امام با مسأله نجاست و پاکی چگونه برخورد می کردند؟

آقا با همان پای نمناکی که از حمام آمدند روی موکت راه رفتند تا روی تخت نشستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: حاج احمد آقا[1] اینطور نقل می کند که همان شب اولی که وارد پاریس شدیم، آقا به حمام رفت، با اینکه آنجا هتل دارانشان مسلمان نبودند و شرایط نجاست و پاکی متفاوت با آن چیزی بود که ما رعایت می کنیم اما آقا به حمام رفته و وقتی بیرون آمدند با همان پاهای نمناکشان روی موکت راه رفتند تا به تخت رسیدند و نشستند.

او[2] که مدتی بود مجبور به مسافرت از این دیار به آن دیار بود، در استفاده از حوله هایی که برای مهمانان می گذاشتند، احتیاط می کرد و وقتی این خاطره را شنید به یاد مسئله فقهی افتاد که «کل شی ء لک طاهر حتی تعلم انه قذر» و اینکه امام با نوع برخوردی که در زندگی روزمره خود داشتند، احکام و آداب اسلامی را به اطرافیان به صورت عملی آموزش می دادند و سهل و آسان بودن اسلام و احکام آن را به اثبات می رساندند و این بهترین شکلی بود که می توانست تأثیرگذار باشد.[3]

 

 
  1. مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی که در تاریخ بیست و پنجم اسفند ماه سال 73 پس از پنج روز در حالت کما بودن به دلیل سکته قلبی و مغزی همزمان علی رغم تلاش تیم پزشکی به رحمت حق پیوست.
  1. آیت الله محی الدین انواری از اعضای جامعه روحانیت مبارز که در کارنامه خود نمایندگی امام در شهربانی، سرپرستی حجاج و نمایندگی امام، نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و ریاست دفتر امور رسیدگی به مساجد را به ثبت رسانده است. وی در سال 91 و در سن 86 سالگی درگذشت.
  1. برگرفته از خاطره ای از آیت الله محمود قوچانی که آن را با واسطه از آیت الله انواری در کتاب سال های نجف، جلد اول نقل کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید