حاج احمد آقا چگونه نقشه ترور امام را ناکام گذاشت؟

ترور شخصیت های کلیدی نظام یکی پس از دیگری، انفجار دفتر حزب جمهوری و ترور مردم کوچه و خیابان که هیچ جرمی مگر دفاع از انقلابشان مرتکب نشده اند، همه و همه پیغام از دد منشی منافقانی که به اسم خلق قیام کرده بودند می داد و حالا انگار هوس کرده بودند تا ضربه نهایی خود را با ترور امام به این انقلاب و نظام وارد کنند اما...

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: مسئولیت حفاظت جماران و شخص امام به حاج احمد[1] آقا سپرده شده بود. آن روزها ترور پشت ترور، شخصیت های اصلی نظام و مردم بی گناه کوچه و خیابان را نشانه می گرفت و بمب ها بودند که در گوشه ای صدای انفجارشان تا دوردست ها می پیچید. کارشان به جایی رسید که دفتر حزب جمهوری اسلامی را هم منفجر کردند و به گمانشان که اگر امام، رئیس جمهور و نخست وزیر را هم هدف قرار دهند دیگر کار انقلاب تمام است.

رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس و وزرا جلسه ای با امام داشتند که باید به جماران می آمدند. کشمیری[2] نیز قرار بود با ساکی که یک سری کاغذ و قلم و وسایل مورد احتیاج برای ثبت جلسه در آن است وارد جماران شود و به اصطلاح خودشان از گفت و گوهای جلسه یادداشت بردارد اما با مطالعه ای[3] که انجام شده بود قرار بود هیچ کس تحت هیچ شرایطی بدون گشت وارد محوطه بیت امام نشود.

گفته شد که آقای رجایی می گوید کشمیری دبیر شوراست و بگذارید وارد شود تا صورت جلسه را بنویسد و اگر نخواهیم به او اعتماد کنیم پس به چه کسی می خواهیم اعتماد کنیم که این موضوع با مخالفت مجدد حاج احمد آقا مواجه شد[4]  دوباره اصرار کردند که آقای رجایی و باهنر بالا نمی آیند تا آقای کشمیری بیاید. باز هم حاج احمد آقا اجازه ورودش بدون گشتن را نداد.

او هم به گمان اینکه اگر ساک را در سه راهی بیت بگذارد ممکن است بچه های گشت به آن مشکوک شوند و قضیه لو برود به حالت اعتراض راه بازگشت را در پیش گرفت و رفت و این تدبیر باعث شد تا توطئه ترور امام ناکام بماند اما همان کیف چند وقت بعد دفتر نخست وزیری را منفجر کرد و رجایی و باهنر شهید شدند.[5]  

 
  1. مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی که در تاریخ بیست و پنجم اسفند ماه سال 73 پس از پنج روز در حالت کما بودن به دلیل سکته قلبی و مغزی همزمان علی رغم تلاش تیم پزشکی به رحمت حق پیوست.
  1. مسعود کشمیری از اعضای سازمان منافقان که تا سطح جانشینی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم پیش رفته بود، وی با قرار دادن یک ساک پر از مواد منفجره، دفتر نخست وزیری را در هشتم شهریور ماه سال 60 منفجر کرد و رئیس جمهور و نخست وزیر را به شهادت رساند. در ابتدا همه گمان می کردند که او نیز جز شهدای حادثه است ولی بعد کاشف به عمل آمد که خیر او از کشور گریخته است. وی بعد از 35 سال در اردیبهشت سال 95 دستگیر شد.
  1. در مطالعات و تحقیقات صورت گرفته مشخص شده بود که منافقان از شگرد تعویض ساک استفاده می کنند و ساکی را که قبلا کشمیری با کاغذ و خودکار و وسایل ضبط جلسه پر کرده بود بعدها مشخص شد که با ساکی پر از مواد منفجره تعویض کرده بود.
  1. برای خنثی کردن توطئه ها و ناکام گذاشتن آنها قرار شده بود فرقی میان افراد وارد شده به بیت صورت نگیرد و هر کسی غیر از سران اصلی نظام مورد تفتیش بدنی قرار گیرند.
  1. برگرفته از خاطره نقل شده از حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی در کتاب دلیل آفتاب.

 

دیدگاه تان را بنویسید