14 خوراکی که برای بدن مفید است

این روزها خوراکی های کم کالری به داشتن سبک زندگی سالم کمک می کنند. مصرف چند خوراکی کم کالری و سالم در دراز مدت برای تناسب اندام شما مفید است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در ادامه ۱۴ خوراکی کم کالری برای زندگی سالم شما آمده است:

۱. گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی به عنوان یک خوراکی مغذی شناخته می‌شود. گوجه‌فرنگی حاوی مواد کم کالری و لیکوپن است که به جلوگیری از بیماری قلبی و سرطان کمک می‌کند. علاوه‌بر این، برای درمان سرطان، دیابت، افسردگی، و سلامت پوست، سلامت چشم و سلامت قلب نیز مفید است. گوجه‌فرنگی منبع غنی ویتامین آ، ث و اسیدفولیک اسید.

۱۴ خوراکی کم کالری برای زندگی سالم

فواید سلامتی گوجه‌فرنگی

۱. کاهش بیماری‌های قلبی

۲. کاهش خطر تشکیل سنگ

۳. بهبود سلامت پوست

۴. کاهش کلسترول

۵. کاهش میگرن

۶. ضدالتهاب

۷. تقویت استخوان‌ها

۸. تقویت سیستم ایمنی

۹. جلوگیری از سرطان

۱۰. تلخیص خون

۲. کلم کالی

کلم کالی ریزمغذی‌های برتری چون پروتئین، مواد معدنی، فیبر و گیامغذی را فراهم می‌کند، و کالری اندکی دارد. گزینه‌ای بسیار بهتر برای جایگزین کردن  چیپس‌های سیب‌زمینی است. از دیگر فواید کلم کالی می‌توان به کاهش خطر آسم، کاهش فشار خون و بهبود کنترل گلوکز خون در دیابت اشاره کرد.

۱۴ خوراکی کم کالری برای زندگی سالم

فواید سلامتی کلم کالی

۱. کمک به کاهش وزن

۲. سرشار از آنتی‌اکسیدان

۳. کمک به حفظ سلامت پوست

۴. ضدالتهاب

۵. تقویت سوخت‌وساز

۶. سرشار از پروتئین

۷. تقویت سیستم ایمنی

۸. فیبر زیاد

۹. سرشار از ویتامین آ، ث، ک و ب۶

۱۰. مملو از گیامغذی‌ها

۳. سیب

سیب حاوی ریزمغذی‌هایی چون ویتامین‌ها، فیبر، و مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است. فواید سیب شامل محافظت از استخوان‌ها، کمک به بهبود آسم، کاهش کلسترول، کمک به محافظت از ریه، سینه، انتهای روده‌ی بزرگ، کبد و کاهش وزن است.

۱۴ خوراکی کم کالری برای زندگی سالم

فواید سلامتی سیب

۱. محافظت از استخوان‌ها

۲. کمک به بهبود آسم

۳. جلوگیری از سرطان‌های ریه، سینه، انتهای روده‌ی بزرگ، کبد

۴. جلوگیریاز آلزایمر

۵. کاهش کلسترول

۶. مدیریت دیابت

۷. کاهش وزن

۴. هویج

هویج فواید زیادی دارد و برای بینایی چشم مفید است. هویج کالری اندکی دارد و به مدیریت سطوح گلوکز خون‌تان کمک می‌کند. هویج به جلوگیری از سرطان‌هایی خاص، کاهش نشانه‌های پیری زودرس و بهبود بینایی کمک می‌کند. به علاوه، هویج قادر است کلسترول را کاهش دهد، سلامت پوست را بهبود دهد، از حملات قلبی جلوگیری کند، به گوارش کمک کند، سلامت قلبی‌عروقی را بهبود دهد، سیستم ایمنی را تقویت کند، و بدن را سم‌زدایی کند.

۵. پرتقال

پرتقال حاوی ویتامین ث است و در مقایسه با سایر میوه‌ها کالری کمی دارد. پرتقال در هر۱۰۰گرم حاوی ۴۷ کالری است که خیلی کمتر از سیب است. علاوه‌بر این حاوی ویتامین‌ها و فلاونوئیدهای باارزش دیگری است.

