دغدغه‌ها و نگرانی‌های امام خمینی‌ـ۱۰

امام خمینی: پشتیبانی از نظام به معنای تابعیت محض از یک جریان نیست

امام خمینی انتقاد سازنده را باعث رشد جامعه دانسته و تأکید داشتند که هیچ کس مبرای از انتقاد نیست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، نهضت امام خمینی و به دنبال آن پیروزی انقلاب اسلامی در سایه توکل و حمایت الهی، رهبری حکیمانه امام و وحدت و همدلی مردم کشور روی داد، انقلابی که می توان آن را معجزه نامید چرا که با هیچ یک از انقلاب های مردمی قابل مقایسه نبوده و نیست. مسلما پس از پیروزی در همه انقلاب ها دغدغه هایی وجود دارد که این در حکومت های دینی دوچندان شده و برای شخصیت بزرگی مانند پیر جماران که از درایت و تیزبینی خاصی برخوردار بودند، به مراتب بیشتر و بیشتر. ایشان در سخنرانی ها و پیام های مختلف به این نگرانی های خود اشاره کرده اند که با قرار گرفتن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به تناوب بخش هایی از این دغدغه ها را در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.

 در تاریخ دهم آبان ماه سال 67 امام خمینی نامه ای خطاب به حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری نوشتند و در آن ضمن باز دانستن باب اجتهاد، نکات مهمی را مطرح فرمودند که این نامه به منشور برادری شهرت یافت. در بخشی از این نامه آمده است:

«اگر آقایان از این دیدگاه که همه مى‏ خواهند نظام و اسلام را پشتیبانى کنند به مسائل بنگرند، بسیارى از معضلات و حیرتها برطرف مى ‏گردد ولى این بدان معنا نیست که همه افراد تابع محض یک جریان باشند. با این دید گفته ‏ام که انتقاد سازنده معنایش مخالفت نبوده و تشکل جدید مفهومش اختلاف نیست. انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه مى‏ شود. انتقاد اگر بحق باشد، موجب هدایت دو جریان مى ‏شود. هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرّاى از انتقاد ببیند. البته انتقاد غیر از برخورد خطى و جریانى است. اگر در این نظام کسى یا گروهى خداى ناکرده بى ‏جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقباى خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است.»

صحیفه امام؛ ج 21، ص 179

 

دیدگاه تان را بنویسید