آیا امام در زندگی احساس خستگی می کرد؟

در پاسخ امام آمده است: اگر مقصود آن است که هر باطل در هر جا باید مطالعه شود، تفکر باطلى است؛ زیرا به‏ دست آوردن حقْ باطل را ابطال مى‏ کند؛ و برهان اقامه نمودن به امرى، تمام مخالفان آن امر را محکوم مى‏ کند- بدانیم یا ندانیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: بانو معصومه اسعدی، جوانی که مدتی را به فکر کردن و اندیشیدن در امور مختلف گذرانده است و سوال هایی برایش پیش آمده، در نامه ای خطاب به امام از ایشان پاسخ می خواهد. امام نیز هر یک از سوالات وی را به شرح زیر پاسخ گفته اند. متن سوال و جوابی که می خوانید در صحیفه امام؛ ج‏8، ص 321 ـ 322 آمده است:

[امام عزیز، سلامم را پذیرا باش. امیدوارم حالتان خوب باشد. سؤالهایم را پاسخ بگویید. سؤالها از روى سرگرمى نیست؛ نتیجه فکر کردن در اوقات فراغت است. عمیق و کامل و مفصل پاسخم را بگویید. قبل از آن، امام، از شما مى ‏خواهم شما را به خدا در دعاهایتان فراموشم نکنید؛ شما را به خدا فراموشم نکنید؛ فراموشم نکنید.].

بسمه تعالى‏

دخترم!

ان شاء اللَّه تعالى با سعادت و سلامت در خدمت اسلام و بندگان محروم خداوند تعالى باشید.

کوشش کنید رضاى خداوند را به دست بیاورید. و السلام.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 [1- از رشته ‏هاى مختلف علوم کدام یک را بیشتر مطالعه کرده‏ اید؟ چرا؟].

بیشتر در فقه و آنچه مربوط به آن بوده. و دلیلش علاوه بر آنکه در رأس برنامه ‏هاى حوزه‏ هاى علمیه بوده، مورد احتیاج خود و همه است.

 [2- عده ‏اى از متفکرین تفکر را سیر از باطل به حق مى ‏دانند. آیا شما نیز سیر در باطل کردید و به حق رسیدید یا در حق بودید و به حق رسیدید؟].

اگر مقصود آن است که هر باطل در هر جا باید مطالعه شود، تفکر باطلى است؛ زیرا به‏ دست آوردن حقْ باطل را ابطال مى‏ کند؛ و برهان اقامه نمودن به امرى، تمام مخالفان آن امر را محکوم مى‏ کند- بدانیم یا ندانیم.

 [3- آیا در زندگى احساس خستگى کرده‏ اید؟ اگر کرده ‏اید چه موقع؟].

یادم نیست.

 [چه کنم به جز درسى که مى‏ خوانم و به آنچه که در سر دارم، به چیز دیگر فکر نکنم؟ در حوزه درس بخوانم یا در دانشگاه؟ منتظر جوابهایتان.

معصومه اسعدی‏]

                        

 

دیدگاه تان را بنویسید