۱۴ خوراکی کم کالری برای زندگی سالم

فواید سلامت پرتقال

۱. سرشار از ویتامین و مواد معدنی است

۲. از سیستم قلبی‌عروقی جلوگیری می‌کند

۳. حفظ سلامت دندان و استخوان

۴. تنظیم فشار خون

۵. کاهش کلسترول

۶. محافظت از کلیه‌ها

۷. مبارزه با عفونت‌ها

۸. محافظت از پوست

۹. تلخیص خون

۱۰. سرشار از فیبر است

۶. خیار

خیار بسیار موثر است و در مقایسه با تمام خوراکی‌های ذکر شده در این نوشتار از کالری کم‌تری برخوردار است. علاوه‌بر این به کاهش خطر بیماری‌های مزمن، خطر سرطان و جلوگیری از فقر مواد مغذی کمک کرده و خواص آنتی‌اکسیدان آن استرس را مدیریت و از سلامت گوارشی‌تان حمایت می‌کند.

۷. قارچ

قارچ‌ها به عنوان سبزیجات دسته‌بندی می‌شوند. مواد مغذی بسیار و کالری اندکی دارد. قارچ در مقایسه با هویج، فلفل قرمز و گوجه‌فرنگی، قابلیت‌های آنتی-اکسیدانی زیادی دارد. هم‌چنین برای سلامت قلب، مدیریت وزن، دیابت، و بهبود پاسخ‌های سیستم ایمنی مفید است.

۱۴ خوراکی کم کالری برای زندگی سالم

فواید سلامتی قارچ

۱. منبع عالی سلنیوم است

۲. منبع غنی ویتامین‌های ب۲ و ب۳ است

۳. عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌دهد

۴. سرشار از آهن است

۵. آنتی‌اکسیدان‌های فراوان دارد

۶. ویتامین دی زیادی دارد

۸. هندوانه

هندوانه حاوی آب و قند است، مقدار زیادی مواد معدنی، آنتی اکسیدان، ویتامین، و کالری اندکی دارد. هندوانه به کاهش خطر چاقی، بیماری‌های قلبی، افزایش انرژی کمک می‌کند. هم‌چنین برای کاهش وزن، تقویت از کلیه‌ها، ماهیچه-ها و اعصاب و بهبود سلامت بینایی نیز مفید است.

۹. آروگولا

آروگولا یکی از مهم‌ترین خوراکی‌هایی است که کالری کم اما مقدار زیادی ویتامین ک دارد. هم‌چنین برای تقویت استخوان مفید است. آروگولا برای کاهش مقدار اکسیژن موردنیاز در طول ورزش، پایین آوردن فشار خون و بهبود کارایی ورزشی نیز مفید است. اگر مقدار بیش‌تری از گیاهانی چون آروگولا را مصرف کنید، به کاهش خطر بیماری‌های قلبی، مشکلات دیابتی، کاهش چاقی، و افزایش انرژی و کاهش وزن کمک می‌کند.

۱۴ خوراکی کم کالری برای زندگی سالم

فواید سلامتی آروگولا

۱. جلوگیری از سرطان

۲. سرشار از آنتی اکسیدان

۳. تقویت سیستم ایمنی

۴. سرشار از ویتامین ث

۵. مبارزه با سرماخوردگی معمولی

۶. ویتامین آ زیاد

۷. ویتامین ک زیاد

۸. سلامت چشم

۹. سرشار از مواد معدنی

۱۰. اگزالات اندک

۱۱. تقویت استخوان

۱۲. کمک به کاهش وزن

۱۰. ترب

ترب هم یک خوراکی کم کالری دیگر است که سرشار از ویتامین ث است. همان‌طور که می‌دانید ویتامین ث برای کمک به رشد و بازسازی بافت‌های بدن ضروری است. برای درمان و جلوگیری از بیماری‌هایی نظیر یرقان، کاهش وزن، مشکلات قلبی-عروقی، سرطان‌ها، اختلالات تنفسی، برونشیت و آسم، فشار خون و اختلالات ادراری و غیره مفید است. ترب‌ها می‌توانند سفید، قرمز، ارغوانی یا سیاه و از نظر شکل ممکن است دراز، استوانه‌ای یا گرد باشند. آنها را معمولا به شکل‌های خام، پخته یا ترشی مصرف می‌کنند. روغن حاصل از دانه‌های ترب نیز در تعدادی از محصولات استفاده می‌شود و برای سلامتی مفید است.

۱۴ خوراکی کم کالری برای زندگی سالم

فواید سلامتی ترب

۱. کمک به تولید مایع گوارشی

۲. مدیریت بسیاری از مشکلات کلیوی

۳. کمک به مشکلات ادراری

۴. خوراکی عالی برای کاهش وزن

۵. کنترل فشار خون

۶. حل کردن موکوس اضافه

۷. تسکین گلودرد

۸. ضدالتهاب

۹. مبارزه با سرطان

۱۰. سلامت قلب

۱۱. انگور

انگور یک خوراکی کم کالری دیگر است که با چربی مبارزه می‌کند و برای کاهش وزن مفید است. هم چنین مشخص شده است که مصرف انگور ظرفیت جذب چربی را در بدن محدود می‌کند. علاوه بر این، برای سلامت مغز، کاهش خطر چاقی، جلوگیری از سرطان، آسم و افزایش بازسازی ماهیچه‌ها مفید است.

۱۴ خوراکی کم کالری برای زندگی سالم

فواید سلامتی انگور

۱. ادرارآور است

۲. ضد پیری

۳. مبارزه با دیابت

۴. جلوگیری از سرطان

۵. جلوگیری از حملات قلبی

۶. کاهش فشار خون

۷. ضدالتهاب

۸. سرشار از آنتی اکسیدان

۹. تقویت ترمیم ماهیچه‌ها

۱۰. افزایش کلسترول خوب

۱۲. شاه‌توت

شاه‌توت هم کالری کمی دارد و مملو از آب و فیبر و دیگر مواد مغذی تاثیرگذار نظیر ویتامین ک و آنتی‌اکسیدان است. علاوه‌بر این، سایر فواید سلامتی آن شامل تقویت دفاع ایمنی، تسکین اختلال عملکرد ‌آندوتلیال، سلامت گوارشی بهتر، جلوگیری از سرطان، کنترل وزن، حفظ استحکام استخوان‌ها، پوست سالم، و عملکرد سالم قلب و بینایی بهتر است.

۱۳. جوانه‌ی گندم

برای حفظ یک رژیم کم کالری می‌توانید سبوس گندم را هم به آن اضافه کنید زیرا حاوی مواد مغذی کم‌کالری است. علاوه‌بر این، فواید محبوب گنجاندن جوانه گندم در رژیم روزانه‌تان شامل اقدام پیشگیرانه علیه بیماری‌های قلبی‌عروقی، گوارش، کمک به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از آسیب به شریان‌ها و سرطان است. جوانه گندم خواص ضد پیری دارد، بنابراین برای تقویت ماهیچه‌ها، تسریع بهبود زخم‌ها و بنیه عالی است.

۱۴. بلغور

بلغور یک خوراکی کم کالری محبوب در خانواده‌ی غلات است. مقدار زیادی فیبر دارد و پخت آن سریع است، می‌تواند به جلوگیری از افزایش قند خون و کاهش سطح انرژی کمک کند. منبعی غنی از ویتامین‌های ب۶، فیبر، آهن و پروتئین است.

 

خوراکی

کالری کل/۱۰۰ گرم

۱

هویج

۴۱

۲

سیب

۵۲

۳

کلم‌کالی

۴۹

۴

گوجه‌فرنگی

۱۷

۵

هندوانه

۳۰

۶

خیار

۱۶

۷

پرتقال

۴۷

۸

جوانه گندم

۳۱ کالری/ یک چهارم فنجان

۹

شاه‌توت

۶۲ کالری/ فنجان

۱۰

ترب

۱۷ کالری/ فنجان

۱۱

بلغور

۷۶ کالری/ نصف فنجان (پخته)

۱۲

کلم‌برگ

۲۵

 

منبع: بازده

دیدگاه تان را بنویسید