روزشمار خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی از دوران بیماری امام خمینی(س) ـ ۱۳

آیت الله هاشمی از انتخاب رهبری می گوید / آیت الله چگونه توانست باز هم برای دیگران امیدبخش باشد

رهبری فردی یا شورای رهبری، موضوعی که در مجلس خبرگان به شور گذاشته شد تا درباره مهم ترین امر کشور تصمیم گیری شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: بعد از نماز به مجلس رفتم، اعضای هیات رئیسه خبرگان شب در دفتر من خوابیده بودند. درباره برنامه جلسه خبرگان مذاکره کردیم. تا صبح اعضای خبرگان از اطراف کشور به تهران رسیده بودند. اطلاع دادند جلسه در تالار مجلس شورای اسلامی آماده است. به آنجا رفتم. جلسه غیر رسمی بود. من و نمایندگان خبرگان گریه زیادی کردیم. کمی با آنها درباره رحلت امام صحبت کردم. احساس کردم که گریه و اشک برای کم شدن فشار روحی مفید افتاده است. در گذشته معمولا در بحران ها می توانستم آرامش و امید ایجاد کنم. این بار خودم آرامش ندارم. به یاد امدادهای الهی و مرور بر دو سه آیه قران که معمولا در سختی ها به دادم می رسد، بر خودم مسلط شدم و همان نقش امید بخشی و آرامش آفرینی را به خوبی انجام دادم. اظهارات آیت الله خامنه ای و آیت الله مشکینی هم بسیار اثربخش شد.

جلسه غیر رسمی بود. یک هفته مدت مسئولیت بازنگری را تمدید کردیم، دو سه روز دیگر تمام می شود. با این تمدید مشکل برطرف شد. بیانیه ای برای مجلس خبرگان درخصوص رحلت امام تهیه کردیم. حدود 8/30 جلسه آماده و رسمیت جلسه را اعلام کردیم. آقای مشکینی صحبت کوتاهی کردند. وصیت نامه امام در سال 61 نوشته شده و سال گذشته تجدید نظر شده است. آخر وصیت نامه نوشته شده بود که به ترتیب احمد آقا[1]، رئیس جمهور[2]، رئیس مجلس[3] و رئیس دیوان عالی کشور[4] یا یکی از اعضای شورای نگهبان برای مردم بخوانند. احمد آقا اطلاع دادند که آمادگی ندارند و نوبت به رئیس جمهور رسید. آیت الله خامنه ای برای حضار خواندند. فضای جلسه مملو از اندوه و ابراز تاسف بود. حضار جلسه خبرگان، نمایندگان مجلس، دولت، شورای نگهبان، شورای عالی قضایی و دیگران بودند.

قرائت وصیت نامه دو ساعت و نیم طول کشید، نزدیک ظهر جلسه ختم شد. جلسه بعد از ظهر مجلس با صحبت آیت الله مشکینی شروع شد و تا ساعت 7/30 عصر با یک تنفس ادامه یافت. صحبت های زیادی شد. بعضی ها طرفدار رهبری شورایی و بعضی ها طرفدار رهبری فردی بودند. توسط بعضی ها آیت الله خامنه ای و بعضی ها آیت الله گلپایگانی[5] و برای شورا هم اسم هایی برده شد.  من جمله اسم آقایان موسوی اردبیلی، مشکینی[6]، احمد آقا و آیت الله خامنه ای که من نپذیرفتم. قبل از اجلاس ما توافق کرده بودیم که شورای رهبری با عضویت آیات خامنه ای، مشکینی و موسوی اردبیلی تشکیل شود. سرانجام آیت الله خامنه ای با اکثریت قاطع 60 رای از 74 رای انتخاب شدند و مساله به این مهمی به این خوبی حل شد.[7]   [8]

 

 

 
  1. مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی، یادگار امام که در بیست و پنجم اسفند ماه سال 73 در اثر سکته مغزی و قلبی که همزمان صورت گرفته بود، پس از پنج روز تلاش بی وقفه تیم پزشکی به رحمت حق پیوست.
  1. آیت الله سید علی خامنه ای، مقام معظم رهبری.
  1. مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی.
  1. مرحوم آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی.
  1. آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی، از مراجع عظام قم.
  1. آیت الله علی مشکینی که ریاست مجلس خبرگان را بر عهده داشت.
  1.  این خاطره در کتاب امام خمینی (س) به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی نقل شده است.
  1. این خاطره مربوط به چهاردهم خرداد ماه سال 68 است.

 

دیدگاه تان را بنویسید