خاطره ای کمتر نقل شده از آیت الله هاشمی درباره مشارکت مردم در انتخابات

مشارکت و حق مردم قضیه امروز و دیروز امام نبود، از همان روزهای ابتدایی که جرقه های نهضت زده شد ایشان بر نقش مردم تأکید بسیار داشتند و همیشه می گفتند: حکومت مردمی است و حرف مردم ملاک است و این موضوع را نه در حرف که در عمل به خوبی نشان دادند و این رویه تا آخرین روزهای حیات برقرار بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: چه روزهای آغازین نهضت، چه در سال های آخر پیروزی، چه در روزهای بحرانی بعد از انقلاب، ایام جنگ و همه و همه روزها تاکید امام بر حضور و نقش مردم بود و چه زیبا بود این رابطه میان مردم و امام. انگار با همه گوشت و پوست و خون خود درک کرده بودند که امام خیرشان را می خواهد و هیچ چیز را از آنان مخفی نمی کند و همین بود که در بحرانی ترین روزها آنها به صحنه می آمدند و گل می کاشتند و اگر امروز هم شاهد همین حضور هستیم، همه و همه به برکت اهمیت امام به مردم و تاکید بر آنها بود و شاید بعد از خدا همین تکیه بر حضور مردم بود که هیچ گاه امام را از رفتن خود نگران آینده نمی کرد و شاهد این مدعا نقل قولی است که آیت الله[1] از کلام امام بیان می کند که می گویند: من هم می روم، کار را مردم ادامه می دهند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود می گویند: یادم هست قرار بود انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی برگزار شود که امام دستوری صادر کردند مبنی بر اینکه نهادهای معتبر و محبوبی همچون حزب جمهوری اسلامی، جامعه روحانیت مبارز، شورای مرکزی ائمه جمعه و جامعه مدرسین و... از ارائه لیست کاندیدا برای حوزه های دیگر خودداری کنند تا مردم بتوانند بدون واهمه از معرفان و حامیان دیگران، خود را برای نمایندگی مجلس نامزد کنند و از مردم هم می خواستند که درباره کاندیدا تحقیق کنند و با القای نظر دیگران رأی ندهند.

در اندیشه امام تنها موضوعی که بر مردم اهمیت و ارجحیت داشت، اسلام بود که محور اول به حساب می آمد و مردم هم محور دوم و همین تاکید امام بود که باعث می شد در بحرانی ترین شرایط، دیدگاه و نظر مردم را به طور مستقیم در امور دخالت دهند.

در جمهوری اسلامی و تفکر امام که مبنی بر اسلام بود، همه چیز حتی انتخاب رهبری هم به اراده مردم انجام می شود و این یعنی همه نهادهایی که مبعوث رهبری هستند به یک واسطه به رای مردم انتخاب می شوند و بقیه ارکان مانند رئیس جمهور، مجلس و شوراها که دیگر با رأی مستقیم مردم است.

رأی مردم شاقول شناخت سایر مسائل است و بر اساس همین مفهوم بود که امام می گفتند: میزان رأی ملت است و همه می دانند که اگر مردم با نظام همگام و همراه باشند آن نظام از جایگاه محکمی برخوردار است و این از محورهای اصلی افکار امام بود و همیشه به ما توصیه می کردند که هیچ گاه از مردم جدا نشوید و با آنها باشید.

انقلاب نو پا بود و حدود دو سالی از هر ناحیه آشوبی بر پا می شد و ترورها و انفجارها همه را مستاصل کرده بود طوری که همه محافل داخلی و خارجی گمان می کردند که این انقلاب از پا در خواهد آمد و اگر نبود تدبیر امام و حضور مردم در صحنه، ثبات کشور بر هم می ریخت اما بعد از انفجار حزب جمهوری و دفتر نخست وزیری و شهید پشت شهید، حضور مردم، عامل ثبات کشور بود که همه اش به واسطه اندیشه و تدبیر امام صورت گرفت.[2]

 
  1. مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی. 
  1. برگرفته از خاطرات نقل شده از آیت الله هاشمی در کتاب امام خمینی به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی.

 

دیدگاه تان را بنویسید