چرا موقع مسواک زدن، لثه هایتان خونریزی می کند؟

حتی وقتی با حرکات آهسته مسواک می‌زنید، خون از لثه‌هایتان جاری می‌شود؟

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، خون‌ریزی لثه هنگام مسواک زدن اغلب ناشی از مشکل بزرگ و غیرقابل‌حلی نیست. اما اگر برخی نکات را ندانید، ممکن است آنقدر به لثه‌هایتان آسیب بزنید که سلامتشان با مشکلی جدی‌تر از خونریزی‌های گاه و بی‌گاه مواجه شود.

 

بلد نیستید نخ‌دندان بکشید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، هروقت نخ دندان می‌کشید لثه‌هایتان زخمی می‌شوند؟ فکر نکنید خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ‌دندان اتفاقی است که همه افراد آن را تجربه می‌کنند. این مشکل در اغلب موارد به دلیل استفاده از نخ‌دندان نامناسب یا محکم کشیدن نخ روی لثه است و از نظر محققان، در چنین شرایطی زیان نخ دندان از سود آن بیشتر است. اگر شما به این شیوه بین دندان‌هایتان نخ می‌کشید، احتمالا هنگام مسواک زدن خونریزی لثه را تجربه می‌کنید، چراکه با حرکت دادن نخ‌دندان در موقعیت نامناسب، پیش از مسواک زدن به لثه‌هایتان آسیب ‌زده و آن‌ها را حساس کرده‌اید.

 

هورمون‌هایتان در نوسان‌اند؟

بسیاری از خانم‌ها زمانی که هورمون‌هایشان دچار نوسان می‌شود (دوران بلوغ، بارداری، یا یائسگی) لثه‌هایی حساس پیدا می‌کنند. در این روزها حتی حرکت آرام مسواک روی دندان هم می‌تواند زمینه را برای خونریزی دندان فراهم کند.

 

بی‌خوابید؟

وقتی استرس دارید، دچار کمبود خوابید یا غذای نامناسبی مصرف کرده‌اید، حجم باکتری‌ها در دهانتان بیشتر می‌شود و لثه‌تان دچار التهاب‌هایی می‌شود که آن را مستعد خونریزی می‌کند. در این شرایط، لثه‌تان حساس و آماده خونریزی می‌شود و با هر بهانه کوچکی دهانتان پر از خون می‌شود.

 

داروی خاصی مصرف می‌کنید؟

مصرف برخی داروها، مثل داروهای ضدافسردگی و فشارخون ممکن است باعث خشکی دهان شود. در این شرایط کمبود بزاق ناشی از مصرف این داروها، به باکتری‌ها اجازه می‌دهد با سرعت بیشتری تکثیر شوند و لثه شما را قرمز، متورم و خونین کنند.

 

اوضاع بدتر از این‌هاست؟

گفتیم که در اغلب موارد، خون‌ریزی لثه نشانه دچار بودن به بیماری مهلکی نیست. اما گاهی هم مشکلات به‌ظاهر بی‌اهمیتی مثل خونریزی لثه می‌توانند زنگ‌خطری برای آگاه شدن شما از یک مشکل مهم‌تر باشند. محققان می‌گویند ابتلا به بیماری‌های تهدیدکننده‌ای مانند دیابت، سرطان خون یا حتی HIV، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به تورم لثه‌ها و خونین شدنشان شود؛ پس اگر مدتی طولانی دچار خونریزی لثه شدید، به‌سادگی از کنار آن نگذرید.

منبع: سلامت نیوز

 

دیدگاه تان را بنویسید