جی پلاس؛

در آشپزخانه از کدام تابه ها استفاده کنیم؟ قابلمه های سفالی هم سرب دارند!

سرب، آرسنیک و سایر فلزات سنگین اغلب در لعاب تابه ها یا به عنوان عوامل روشن کننده برای افزایش رنگ استفاده می‌شوند.وقتی سعی می‌کنید از تفلون اجتناب کنید، به دنبال تابه‌هایی باشید که به‌عنوان «بدون PFAS » ، «بدون PFC» یا «بدون PFA » عرضه می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

جی‌پلاس به نقل از گاردین: مواد شیمیایی مهمانان نامرئی آشپزخانه ما هستند. شما نمی‌توانید آنها را ببینید اما آنها همه جا هستند. صرف یک وعده غذایی می‌تواند یک میدان مین سمی‌باشد. وجود این موادشیمیایی در ظروف پخت و پز، مانند قابلمه‌ها و تابه‌ها به دلیل پرکاربرد بودن آنها، اهمیت بیشتری پیدا می کنند. 

تام پرکینز، Tom Perkins ، پژوهشگر گروه رسانه ای گاردین در تحقیقی درباره مواد شیمیایی موجود در ظروف آشپزخانه نوشت:

 

تابه، قابلمه و ظروف پخت و پز

چندین سال پیش، ماهیتابه‌های تفلون خود را که با PFAS سمی ساخته شده‌اند و می‌توانند در غذا نفوذ کنند، را کنار گذاشتم و به جای آن از ظروف محبوب چدنی لعابی که ایمن به نظر می‌رسیدند، استفاده کردم، این ظروف معمولاً با پوشش‌های نچسب ساخته نمی‌شوند.

اما چندین جستجوگر ایمنی مواد غذایی و سرب فاش کرده‌اند که سرب، آرسنیک و سایر فلزات سنگین اغلب در لعاب تابه ها یا به عنوان عوامل روشن کننده برای افزایش رنگ استفاده می‌شوند. برخی از شرکت‌ها ممکن است محصولاتی را بدون فلزات سنگین به بازار عرضه کنند، که نشان می‌دهد سموم در کل محصول وجود ندارد، اما ممکن است به این معنی باشد که سموم در زمان تولید شسته نشده‌اند یا اینکه سرب در سطح این ظروف نیست که با غذا تماس داشته باشد؛ اما تراشه ها، خراش ها و سایر سایش ها می‌توانند باعث نفوذ فلزات سنگین به داخل غذا شوند.

 

در آشپزخانه از کدام تابه ها استفاده کنیم؟

به تابه های ایمن، سبز یا غیرسمی اعتماد کنیم؟

تابه های چدنی و تابه های تفلون بهتر است یا تابه های بدون PFAS

 

به گزارش جماران تام پرکنیز می گوید: بسیاری از تابه ها به عنوان "ایمن" یا "سبز" یا "غیر سمی" به بازار عرضه می‌شوند، اما هیچ تعریف قانونی برای این اصطلاحات وجود ندارد و برخی از شرکت ها از برچسب عدم اطمینان هم استفاده می‌کنند. می‌توان محصولاتی را با ‌عناوین «بدون تفلون» یا «بدون PFOA» در بازار مشاهده کرد، اما آزمایش‌ها نشان می‌دهد که برخی از آنها، همچنان دارای مواد شیمیایی هستند. همچنین PFOA و تفلون تنها دو نوع PFAS هستند، در حالی که هزاران نوع از آنها وجود دارند. وقتی سعی می‌کنید از تفلون اجتناب کنید، به دنبال تابه‌هایی باشید که به‌عنوان «بدون PFAS » ، «بدون PFC» یا «بدون PFA » عرضه می‌شوند.

 

از چندین تابه با مواد مختلف استفاده کنید

تابه فولادی کربنی من به نظر می‌رسد که فاقد سم باشد و عملکردی مشابه تابه‌های چدنی بدون لعاب دارد، که گزینه‌ی عموماً ایمنی است. برخی از تابه های پیرکس نیز گزینه های عالی هستند. برای کسانی که به طور منظم آشپزی می‌کنند، یک استراتژی خوب این است که چندین تابه از مواد مختلف بخرند تا از قرار گرفتن روزانه در معرض سم بالقوه جلوگیری کنند.

 

قابلمه های سفالی هم سرب دارند!

قابلمه ها هم بسیاری از مشکلات تابه ها را دارند. نتایج آزمایش ها نشان داده اند که سرب و سایر فلزات سنگین در برخی از دیگ های سفالی و خشتی وجود دارند؛ با این حال، حجم این مواد، در برخی از انواع آن پایین است. براساس این آزمایش، قابلمه های گلی در برخی از اجزاء سرب دارند، اما نه آنهایی که غذا را لمس می‌کنند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید