردند.

ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران، با استناد به چنین آماری که قطع آن صنعت گردشگری را بی‌تاثیر نمی‌گذارد، گفت: «ترامپ» احساس ناامنی می‌کند که برای حفظ امنیت کشورش دستور منع ورود  اتباع هفت کشور را صادر کرده است، درحالی‌که ما به امنیت کشورمان صد درصد اطمینان داریم و سطح آن را به حدی بالا برده‌ایم که بدون هیچ مشکلی برای اتباع ۱۹۰ کشور دنیا در فرودگاه ویزا صادر می‌کنیم و از آمدن اتباع سایر کشورها بویژه آمریکایی‌ها به ایران هراسی نداریم. ما هیچ واهمه‌ای نداریم و باور داریم سفر گردشگران و اتباع خارجی که ویزای معتبر دارند، ناامنی برای ما به همراه نخواهد داشت.

او درباره‌ی اطلاع از تصمیمی که ایران برای ورود گردشگران آمریکایی تحت تاثیر سیاست‌های آن کشور گرفته است، گفت: تا کنون موضع رسمی به ما (تورگردان‌ها) اعلام نشده، هرچند وزارت خارجه در بیانیه‌ای از سیاست مقابله به مثل سخن گفته، ولی امیدواریم این موضوع شامل حال گردشگران نشود. ما حتی نظراتمان را در این‌باره به معاون گردشگری اطلاع داده‌ایم و امیدواریم متناسب با شرایط بهترین تصمیم‌ها گرفته شود.

پورفرج افزود: در این مدت آژانس‌های زیادی از آمریکا تماس گرفته‌اند و درباره وضعیت سفر گردشگران این کشور به ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. برخی از آن‌ها حتی بلیت پروازشان را گرفته‌اند و رفرنس ویزاهایشان نیز آماده شده است و حالا، سوال‌شان این است در شرایط موجود آیا قرار است سفر به ایران را از دست بدهند؟

رییس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به افزایش سفر گردشگران آمریکایی در دو سال اخیر، اظهارکرد: نیمی از مسافران قطار عقاب طلایی که هر سال از مجارستان چندین نوبت سفر به ایران دارد، آمریکایی هستند و البته اساتیدی که از مهمترین دانشگاه‌های این کشور از جمله هاروارد و موزه‌های آن که سال‌ها تمایل داشتند به ایران سفر کنند. ضمن این‌که باید درنظر گرفت آمریکایی یکی از درآمدزاترین گردشگران ایران به شمار می‌آیند، چرا که آن‌ها همواره بهترین خدمات را دریافت می‌کنند و خریدهای زیادی هم دارند.

او با اعتقاد بر این‌که قطع روابط گردشگری بین دو ملت، بدون آسیب نخواهد بود، افزود: آژانس‌های آمریکایی مدت زیادی نیست که مسیر ایران را در سفرنامه‌های خود تثبیت کرده‌اند، در چنین شرایطی اگر سیاست متقابل در برابر تصمیم نابخردانه‌ی آمریکا اجرا شود، روابط گردشگری آژانس‌های دو کشور که پس از سال‌ها تازه داغ شده بود، قطع خواهد شد، درحالیکه ما در تمام این سال‌ها به سختی این بازار را حفط کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: آژانس‌های توریستی منتظر تغییر سیاست‌ها نمی‌مانند، آن‌ها مسیرشان را تغییر می‌دهند که در آن شرایط بازگرداندن ایران به فهرست سفر گردشگران و آژانس‌های آمریکایی دشوار خواهد بود، نه تنها برای شرکت‌های ایرانی، بلکه برای آژانس‌های خارجی بازگشت به وضعیت قبل به صرفه نخواهد بود، چرا که این‌کار هزینه و انرژی زیادی مصرف می‌کند.

پورفرج تاکید کرد: ما قائل به پروتکل‌های بین‌المللی و تصمیم دولتمردان‌مان هستیم، اما امیدواریم مقامات کشورمان در برابر این سیاست ناآگانه‌ی آمریکا بهترین تصمیم را بگیرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید