گزارش جی پلاس

مواد سمی هر کدام از وسایل آشپزخانه را بشناسید! / گزارش کامل

قرارگرفتن منظم در معرض کهکشان مواد شیمیایی که در زندگی روزمره خود با آن مواجه می‌شویم، یک خطر بالقوه برای سلامتی است. در این شرایط، برخی اقدامات احتیاطی منطقی است و آشپزخانه محل خوبی برای شروع است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از گاردین: مواد شیمیایی مهمانان نامرئی آشپزخانه ما هستند. شما نمی‌توانید آنها را ببینید اما آنها همه جا هستند. خوردن یک وعده غذایی می‌تواند یک میدان مین سمی‌ باشد!

 

هر کدام از وسایل آشپزخانه کدام مواد سمی را دارد؟!

مواد شیمیایی خطرناک، تقریباً در هر مرحله از آماده سازی کمین می‌کنند؛ از جمله PFAS ، مشتقات پلی‌فلوروالکیل، معروف به مواد شیمیایی ماندگار در ظروف نچسب، بیسفنول در ظروف پلاستیکی، سرب در سرامیک، آرسنیک در تابه، فرمالدئید در تخته های برش. این لیست می‌تواند همچنان ادامه داشته باشد.

تنظیم کنندگان قوانین ایمنی مواد غذایی، متهم به عدم محافظت از مردم در برابر مواد شیمیایی در آشپزخانه‌ها با قوانین حفره‌ای و پاسخ ناکافی به تهدیدات هستند. در همین شرایط، برخی از شرکت ها، استفاده از مواد مضر را پنهان می‌کنند یا به طور گمراه کننده ای کالاهای ناایمن را به عنوان ایمن به بازار عرضه می‌کنند. حتی مشاغل با نیت خوب نیز می‌توانند ناخواسته سموم را به محصولات خود اضافه کنند.

 

خداحافظی با مواد خطرناک را از آشپزخانه شروع کنید!

 

قرارگرفتن منظم در معرض کهکشان مواد شیمیایی که در زندگی روزمره خود با آن مواجه می‌شویم، یک خطر بالقوه برای سلامتی است. در حال حاضر حدود 90000 ماده شیمیایی ساخت بشر وجود دارد و ما به سادگی نمی‌دانیم قرارگرفتن روزانه در معرض آنها چگونه بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد! در این شرایط، برخی اقدامات احتیاطی، منطقی است و آشپزخانه محل خوبی برای شروع است. با اینکه جستجو در این باره دشوار است، اما به طورکلی، چند قانون کارآمد در این رابطه وجود دارد:

 

وسایل آشپزخانه چوبی، فولاد ضدزنگ و شیشه بوروسیلیکات ایمن تر هستند اما اخطارهایی هم دارند!

 

تقریباً برای هر محصول پلاستیکی آشپزخانه، جایگزین چوب ایمن تر، شیشه بوروسیلیکات یا فولاد ضد زنگ وجود دارد، اگرچه این موارد با اخطارهایی هم همراه هستند. مراقب پوشش های نچسب باشید که اغلب از موادی تشکیل شده اند که به طور کامل درباره کیفیت و پیامدهای استفاده از آنها، مطالعاتی نشده است.

 

محصولات اکو ، سبز  یا غیرسمی ، گاهی فقط جنبه تجاری دارند!

نسبت به کلماتی که جنبه بازاریابی دارند، مانند "اکو"، "سبز" یا "غیر سمی" که هیچ تعریف قانونی درباره آنها وجود ندارد، شک کنید. تجزیه و تحلیل های مستقل را بررسی کنید و همیشه تحقیقات خود را انجام دهید.

 

در اینجا، من، تام پرکینز، Tom Perkins ، می توانم به تحقیقات خود را درباره برخی محصولات آشپزخانه ای که کم خطر و تا حد زیادی فاقد سموم هستند، اشاره کنیم:

 

تخته برش سالم و بهداشتی برای آشپزخانه کدام است؟

چه تخته برشی برای آشپزخانه استفاده کنیم

 

از آنجایی که پلاستیک می‌تواند حاوی هزاران ماده شیمیایی باشد، حدود یک دهه پیش، تخته برش پلاستیکی خود را با تخته ای از بامبو، که تصور می شد کمتر سمی‌است، جایگزین کردم. اما بعدا متوجه شدم که بامبو اغلب از چند تکه چوب ساخته شده که با چسب حاوی فرمالدئید مونتاژ می شود، این ترکیب می‌تواند باعث ایجاد بثورات، تحریک چشم و تغییر در عملکرد ریه شود و ممکن است سرطان زا باشد.

اگرچه تخته‌های بامبو تولید شده با برچسب «ایمن» وجود دارد، اما می‌توان آن‌ها را با رزین‌های سمی‌ملامین فرمالدئید نیز ساخت که با مشکلات کلیوی، اختلالات غدد درون ریز و مشکلات عصبی مرتبط می‌شوند! درصورتی که از این ظروف در دمای بالاتر و در مجاورت غذاهای اسیدی استفاده شود، خطر ترشح سموم بیشتر وجود دارد. محصولات بامبو در حال حاضر اغلب با هشدارهای پیشنهادی تحت عنوان هشدارهای 65 از طرف دولت کالیفرنیا ارائه می‌شوند و می‌گویند که این محصول ممکن است حاوی برخی مواد شیمیایی شناخته شده برای ایجاد سرطان باشد.

هنگامی‌که به دنبال تخته برش هستید، سعی کنید آنهایی را که از یک تکه چوب ساخته شده اند و چسبانده نشده اند، پیدا کنید. اما توجه داشته باشید که بسیاری از تخته‌ها با روغن معدنی تکمیل می‌شوند. برخی می‌گویند این روغنها، بی خطر هستند، اما باید در نظر داشت آنها از نفت تشکیل می شوند و بسته به اینکه چقدر خوب تصفیه شده باشند، می تواند استفاده از روغن معدنی در اندازه زیاد، سرطان زا هم باشد.

اگرچه بسیاری از تولیدکنندگان تخته برش از روغن معدنی استفاده می‌کنند، برخی هم روغن نارگیل یا موم زنبور عسل را به کار می گیرند. تخته ای از چوب درخت پیدا کنید که با استفاده از یک تکه چوب و روکش ایمن ساخته شده باشد.

 

ظروف سرامیکی بدون سرب بهتر است یا ظروف شیشه ای

به گزارش جماران تام همچنین توضیح می دهد: قانون فدرال و سازمان غذا و دارو در آمریکا، اجازه استفاده از سرب را در ظروف و ظروف سرامیکی می‌دهد. اگر قطعه به درستی پخته شده باشد، سرب و سایر فلزات سنگین خطرناک مانند آرسنیک را می‌توان به لعاب و رنگدانه سرامیک اضافه کرد، چرا که معتقدند به این روش تولید، سموم وارد غذا نمی‌شود.

با این حال، داستان‌هایی درباره مسمومیت با سرب توسط سرامیک‌ها وجود دارد، زیرا برخی از قطعات به‌درستی لعاب‌بندی نشده‌اند، در حالی که براده‌ها، خراش‌ها و سایر فرسودگی‌ها خطر خروج این فلزات را افزایش می‌دهند.

می‌توانید سرامیک‌های «بدون سرب» را جستجو کنید، اما به خاطر داشته باشید که ممکن است همیشه اینطور نباشد. شاید مطمئن ترین گزینه، حذف تدریجی سرامیک ها و جایگزینی آنها با ظروف  قابل شستشو و لیوان های شیشه ای باشد.

تابه، قابلمه و ظروف پخت و پز

چندین سال پیش، ماهیتابه‌های تفلون خود را که با PFAS سمی ساخته شده‌اند و می‌توانند در غذا نفوذ کنند، را کنار گذاشتم و به جای آن از ظروف محبوب چدنی لعابی که ایمن به نظر می‌رسیدند، استفاده کردم، این ظروف معمولاً با پوشش‌های نچسب ساخته نمی‌شوند.

اما چندین جستجوگر ایمنی مواد غذایی و سرب فاش کرده‌اند که سرب، آرسنیک و سایر فلزات سنگین اغلب در لعاب تابه ها یا به عنوان عوامل روشن کننده برای افزایش رنگ استفاده می‌شوند. برخی از شرکت‌ها ممکن است محصولاتی را بدون فلزات سنگین به بازار عرضه کنند، که نشان می‌دهد سموم در کل محصول وجود ندارد، اما ممکن است به این معنی باشد که سموم در زمان تولید شسته نشده‌اند یا اینکه سرب در سطح این ظروف نیست که با غذا تماس داشته باشد؛ اما تراشه ها، خراش ها و سایر سایش ها می‌توانند باعث نفوذ فلزات سنگین به داخل غذا شوند.

 

در آشپزخانه از کدام تابه ها استفاده کنیم؟

به تابه های ایمن، سبز یا غیرسمی اعتماد کنیم؟

تابه های چدنی و تابه های تفلون بهتر است یا تابه های بدون PFAS

 

به گزارش جماران تام پرکنیز می گوید: بسیاری از تابه ها به عنوان "ایمن" یا "سبز" یا "غیر سمی" به بازار عرضه می‌شوند، اما هیچ تعریف قانونی برای این اصطلاحات وجود ندارد و برخی از شرکت ها از برچسب عدم اطمینان هم استفاده می‌کنند. می‌توان محصولاتی را با ‌عناوین «بدون تفلون» یا «بدون PFOA» در بازار مشاهده کرد، اما آزمایش‌ها نشان می‌دهد که برخی از آنها، همچنان دارای مواد شیمیایی هستند. همچنین PFOA و تفلون تنها دو نوع PFAS هستند، در حالی که هزاران نوع از آنها وجود دارند. وقتی سعی می‌کنید از تفلون اجتناب کنید، به دنبال تابه‌هایی باشید که به‌عنوان «بدون PFAS » ، «بدون PFC» یا «بدون PFA » عرضه می‌شوند.

 

از چندین تابه با مواد مختلف استفاده کنید

تابه فولادی کربنی من به نظر می‌رسد که فاقد سم باشد و عملکردی مشابه تابه‌های چدنی بدون لعاب دارد، که گزینه‌ی عموماً ایمنی است. برخی از تابه های شیشه ای نیز گزینه های عالی هستند. برای کسانی که به طور منظم آشپزی می‌کنند، یک استراتژی خوب این است که چندین تابه از مواد مختلف بخرند تا از قرار گرفتن روزانه در معرض سم بالقوه جلوگیری کنند.

 

قابلمه های گلی و خشتی هم سرب دارند!

قابلمه ها هم بسیاری از مشکلات تابه ها را دارند. نتایج آزمایش ها نشان داده اند که سرب و سایر فلزات سنگین در برخی از دیگ های گلی و خشتی وجود دارند؛ با این حال، حجم این مواد، در برخی از انواع آن پایین است. براساس این آزمایش، قابلمه های گلی در برخی از اجزاء سرب دارند، اما نه آنهایی که غذا را لمس می‌کنند.

 

خطرات استفاده از قهوه ساز؟

سعی کنید هنگام تهیه قهوه از هرگونه قطعه پلاستیکی خودداری کنید، زیرا این ماده می‌تواند حاوی هزاران ماده شیمیایی باشد که می‌تواند درون نوشیدنی شسته شود، به خصوص در صورت تماس با مواد داغ و اسیدی مانند قهوه.

 

کدام قهوه ساز ها بهتر و بهداشتی هستند

اکثر قهوه سازهای برقی عمدتاً از پلاستیک ساخته شده اند، اما من از فرنچ پرس استفاده می‌کنم. باید پرس شیشه ای بیابید که فیلتر پلاستیکی روی درب نداشته باشد. یکی دیگر از گزینه‌های خوب، شیشه‌هایی است که فاقد اجزای فولاد ضد زنگ است، فولاد ضدزنگ می‌تواند حاوی نیکل باشد. من همچنین به جای فولاد ضد زنگ ،از کتری شیشه ای استفاده می‌کنم تا از شسته شدن هر نیکل، فلزی که معمولا در فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود، جلوگیری کنم.

 

بهترین سیستم تصفیه آب خانگی کدام است؟

من از سیستم فیلتراسیون کربن فعال استفاده می‌کنم زیرا ادعا می‌کند طیف گسترده ای از مواد شیمیایی، باکتری ها، فلزات، PFAS و سایر آلاینده ها را حذف می‌کند. سیستم‌های اسمز معکوس شاید موثرترین سیستم‌های تصفیه آب باشند، به خصوص در مورد PFAS، اما آنها مقدار زیادی آب را هدر می‌دهند و می‌توانند مواد معدنی را از بین ببرند.

 

کفگیرهای پلاستیکی هزاران ماده شیمیایی دارند!

انبرهای چوبی رزین شده هم سالم نیستند!

بهداشتی ترین وسایل آشپزخانه؟

 

بنابر گزارش جماران از تحقیق تام پرکینز؛ او معتقد است: استفاده از کفگیر پلاستیکی، انبر و سایر ظروف بسیار رایج است، اما آنها می‌توانند حاوی هزاران ماده شیمیایی باشند که وارد مواد غذایی ما شوند، به خصوص زمانی که در معرض حرارت یا ماده ای اسیدیته قرار گیرند. اکثر ظروف من اکنون فولاد ضد زنگ یا چوب هستند که عموما ایمن ترند، اگرچه مراقب باید ظروف بامبو با چسب فرمالدئید یا ظروف ساخته شده با رزین سمی‌ملامین فرمالدئید هم باشید.

من به دنبال ظروف ساخته شده از یک تکه چوب سخت می‌گردم و سعی می‌کنم ظروفی را بیابم که یا پوششی ندارند و یا با پوششی ایمن مانند موم زنبور عسل یا روغن نارگیل به هم متصل شده اند.

 

معایب ظرف غذای پلاستیکی؟

من اکثر ظروف پلاستیکی، کیسه های ساندویچ و قوطی های غذای خشک خود را با شیشه تعویض کرده ام. پلاستیک می‌تواند حاوی هزاران ماده شیمیایی باشد که می‌توانند وارد غذا شوند و زیست تخریب‌پذیر هم نیستند. در دراز مدت، استفاده از ظروف یا قوطی های شیشه ای به مراتب ارزان تر درمی‌آیند.

 

کاغذهای بهداشتی کدامند؟

بسیاری از شرکت های تولید کاغذ مومی از موم پارافین دار که بر پایه نفت است، استفاده می‌کنند و کاغذ را با کلر سفید می‌کنند، از برندهایی خریداری کنید که از کاغذ سفید نشده و موم سویا استفاده می‌کنند.

 

جایگزین ورق های آلومینیومی در آشپزخانه

PFAS ممکن است به‌عنوان یک عامل نچسب یا روان‌کننده، در فرآیند تولید این ورقه ها استفاده شود اما این ماده به تمام فویل‌های آلومینیومی می‌چسبد. آلومینیوم هم یک نوروتوکسین در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند وارد غذا شود. بهترین جایگزین برای آنها، ظروف شیشه ای هستند که در بیشتر موارد هیچ نوع سمی در آنها وجود ندارد.

صابون و مواد ضدعفونی کننده بدون عطر!

به گزارش جماران، گاردین در تشریح این تحقیق تام پرکینز، در پایان نوشت: برای شستن ظروف و ضدعفونی کردن سطوح، باید از مواد غیر سمی و بدون عطر استفاده ‌کرد. در این صنعت از بیش از 3000 ماده شیمیایی برای خوشبوکردن محصولات استفاده می‌شود، این در حالی است که یک گروه، حداقل 1200 مورد از آنها را به عنوان مواد شیمیایی نگران کننده معرفی کرده است.

در همین حال، گاهی اوقات اسانس ها قبل از اینکه به محصولات مصرفی نهایی مانند صابون اضافه شوند، در ظروف ساخته شده با PFAS ذخیره می‌شوند. روشن شده که این مواد شیمیایی به مایعات ذخیره شده در چنین ظروفی نفوذ می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید