طرز تهیه انواع دمنوش هل + خواص درمانی

در این گزارش طرز تهیه انواع دمنوش هل را به شما آموزش می دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، استفاده از دمنوش هل از دیرباز به عنوان راهکاری برای درمان گلو درد بسیار کاربردی بوده است. هنگامی که این دمنوش را همراه با زنجبیل، دارچین و آویشن مصرف شود می تواند تاثیر بی‌نظیری بر گلو درد داشته باشد و آن را بهبود بخشد. همانطور که می‌دانید بیماری سرماخوردگی و در پی آن گلو درد یکی از آزاردهنده‌ترین بیماری‌هایی است که یک فرد ممکن است به آن مبتلا شود.

هل

هل گیاهی است از خانواده زنجبیل که به صورت وحشی در مناطق کوهستانی که در سایه درختان می روید. درخت هل ارتفاعی حدود ۳۰ تا ۵۰ سانتی متری دارد و در برخی انواع آن تا ۳ متر نیز ارتفاع دارد و شاخه های آن هوایی بوده و برگه های متناوب و نوک تیز با گل‌های ریز سفید مانند گل باقلا و میوه ان کوچک ناشکوفا (پوشینه دار) بقدر بند انگشت با پوست تیره رنگ و دانه‌های متعدد می‌باشد. هل انواع مختلفی دارد: هل سفید و هل سیاه و هل سبز و هل رسمی. که طبیعت همه ان‌ها گرم و خشک و نوع سبز ان تند و معطر بوده و از دو نوع دیگر مرغوب تر است. دانه‌های هل بویی قوی و طعمی مطبوع دارد از مغز و پوستش برای درمان و معطر ساختن غذاها و پختن شیرینی استفاده می‌شود.

خواص دمنوش هل

از ویژگی های هل می‌توان به جلوگیری از تشکیل خلط در گلو اشاره کرد. به همین منظور می‌توان از آن در محصولات لبنی کمک گرفت تا اثر شیر را که باعث به وجود آمدن خلط در گلو می‌شود را خنثی کرد. دانه‌های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت را دارد و سینوس‌ها و برونش‌ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می‌کنند. هل چنان که ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی‌زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می‌کند، اضطراب و نگرانی را کاهش می‌دهد و در رفع افسردگی موثر است.

هل به خاطر خاصیتی که دارد باعث نرمی گلو و مجاری تنفسی می‌شود و از دچار شدن به التهابات جدی مجاری تنفس جلوگیری می‌کند به همین منظور می‌توانید زمانی که سینه‌تان خشک و گلویتان می‌گیرد و درد می‌کند از هل استفاده کنید و آن را زیر زبانتان بگذارید. دمنوش این ادویه به همراه کمی عسل برای رفع گلودرد فوق‌العاده است. پس به جای شربت سینه‌های شیمیایی که باعث خواب‌آلودگی نیز می‌شوند، می‌توانید خودتان را یک دست ادویه‌ی خوش عطر بسپارید.

خواص آنتی اکسیدان بودن دمنوش هل

این دمنوش یک آنتی اکسیدان هم عمل می‌کند و سبب کاهش فشار خون می‌شود. همچنین هل دارای پتاسیم بوده و گرفتگی عروق و ایست قلبی را کاهش می‌دهد.

به سبب وجود آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی در هل مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، آکنه و التهابات پوستی را بهبود می‌بخشد.

این دمنوش دارای آهن بوده و در ساخت گلبول‌های قرمز و اکسیژن رسانی را به بافت‌های بدن بهبود می‌دهد.

دمنوش هل دارای فلاونوئید کوئرستین بوده که در کاهش استرس موثر می‌باشد.

ترکیبات آنتی میکروبیال باعث بهبود عفونت بدن مانند زخم گوارشی می‌شود.

دیگر خواص دمنوش هل برای سلامتی

از سرطان روزده بزرگ جلوگیری می‌کند.

این دمنوش خاصیت ضد افسردگی دارد.

باعث سلامت هر چه بهتر قلب و عروق می‌شود.

ضد میکروب می‌باشد.

پیشگیری از بیماری‌های گوارشی

این دمنوش ضد آسم می‌باشد.

ضد اسپاسم و ضد التهاب

گردش خون را بهبود می‌بخشد.

سم‌زدا می‌باشد.

ضد سرطان می‌باشد.

ریسک ابتلا به کبد چرب را کاهش می‌دهد.

و در نهایت برای درمان تهوع و گلو درد هم مصرف می‌شود.

طرز تهیه دمنوش هل

روش اول

برای تهیه این دمنوش می‌توانید مقدار ۳۰ گرم هل کوبیده شده را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا خوب دم بکشد. پس از گذشت این مدت آن را صاف کرده و بنوشید. همچنین از هل می توان در چای به عنوان یک طعم دهنده عالی استفاده کرد و از خواص بی نظیر و شگفت انگیز آن در جهت بهبود گلو بهره برد.

روش دوم

روش دیگری که برای تهیه این دمنوش می‌توان استفاده کرد این است که چهار تا دانه هل را به همراه چهار تا فلفل سیاه و چهار تا میخک و یک قطعه دارچین و به مقدار کمی هم زنجبیل تازه در نیم لیتر آب جوشیده ریخته و سپس به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم قرار داهید اما حواستان باشد که نجوشد. دمنوش را صاف کرده و به صورت داغ به همراه کمی شیر یا عسل میل نمائید. دو بار در روز این نوشیدنی را بنوشید تا از درمان فوق‌العاده‌ی آن برای سرفه و سرماخوردگی بهره‌مند شوید.

سایر خواص دمنوش هل

از دیگر فواید این دمنوش می توان به تسکین سوءهاضمه، باد نفخ، حالت تهوع و مانع ترشح بیش از حد اسید معده اشاره کرد. بسیاری از طبیبان استفاده از این دمنوش را برای درمان این مشکلات پیشنهاد کرده‌اند. همچنین باعث تقویت قلب و سیستم ایمنی بدن را تا حد زیادی تقویت می‌کند و بسیار ادرار آور است و برای کسانی که مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستند توصیه می‌شود تا از این دمنوش استفاده کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید