معصومه شیری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در طرح جامع جدید که برای بقعه قیدار نبی(ع) تهیه شده است فضاهای پیرامون بقعه از جمله حجره ها حفظ می شوند، بنابراین برای توسعه فضای پیرامون حرم لازم است پلاک های مشرف به خیابان اصلی آزاد شوند.
وی ادامه داد: نهادهایی که برخی بناهای تاریخی در اختیار آن هاست، موظف هستند قوانین وضع شده برای عرصه ها و حریم های تاریخی و میراثی را در انجام هر گونه مداخله در بنا رعایت کنند.
شیری اظهار کرد: اوقاف و امور خیریه استان با بهره گیری از مشاور معماری سنتی در تهیه طرح توسعه جدید بقعه قیدار نبی(ع) تعامل مناسبی را برای حفظ هویت این اثر تاریخی با مجموعه میراث فرهنگی در پیش گرفته است.
وی افزود: بنای بقعه قیدار نبی(ع) بر اساس پلان کعبه ساخته شده است ولی متاسفانه مداخلات صورت گرفته در این بنا در سال های گذشته، پلان آن را به هم زده، تا آنجا که کم کم عمق تاریخی این اثر تاریخی را تحت الشعاع قرار داده است.
بنای آرامگاهی قیدار نبی (ع) در شهر قیدار (مرکز شهرستان خدابنده) در دامنه ارتفاعات با همین نام قرار دارد.
این بنا متعلق به قیداربن اسماعیل بن ابراهیم (علیه السلام) از پیامبران الهی است.
قیدار نبی با نام اصلی قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم از اجداد پیامبر اسلام است که او را فرزند اسماعیل و نیای سی ام محمد، پیامبر اسلام دانسته اند.
انتساب این بقعه به قیدار نبی(ع) با استشهاد 65 نفر از علما مورد تایید قرار گرفته است.
این بقعه در زمان بلغار خاتون زن غازان خان( ازپادشاهان ایخانی) تخریب و در سال 719 قمری احداث شد.
این بنای آرامگاهی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خدابنده گفت: علاوه بر بقعه قیدار نبی(ع)، مسجد تاریخی سجاس و حمام تاریخی زرین رود نیز در این شهرستان در اولویت مرمت قرار دارند ولی به دلیل محدودیت اعتبارات عملیات مرمت در آنها متوقف شده است.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.