دغدغه‌ها و نگرانی‌های امام خمینی‌ـ۸

امام خمینی: اگر من یک خلافى کردم همه ‏تان هجوم آورید که چرا این کار را مى‏ کنى؟

امام خمینی با تأکید بر اینکه هر طبقه ای باید خود را اصلاح کند، سکوت در برابر خلافکاری طبقه دیگر را نیز جایز ندانستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، نهضت امام خمینی و به دنبال آن پیروزی انقلاب اسلامی در سایه توکل و حمایت الهی، رهبری حکیمانه امام و وحدت و همدلی مردم کشور روی داد، انقلابی که می توان آن را معجزه نامید چرا که با هیچ یک از انقلاب های مردمی قابل مقایسه نبوده و نیست. مسلما پس از پیروزی در همه انقلاب ها دغدغه هایی وجود دارد که این در حکومت های دینی دوچندان شده و برای شخصیت بزرگی مانند پیر جماران که از درایت و تیزبینی خاصی برخوردار بودند، به مراتب بیشتر و بیشتر. ایشان در سخنرانی ها و پیام های مختلف به این نگرانی های خود اشاره کرده اند که با قرار گرفتن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به تناوب، بخش هایی از این دغدغه ها را در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.

اصلاح امور از دیگر نگرانی های امام خمینی (س) بود که در مواقع مختلف به آن می پرداختند تا جایی که حتی خود را نیز نیازمند به تذکر دیگران دانسته و آن را یادآوری می کردند که مبادا از ایشان عمل خلافی سر بزند.

در سخنرانی که در جمع مردم و پاسداران حصارک کرج و به تاریخ 16 تیرماه 1358 داشتند، با تأکید بر این موضوع فرمودند: «امروز اسلام به شما محتاج است، قرآن کریم محتاج به شماست؛ خودتان را اصلاح‏ کنید! شما هم خودتان را اصلاح کنید؛ این طبقه هم خودش را اصلاح کند. اگر هر کس یک جایى- فرض کنید- یک صورت روحانى به خودش داد و چهار تا از این تفنگدارها را دور خودش جمع کرد و شروع کرد خلاف آن چیزى که وظیفه روحانى است عمل بکند، اسلام را به باد داده.

امروز نمى‏ گویند زید این کار را کرده؛ مى‏ گویند جمهوری اسلامی این است. منعکس مى‏ کنند، این جمهورى اسلامى. وظیفه سنگین. مسئولیت سنگین و همه ‏تان مسئول خواهید بود. اگر یکی تان یک کارى بکند، دیگرى ساکت باشد، او هم مسئول است. اگر یکى خلاف کرده، همه باید بروید دنبالش که آقا چرا؟ لازم نیست که کُتک کارى بکنید، مؤاخذه کنید.

اگر یک نفر خلاف کرد، بیست نفر از شماها رفت گفت نکن، این کار صحیح نیست، تحت تأثیر واقع مى ‏شود. اگر یک معمّم، یک صورت معمّم، یک کار خلاف کرد، از اطراف، معمّمین هجوم به آن آوردند که چرا این کار را مى‏ کنی؟ نمى‏ کند دیگر. اگر من یک خلافى کردم همه ‏تان هجوم آورید که چرا این کار را مى‏ کنى؟ من سر جایم مى ‏نشینم. همه‏ تان مسئولید، همه‏ مان مسئولیم. امروز مسئولیت، بزرگ است براى ما، ما نصف راه هستیم و من خوف این را دارم که قضیه ما قضیه هیتلر بشود.

خداوند ان شاء اللَّه شما را سلامت بدارد، ماها همه را به وظایف خودمان آشنا کند مملکت ما را از همه شرها نجات بدهد و نادانهاى ما را دانا کند و آن کسانى که خیانت مى‏ خواهند بکنند به این مملکت، هدایت کند.»

 

صحیفه امام؛ ج 8، ص 511-512

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید