رستگاری در روزگار رنج ـ ۱۱

چرا آیت الله هاشمی با صورتی اشک آلود از اتاق امام خارج شد؟

آقا به آقای هاشمی گفت: به مردم عزیز بفرمایید دعا کنند که خداوند مرا بپذیرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: جمعه بود و حال امام هم رضایتخش و من[1] کنار تخت امام نشسته بودم و محو تماشای او بودم که آقای هاشمی[2] از در وارد شد. اجازه خواست و کنار تخت امام نشست و بعد از احوالپرسی گفت: برای اقامه نماز به دانشگاه تهران می روم، مردم و دیگران همه نگران حالتان هستند و برایتان دعا می کنند اگر پیغامی برای آنها دارید بفرمایید که بهشان برسانم.

امام گفت: به مردم عزیز بفرمایید دعا کنند که خداوند مرا بپذیرد. انگار پتکی بر سرم کوبیدند. نگرانی همه وجودم را گرفت. به آقای هاشمی نگاه کردم، صورتش اشک آلود بود و برای آنکه امام نبیند به سرعت اجازه خواست و از اتاق خارج شد.

آیت الله هاشمی راهی نماز جمعه شدند و در خطبه ها با صدایی بغض آلود پیغام امام را به مردم رساندند. نمی دانستم چرا امام اینگونه گفتند و برایم سوال پیش آمده بود که خب الان که خطر جراحی برطرف شده و شرایط امام خوب است پس چرا هم به آقای هاشمی اینطور گفتند و هم به همسرشان[3].

می گویند گذشت زمان مسائل را روشن می کند اما این بار این گذشت زمان بسیار اندک بود که پاسخ سوال هایم را گرفتم و نگرانی هایم رنگ واقعی به خود گرفت. گلبول های سفید خون در حال افزایش بود از مرز 35 هزار تا گذشت و کار به جایی رسید که روزی ده هزار تا به میزان قبلی اضافه می شد و دیگر عدد آن به 105 هزار تا رسیده بود. لنفوم لکالیزه به ژنرالیزه تبدیل شد. بهترین انکولوژیست ها برای مشاوره دعوت شدند بر سر دو راهی عجیبی قرار داشتیم از طرفی باید شیمی درمانی آغاز می شد[4] و از طرف دیگر ترس از خطر برای کلیه بود و ممکن بود که از کار بیفتند، سن امام هم بر همه این نگرانی ها افزوده بود و در نهایت تصمیم بر این شد که به تدریج شیمی درمانی صورت گیرد تا اینکه...[5]

 

 
  1. دکتر سید محمد رضا کلانتر معتمدی، فوق تخصص جراحی عروق.
  1. مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که امامت نماز جمعه تهران بودند. او در آن ایام ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.
  1. بانو خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی.
  1. افزایش این میزان گلبول سفید در خون باعث جایگزین شدن آنها در نسوج حساس از جمله مغز می شد و این مساله شیمی درمانی را مهم می کرد و از طرف دیگر به علت شیمی درمانی و مرگ سلول های سرطانی میزان اسید اوریک در بدن بالا می رود و چون اسید اوریک بدن امام در لب مرز قرار داشت ترس این بود که با انجام شیمی درمانی کلیه ها دیگر نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند.
  1. برگرفته از خاطره نقل شده از دکتر کلانتر معتمدی در کتاب طبیب دل ها.

 

دیدگاه تان را بنویسید