دغدغه ها و نگرانی های امام خمینی ـ ۴

تأکید امام خمینی بر حرکت در چهارچوب قانون

امام خمینی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اجرای قانون، مخالفت خود را با هر بی قانونی از هر مقام و منصبی اعلام کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: نهضت امام خمینی و به دنبال آن پیروزی انقلاب اسلامی در سایه توکل و حمایت الهی، رهبری حکیمانه امام و وحدت و همدلی مردم کشور روی داد، انقلابی که می توان آن را معجزه نامید چرا که با هیچ یک از انقلاب های مردمی قابل مقایسه نبوده و نیست. مسلما پس از پیروزی در همه انقلاب ها، دغدغه هایی وجود دارد که این در حکومت های دینی دوچندان شده و برای شخصیت بزرگی مانند پیر جماران که از درایت و تیزبینی خاصی برخوردار بودند، به مراتب بیشتر و بیشتر. ایشان در سخنرانی ها و پیام های مختلف به این نگرانی های خود اشاره کرده اند که در آستانه بیست و نهمین سالروز رحلت آن بزرگوار و قرار گرفتن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به تناوب بخش هایی از این دغدغه ها را در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.

رعایت قانون و حرکت در چهارچوب آن از دیگر دغدغه های امام خمینی (س) بود که در طول سال ها همواره بر آن تأکید می کردند و از مسئولان و مردم در هر پست و مقامی که بودند، رعایت آن را خواستار بودند و آشکارا مخالفت خود را با عدول از قانون، اظهار می داشتند.

ایشان در بخشی از سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این مسأله بیان داشتند: «بترسید از اینکه یک وقت یک انفجارى حاصل بشود و همه ما را به باد فنا بدهد. از این بترسید شما! مغرور نشوید به اینکه من آن هستم که فلان کار، چیز بود، رستم یلى بود در کذا! مغرور نشوید.                   

این مردم اسلام را مى‏ خواهند. اگر پایتان را از اسلام کنار بگذارید این طلبه ‏اى که اینجا نشسته با کمال قوا با شما مخالفت مى‏ کند. همه ملت اسلام هم اسلام را مى ‏خواهند.

من اول سال به آقایان عرض کردم که این سال خوب است سال اجراى قانون باشد. باید حدود معلوم بشود. آقاى رئیس جمهور حدودش در قانون اساسى چه هست، یک قدم آن ور بگذارد من با او مخالفت مى‏ کنم. اگر همه مردم هم موافق باشند، من مخالفت مى‏ کنم. آقاى نخست وزیر حدودش چه قدر است، از آن حدود نباید خارج بشود. یک قدم کنار برود با او هم مخالفت مى‏ کنم. مجلس حدودش چه قدر است، روى حدود خودش عمل کند. شوراى نگهبان حدودش چه قدر است؛ قوه قضاییه حدودش چى است؛ قوه اجرائیه. قانون معین شده است. نمى‏ شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم. غلط مى‏ کنى قانون را قبول ندارى! قانون ترا قبول ندارد.» 

صحیفه امام؛ ج‏14، ص376-377

دیدگاه تان را بنویسید